Банкеръ Weekly

Съдби

ХОЛИВУД Е РАЗОЧАРОВАН ОТ ПРИХОДИТЕ СИ

След тринадесет години на непрестанен възход Холивуд е принуден да отчита намаление на приходите. Икономическите резултати през това лято говорят, че нещо във фабриката за мечти скърца. Колкото и невероятно да звучи, но е факт, че през последното десетилетие тя постоянно подобряваше собствените си показатели, сякаш за нея не важеха такива пречки като идейни кризи, творчески провали и финансови проблеми. Това даде основание преди няколко години на Брус Снайдър, шеф на разпространителската мрежа на кинокомпанията Fox XX Century, да възкликне: Наивно е да очакваме всяка година растеж на печалбите, но това се случи за девети пореден път! Да, това се случи даже и за 13-и пореден път миналата година, когато бе поставен поредният рекорд от 9.6 млрд. щ. долара, а разпространението на холивудските филми в чужбина донесе 15.7 млрд. щ. долара - с 45% повече от 2003 година. Или общо през миналата година Холивуд получи от световното разпространение на 475-те си произведени филма 25.2 млрд. долара, което е с 24% повече от постигнатото през 2003-а.На фона на тази розова довчерашна статистика очертаващият се сега спад изглежда още по-мрачен. А той, според наблюдателите, вече е неизбежен, след като дори летният сезон, към който традиционно са насочени ежегодните очаквания на Холивуд, се оказа неуспешен. Статистиката сочи, че в сравнение с миналогодишното лято сега приходите са по-малки с около 9% (3.37 млрд. долара) и като цяло посещаемостта в американските кина е спаднала с около 11 процента. Тенденциите за това намаляване обаче се забелязваха още през миналото успешно лято, когато приходите нараснаха с около 2 процента. Тогава обаче американските киноразпространители се радваха на рекордните постъпления от почти 4 млрд. щ. долара и не се вслушаха в предупрежденията на по-трезвите наблюдатели, отбелязали, че заради увеличените цени на билетите са продадени с 0.76% по-малко билети. Каква е причината за влошените резултатиВъпросът е резонен, като се има предвид, че такива блокбастъри като Звездни войни: отмъщението на ситите (379.8 млн. долара), Война на световете (232.6 млн. долара), Батман: началото (203.2 млн. долара), Чарли и шоколадовата фабрика (201.2 млн. долара) и както се и очакваше, показаха нелоши касови резултати това лято. Те изостанаха незначително в сравнение с постигнатото от миналогодишните летни блокбастъри Шрек 2 (441.2 млн. долара), Спайдърмен 2 (373.5 млн. долара), Хари Потър и затворникът от Азкабан (249.5 млн. долара) Може би обяснението за общия спад на приходите трябва да се търси по-скоро в изненадващо малките приходи, които донесоха скъпоструващи продукции като Островът (35.2 млн. долара), Небесно царство (47.7 млн. долара), и особено Стелт (49.7 млн. долара), който оглави класацията на всички времена за най-голям касов провал, загубата е 113.2 млн. долара. Зад тази продукция за 138 млн. долара стои Sony Pictures - компанията, която миналата година бе лидер по приходи. Нейните босове обясняват сегашния си неуспех със заниженото качество на своите скъпоструващи проекти, което пък от своя страна се дължи на конвейерните сценарии и пълната предсказуемост на историите, показвани на екрана. Филмите вече не оправдават очакванията на зрителите- самокритично отбеляза шефът на Sony Pictures Майкъл Линтън. Неговата студия произведе и друг провалил се тази година блокбастър - комедията Омагьосване, в която бе ангажирана звезда от ранга на Никол Кидман. Развлечение е ключовата дума за кинобизнесаПрез изминалия успешен период семейното развлекателно кино (детски филми с приказни сюжети, с герои от комиксите и пр.) триумфираше в списъка на най-касовите ленти, измествайки на втори и трети план дългогодишните жанрови фаворити - екшъните и мелодрамите. Страстното желание на американците да забравят за ужаса от срутването на Световния търговски център в Ню Йорк повлия на спецификата на филмовите им герои, които все по-малко се родеят със сериозните драматични персонажи. Неслучайно касов провал претърпяха повечето опити да се реализират умни творби със солидни сценарии и ярки актьорски изпълнения. Това даде основание на много от критиците да констатират, че сериозното кино губи своята публика и все повече прибягва до подкрепата на видеото и телевизията, за да оцелява. Умното кино няма бъдеще в Холивуд!, заяви Стив Гормън в обзора си за резултатите през 2001 г. в Yahoo! News. Това обобщение е не по-малко валидно и днес, когато повече от всякога финансовият успех на американските кинопродукции е основан на филмите-продължения (sequels). Според Variety през 2002 г. са излезли над 20 филма продължения, през 2003-а - 27, през 2004-а - почти толкова, и 15 от тях попаднаха в топ 50 на най-касовите заглавия. Нещо повече - на продълженията се паднаха четири от петте челни позиции в боксофиса миналото лято - Шрек 2, Спайдърмен 2, Хари Потър и затворникът от Азкабан и Превъзходството на Борн. Това лято също в челната тройка се наредиха две такива заглавия - Звездни войни: отмъщението на ситите и Батман: началото. Друг кит, върху който холивудските студиа обичат да прибягват в желанието да си гарантират добри приходи, са т.нар. римейки - повторни реализации на прославили се в миналото кинохитове. През този сезон такова заглавие беше поредната екранизация по романа на Хърбърт Уелс Война на световете. На дневен ред е римейкът на прочутия блокбастър от 30-те години на миналия век Кинг Конг.Небивалият зрителски успех, който пожънаха холивудските филми през последното десетилетие, се обяснява и с появата на едно ново поколение млади кинозрители, чиито критерии са базирани на филми като Хари Потър и Властелинът на пръстените! Днес те са малки - някъде от 8- до 14-годишни, но се очаква да продължат да пълнят с ентусиазъм модерните мултиплекси на Америка. Симптомите на сегашния летен грипкоито може да прераснат в сериозно заболяване на киноиндустрията, навеждат някои наблюдатели на мисълта, че се дължат и на надигането на един мощен конкурент в лицето на компютърните игри. Миналата година техният световен оборот достигна 10 млрд. долара, с което бе надхвърлен обемът на приходите от киноразпространението в САЩ. Колосалната търговска мощ на американската киноиндустрия е безспорна, но става все по-несъмнено, че не така стои въпросът с нейния творчески потенциал, чийто новаторски заряд доста ерозира по време на безпрецедентния поход за завладяване на глобалните пазари. И макар навсякъде по света да наблюдаваме почти тотално господство на американските развлекателни филми, сериозното киноизкуство не се предава. Най-ярък пример за кинематографична жизненост дават страни като Иран, Китай, Южна Корея, Тайван, Дания, Аржентина и др. Техните филми триумфално завладяват фестивали вече повече от десетилетие. И продължават да впечатляват със своята свежест и простота. А в САЩ икономиката на киноиндустрията и всемогъществото на системата на студиата допринесоха за уеднаквяване на продукцията. Подчинени на принципа на рентабилността, холивудските филми все повече се стремят само да забавляват. Докато всъщност най-често ни отегчават.

Facebook logo
Бъдете с нас и във