Банкеръ Weekly

Съдби

ХОМБАХ И БЪЛГАРИЯ - ЛЮБОВ ОТ ВТОРИ ПОГЛЕД

Посещението на специалния координатор на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа Бодо Хомбах в София миналата седмица е на път да сложи край на обтегнатите отношения между България и пакта. През пролетта на тази година координаторът от българска страна Владимир Филипов заяви, че Пактът за стабилност е в криза, и призова за спешна преоценка на основните му постановки. Това изявление предизвика силна отрицателна реакция на Бодо Хомбах, който обвини страната, че подава противоречиви сигнали за участието си в пакта.
Преди месец пък в интервю за радио Дойче Веле Хомбах изрази недоумението си от нежеланието на кабинета Костов да сътрудничи в инициативи, чиято цел е борбата с корупцията. Практическото изпълнение на българските проекти от пакета за бърз старт като строежа на втори мост над Дунав, реконструкция на летище София и рехабилитация на пристанище Лом се забави и това допълнително засили напрежението по оста София-Пакт за стабилност.
Аз съм тук, за да изразя най-сърдечни поздрави за новото българско правителство и да отворя една нова страница в нашите отношения, заяви специалният координатор при пристигането си. Желанието за ново начало бе видимо при поредицата му срещи с президента Петър Стоянов, премиера Симеон Сакскобургготски, финансовия министър Милен Велчев и дипломат номер едно Соломон Паси.
Най-важната новина от двудневната визита на Хомбах е, че ще бъде предложено проектът за строеж на магистралата София-Ниш да се включи в списъка на обектите за ускорено финансиране. Последна дума за отпускането на необходимите средства, както и за техния размер ще има донорската конференция на страните от Пакта за стабилност, която ще се проведе на 25-26 октомври тази година в Букурещ. При новата политическа обстановка в Югославия изграждането на магистралата се превърна в приоритет за България. Трасето между София и Ниш е една от най-преките връзки между Източна и Западна Европа. Първата донорска конференция в рамките на Пакта за стабилност, състояла се в Брюксел през март 2000 г., пренебрегна тази отсечка от трансевропейския коридор номер десет и го нареди сред 50 средносрочни проекти. Тяхното финансиране не бе конкретизирано. За първи път строежът бе обсъден двустранно през октомври миналата година на неформална среща между президента Стоянов и неговия югославски колега Воислав Кощуница. По предварителни разчети изграждането на магистралата ще струва 460 млн. евро, от които 130 млн. трябва да осигури България, а останалите 330 млн. Сърбия. Проблемът с финансирането от сръбска страна идва от това, че проектът не бе включен в инвестициите на обща стойност 2 млрд. евро, одобрени от правителството в Белград през февруари тази година. Прокарването на автомагистралата с дължина 156 км. е вписана като приоритетна в програмата до 2005 г. на нашето Министерство на благоустройството и регионалното развитие. Предстоят разговори с югославското правителство. Единственият проблем е финансирането на проекта, съобщи Хомбах на пресконференция в Министерство на външните работи.
Извеждането на проекта като приоритетен за международно финансиране ще повиши интереса и на частните кредитори, смятат експерти. Японската банка за експортно финансиране е готова да отпусне необходимата сума за изграждането на магистралата София-Ниш, заяви неотдавна Величко Александров, представител на България в консултативния бизнессъвет към Пакта за стабилност.
Друга положителна новина от срещите на Хомбах с български политици е изразената от него готовност да лобира пред правителствата на страните членки на Парижкия клуб за осъществяването на суапова операция - дълг срещу инвестиции в инфраструктурата. По тази схема средства за финансиране на проекти могат да бъдат набирани от плащания на страните от региона към държавите кредиторки. Идеята е на бившия финансов министър Муравей Радев. В разговор с него Хомбах е споделил, че вече е пречупил съпротивата на повечето страни членки на Парижкия клуб по този въпрос.
Като цяло визитата имаше по-скоро опознавателен характер между Хомбах и новите министри, с които предстои да си партнира.

Facebook logo
Бъдете с нас и във