Банкеръ Weekly

Съдби

ХОСЕ МАРИА КАРЕРАС НА СОФИЙСКА СЦЕНА

На 28 май в София ще изнесе концерт испанскияТ оперен артист Хосе Карерас (1946), най-младияТ от тримата тенори. В триото той пее заедно със сънародника си Пласидо Доминго (1941) и италианеца Лучано Павароти (1936). Това е едно дълго уговаряно гостуване. След прослушване на изпратени му от България звукозаписи за своя партньорка на сцената на НДК Карерас избра лиричния сопран Цветелина Малджанска. Тя е лекар по образование и ученичка на Александрина Милчева, а ролята й на Мими от Бохеми на Пучини в Софийската опера я изведе доста напред в рейтинга на оперните ни артисти. Предварително са уговорени и няколко дуета на двамата, чрез които концертът да стане по-разнообразен.Хосе Карерас започва световната си кариера по сцените на театрите от т.нар. първи пръстен в началото на 70-те години: в лондонския Ковънт Гардън през 1974 г., в миланския Ла Скала през 1975 г., сетне и в Париж, Ню Йорк, Виена. През 1987 г. заболява от левкемия и с голямо мъжество, скъпи лекарствени средства и процедури се преборва със страданието. През 1989 г. отново се връща към сцената с малък рецитал в Ковънт Гардън, посрещнат много топло от публиката. Малко след това се ражда и комерсиалният проект тримата тенори, който превръща певците от милионери в мултимилионери. Но ще бъде несправедливо, ако обвиним артистите в комерсиалност. Те приемат предизвикателството, водени от съвсем други съображения - популяризиране на оперното изкуство сред най-младата публика, от една страна, и неизбежната за тенори от подобен ранг суетност, от друга... Бившият директор на Ковънт Гардън Джеръми Айзъкс характеризира качествата на всеки един от тях така: Доминго, с неговия плътен глас, звучащ като чело, беше изключителен музикант…Павароти, по-скоро чист италиански тенор, вече не пееше с ангелската лекота и свежест на ранните си изпълнения…Карерас не е от съвсем същия калибър като другите двама, но винаги се е стремял да бъде…Софийския дебют на Хосе Карерас буди интерес не само с музикално-изпълнителските качества на именития артист, но и с няколко допълнителни стандарта, с които тепърва трябва да се съобразяваме. На първо място е изненадалият всички факт, че Карерас е поискал не само застраховка на цялата зала № 1 в НДК, но и на всяко седящо място поотделно. Което означава, че всеки посетител с билет е застрахован срещу всякакви непредвидени обстоятелства. На второ място е психологическата (за нас) ценова бариера от 150 лева за билет. Така че рециталът на Хосе Карерас е ценово предизвикателство, но и запознаване с общовалиден по света културен модел, който неизбежно ще трябва да приемем. Друг е въпросът дали истинските оперомани и ценители на музиката могат днес да се впишат в този модел.

Facebook logo
Бъдете с нас и във