Банкеръ Weekly

Съдби

ХУАН МИРО В САЛОНА НА ИЗКУСТВАТА

В деня на Светите братя Кирил и Методий по сега действащия религиозен календар ( на 11 май, вторник) в зала 6 на НДК се откри деветият Салон на изкуствата. За началото на този фестивал, който включва много и различни културни програми и прояви на изкуството, бе избрана изложбата на Хуан Миро (1893-1983). Тя включва 48 произведения на живописта, графиката и пластиката и допълва, разширява и обогатява представите ни за майсторството на испанеца след първата голяма изложба на негови творби в Софийската градска художествена галерия през 1990 година. Тогава на столичани бяха показани точно сто графики на Миро от Центъра за изкуства Кралица София в Мадрид. От същия център е изградена и сегашната експозиция, която ще продължи да кани посетители до 20 юни, след което ще отпътува за Будапеща, а оттам за САЩ. По този начин София се приобщава към голямата културна акция Миро, посветена на 100-годишнината от рождението на художника. Тя започна на 2 март в парижкия културен център Помпиду с представяне на най-неизвестния и изненадващ за непосветените период от творчеството на художника - между 1917-1934 година.Дългият житейски път на Хуан Миро е съпроводен от огромно по обем и различно в търсенията и материала творчество. Парижкият му период започва през 1920 г. и се свързва най-тясно с първата изложба на сюрреалистите през 1925 година. Резултатът е поръчка от Сергей Дягилев за декорите и костюмите на Ромео и Жулиета за постановката на руския балет. През 1928 г. създава първия си колаж, а две години по-късно прави и първата си самостоятелна изложба в САЩ. В нюйоркския Музей на модерното изкуство през 1941 г. е организирана и първата голяма ретроспектива на Хуан Миро. През 1951 г. започва да работи скулптура в ателието си в Монтроч. Занимава се и с керамика. През 1956 г. се премества в Палма де Майорка, където живее и работи до края на живота си.Два стенописа, реализирани през 1958 г. носят на художника наградата Гугенхайм на ЮНЕСКО. През 1967 г. той става лауреат на голямата международна награда Карнеги и по същото време работи и монтира керамичната стена в нюйоркския музей Гугенхайм. През 1976 г. в Барселона се открива фондацията Хуан Миро с изложба на рисунки от колекцията, дарена от художника. А година преди смъртта си той инсталира монументалната скулптура Жена с птица в парка Хуан Миро в Барселона.Центърът за изкуства Кралица София е собственик на около 200 платна, 300 рисунки, керамика и пластики на художника, събирани през 90-те години на ХХ век от частни галерии, музеи и колекции в Европа, Япония и САЩ. Най-богат е делът на графиката в различните й техники - литография, сериаграфия и офорт, която е продължение на един могъщ процес в испанското графично изкуство, започнал с Гоя и продължил през ХХ век с Пикасо и Миро. Той постига за първи път толкова последователно и цялостно онази специфична за модерното изкуство образност, която е приела наименованието нова фигурация.Богатото творчество на дълго живелия Хуан Миро е редовен гост на регламентираните структури на художествения пазар по света. Отдалечеността на България от този пазар и нежеланието да се приемат и прилагат неговите правила често водят до комични недоразумения и спекулации. В анонсите за изложбата на Хуан Миро в София медиите изсипаха водопад от небивалици и фантастични цени. Вестник БАНКЕРЪ си направи труда да провери в каталозите на тръжната къща Буковски в Стокхолм - работеща в средния ценови пояс - и установи, че през 2002 г. малоформатните литографии на Миро са с начална цена между 900 и 3000 евро, а голямоформатните му произведения достигат до ценови таван от 19 300 евро. За сравнение ще добавим, че проектите на Кристо Вратите за Сентрал парк в Ню Йорк имат начална тръжна цена между 15 и 18 хил. евро, а Понт Ньоф в Париж - 20 хил. евро. При това цените на Вратите (или Портите) растат с всеки изминат ден, предвид реализацията на проекта догодина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във