Банкеръ Weekly

Съдби

ХОЛИВУДСКИЯТ ИГРАЧ

Кой е Греъм Кинг и защо той е новият най-добър приятел на Мартин Скорсезе и Леонардо ДиКаприо? Отговорите на тези въпроси подсказват кой финансира Холивуд зад кулисите напоследък.Ноември 2003 г., Монреал. Режисьорът Мартин Скорсезе реди декорите за поредната сцена - море от 325 статисти, облечени в костюми от едно време, се полюшва на дансинга, имитиращ популярния през 40-те години на миналия век нощен клуб в Лос Анджелис Какаова горичка. Камерата на оператора обхожда набързо тълпата и се спира продължително върху стотиците обувки - елегантни, официални, черни. Накрая се заковава върху белите платнени обувки за тенис, обути от актьора Леонардо ДиКаприо.Гуменките са запазена марка на енергичния млад милионер Хауърд Хюз - главния герой на биографичния филм Авиаторът, чийто снимки приключиха на 14 ноември и чийто бюджет достигна 110 млн. щ. долара. И въпреки че този кадър ще продължи само 30 секунди и в него няма да има диалог, пословичният със своята придирчивост Скорсезе настоява да го заснеме поне осем пъти. Искам от кадрите да лъха изобилие, обяснява режисьорът. Естествено това изобилие си има цена - в бюджета на филма са предвидени по 1.2 млн. щ. долара за всеки един от 92-та снимачни дни. Само за декори Скорсезе е похарчил най-малко 6 млн. щ. долара.Ако се съди по надписите в началото на филма, голяма част от финансовата тежест по заснемането на Авиаторът поемат студиата гиганти, които ще го разпространяват в САЩ и в чужбина - Мирамакс (Miramax) на Уолт Дисни (Walt Disney) и Уорнър Брадърс (Warner Bros.) на Тайм Уорнър (Time Warner). В действителност обаче най-сериозната част от парите - 66 млн. щ. долара, извади 41-годишният Греъм Кинг - мълчаливецът, който неизменно седи до Скорсезе на снимачната площадка. Греъм Кинг олицетворява новия тип икономика на Холивуд (или новото поколение наивници - зависи от гледната точка). Средната цена на един филм, произведен в Меката на киното, вече стига 90 млн. щ. долара (около 60 милиона за производството му и тридесетина - за маркетинг). Осемте големи студиа, откъдето все още тръгват повечето проекти, днес привличат външни партньори за три четвърти от около 220-те филма, които правят всяка година. През 1980 г. например те са търсели финансова помощ за половината от продукциите си. Все пак гигантите егоистично пазят най-обещаващите проекти за себе си. През 2002 г. Уорнър е привлякла външни инвеститори за 20 от 26 филма, които е произвела. А през 2003 г. Метро Голдуин Майер (Metro Goldwyn Mayer) търсеше партньори за всеки филм, който струва повече от 25 млн. долара. Постепенно в тази ниша навлизат индивидуални играчи като Кинг, готови да рискуват все по-крупни суми за епични творби, които някога оставаха пренебрегвани в задния двор на Големия Холивуд. Възходът на Греъм Кингкойто успява да стигне толкова далече въпреки скромния си произход, сам по себе си напомня сюжет на холивудски филм. Роден и израснал в Лондон, той пристигнал в САЩ през 1981 г. със студентска виза и с намерение да учи в Калифорнийския университет в Лос Анджелис. През лятото си намерил работа като чиновник в отдела за международни телевизионни продажби на Туентиът сенчъри фокс (Twenthieth Century Fox), където завързал приятелство със своя сънародник Уилям Сондърс, тогава директор на отдела. По негово настояване Кинг напуснал училище за една година, за да си опита силите като продавач на програмите на Фокс.Той така и не се върнал в университета. Прекарал шест години във Фокс, а после обиколил няколко по-малки компании, където типичната сделка била продажбата на 20 филмови заглавия по 1500 щ. долара всяко на френскоговорящата аудитория в Габон. Беше наистина трудно, признава Кинг с въздишка. През 1994 г. заедно с двама съдружници той създал собствена компания за производство и продажби на филми в чужбина - Инишъл ентъртейнмънт груп (Initial Entertainment Group). Първият му голям удар била лесно забравяща се телевизионна комедия. Кинг платил на Вайъком пръдакшънс (Viacom Productions) 1 млн. щ. долара за правата да разпространява филма в чужбина, но няколко седмици по-късно ги разпродал на дребно на чужди дистрибутори и набързо прибрал 3.5 млн. щ. долара печалба. Така прехвърлил проблемите от евентуалните ниски приходи на гърба на други играчи. Той прилича повече на инвестиционен банкер за филмови проекти, отколкото на типичен агент по продажбите - обяснява Санфърд Клаймън, който заедно с Кинг днес е продуцент на Авиаторът. - За него бизнесът се състои в това да разпределя риска между група от добре осведомени купувачи.Три години след началото Кинг продал правата за разпространение в САЩ на филма Много лоши неща с изгряващата тогава звезда Камерън Диас и получил 10 млн. долара, запазвайки за себе си правото да прибере приходите от продадените билети в чужбина. Ходът се оказал много уместен - в Америка филмът претърпял неуспех. През същата 1997 г. Греъм Кинг спечелил доверието на посивелия доайен на холивудските банкери - Джон Милър от банката Чейз Манхатън (която днес е в структурата на Джей Пи Моргън Чейз). Милър му осигурил кредитна линия за 21 млн. щ. долара. Конкурентите обявили банкера за луд заради това, че финансира човек, който в началото на кариерата си пласира зад граница евтини телевизионни филми със съмнително качество. Оттогава до днес Кинг е получил от Милър 150 млн. щ. долара кредити.В първите години от историята на Инишъл Кинг предпочитал да рискува по-малко. Той платил 20 млн. долара, за да получи правата да разпространи извън САЩ филма Доктор Т и жените с Ричърд Гиър в главната роля. През 2000 г. подпомогнал с 12 млн. щ. долара бюджета на филм, в който Джоди Фостър участва като актриса и продуцент, и успял да си върне само 8 млн. от тях. Всичко това било само подготовка за сделката, която накарала всички в Холивуд да говорят за Греъм Кинг - Бандите на Ню ЙоркИдеята за епична творба, посветена на уличните скандалджии от средата на ХIХ в., отдавна харесвала на Мартин Скорсезе, но дълго време сценарият събирал прах в офиса на Дисни, тъй като мениджърите на компанията не виждали голям потенциал за печалба в мрачната история. Кинг си осигурил правата за продажба на филма в чужбина срещу стряскащата сума от 65 млн. щ. долара. Той платил лъвския пай от бюджета на филма, който в крайна сметка надхвърлил 100 милиона. Тогавашният директор на Уолт Дисни стюдиос (Walt Disney Studios) Джо Рот приел офертата му, но не се сдържал и попитал: Кой сте вие и откъде да знам, че можете да платите? Джон Милър от Джей Пи Моргън Чейз отново гарантирал за Кинг.Бандите на Ню Йорк се превърна в изключително зрелищен филм, интересен колкото на сцената, толкова и зад кулисите. Той обаче стана готов цяла година след определената дата, заради което Греъм Кинг бил принуден постоянно да убеждава чуждестранните дистрибутори, че продукцията наистина ще бъде завършена.Лентата беше показана за първи път в края на 2002 г. и спечели одобрението на критиците. Приходите от продажба на билети обаче се оказаха посредствени (74 млн. долара в САЩ и 125 милиона в чужбина). Кинг едва събрал 2 млн. долара, след като препродал своите права на чуждестранни разпространители. В замяна на това обаче той получил нещо много по-важно - достъп до Висшата лига на Холивуд - Скорсезе, ДиКаприо, Даниел Дей-Люис. Днес той работи успешно и с тримата.В екипа на биографичния филм за Хауърд Хюз Авиаторът Кинг влязъл през 2001 г. именно благодарение на контактите, които си създал чрез финансирането на Бандите на Ню Йорк. Дотогава единственият му опит с подобен жанр бил свързан с болезнено изживяване - в началото на 2001 г. той вложил 55 млн. долара, за да се сдобие с правата на филма Али (разказващ историята на легендарния боксьор Мохамед Али и режисиран от Майкъл Ман) в чужбина, и едва успял да излезе на печалба. С историята за ексцентричния милионер Хюз Греъм Кинг направи най-рискования ход в кариерата си. За първи път той не просто препродава права, а е основен продуцент, който не пропуска ден, без да следи снимачния процес. Ако филмът надхвърли разходите, предвидени в бюджета, именно той, а не Уорнър и Мирамакс, ще плаща сметката. Всяко от двете студиа ще прибере такса за разпространение, но за Кинг евентуалният провал ще означава излизане от този бизнес.Допълнителен риск за сегашния проект крие репутацията на Мартин Скорсезе - на творец, свикнал да изостава от графиците и да надхвърля рамките на предвидения бюджет. Много хора твърдят, че съм луд да правя втори филм на Скорсезе, че той много рядко се вмества в бюджета, че ще ме погуби - споделя Кинг. - Аз му казах само: Марти, ако имаш някакви проблеми с графика или с бюджета, трябва да ми кажеш сега.Режисьорът обещал да направи всичко по силите си и дори се съгласил да се откаже от част от хонорара си, ако закъснее. Скорсезе завърши снимките малко преди предвидения срок, но тепърва започва дългият процес по монтирането и обработването на заснетите кадри. И да закъснееш с графика, какво толкова?, вдига рамене режисьорът и признава, че е щастлив от решението на Кинг да не му се бърка в работата. А дали огромният риск, който Греъм Кинг поема с Авиаторът, си заслужава, ще определи публиката. Тук вече вие хвърляте заровете, признава продуцентът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във