Банкеръ Weekly

Съдби

ЯСЕН ГЮЗЕЛЕВ СПЕЧЕЛИ АМЕРИКАНСКИ МЕДАЛ

Ясен Гюзелев е художник илюстратор, високо ценен и търсен от най-големите световни издателства. Неотдавна Асоциацията на илюстраторите в Ню Йорк му присъди сребърно отличие за рисунките към Алиса в страната на чудесата на Луис Карол, която канадското издателство Simply Red Book предложи на най-големия книжен пазар в света - американския. Наградата, спечелена в надпревара с художници от цял свят, ще бъде връчена на българина на церемония през март в Ню Йорк.Ясен е по-малкият син на големия оперен артист Никола Гюзелев и също като баща си и брат си е възпитаник на Художествената академия в София. През 1990 г. тръгва да търси късмета си в Италия, ползвайки едно-единствено предимство - италианското гражданство на своя баща. С брат си Чавдар обикалят книжарниците в Милано, разглеждат всяка книга с илюстрации и си преписват адресите на издателствата. След което започват големите обиколки, при които, по разказа на Ясен, от десет срещи една се оказва успешна. Първата поръчка води втората, третата, докато за кратко време той е забелязан и от редица чуждестранни, т.е. неиталиански издателски къщи. На панаира на детската книга в Болоня го търсят от германската фирма Шрайбер, за която българинът започва да работи постоянно. През 1994-а пак в Болоня, където си дават среща издателите на детски книги от всички континенти, той е нареден в списъка Десетте най-добри илюстратори на годината. В Германия с негови рисунки излизат Царицата на пчелите по Братя Грим (радио Бремен и вестник Ди Цайт му присъждат наградата Лукс), Пинокио на Карло Колоди и др. Европейските постижения на художника привличат вниманието и на издателите от Америка и Азия. Известно време Ясен Гюзелев живее и работи в Болоня - под наем. Но се вслушва в съветите и през 1993-а се прибира в София, където му е по-спокойно и евтино. Работи по 14-16 часа в денонощието, пътувайки зад граница само за да предаде вече готовите илюстрации или да сключи нов договор. Произведенията му се отличават с изключителна прецизност на рисунъка и педантично внимание към детайлите, което го родее със световните майстори от Ренесанса и респектира издателите. Днес почти никой не рисува с такъв маниер и точно затова Ясен Гюзелев се превръща в идеалния художник за произведенията на класическата детска литература. Макар и в по-редки случаи, той посяга и към книги за възрастни - Дон Кихот, Дама пика, Сократ, Орфей и Евридика и др. заглавия от световната литературна съкровищница.Така се натрупва солидна библиотека от издания, илюстрирани от Ясен Гюзелев - японски, китайски, канадски, американски, германски, италиански, френски, испански, датски, шведски, английски... Прави впечатление отсъствието на български книги, което Ясен обяснява лаконично - нашите издатели още не са готови да платят достойна цена за илюстрации. Пък и все още се шири мнението, че възрастният читател се съсредоточава върху текста и не обръща внимание на рисунките. Доста консервативно схващане при положение че комиксовата култура и произлезлите от нея видеоклипове поставят акцент върху визуалното възприятие. Но това е друг проблем.Ясен Гюзелев е домосед и за разлика от своя брат Чавдар страни от публичността, а в отличие от баща си - от сцената. Макар в ученическите си години да е създател на рокгрупа, с която има немалко участия. Очевидно това е изживян период в неговия живот. Останалото е белият лист и многочасовата работа. Защото поръчките от цял свят не спират. Последната е от лондонското издателство Walker Books за илюстриране на знаменитата книга на Чарлз Дикенс Оливър Туист.

Facebook logo
Бъдете с нас и във