Банкеръ Weekly

Съдби

ХИТРИТЕ УЧЕНИЦИ СТАВАТ ПОЛИТИЦИ

В конституцията на Лагерия е записано, че е президентска република. Парламентът й се състои от 45 човека и се избира сред членовете на четирите основни политически партии - Оазис, Зараза, Съюз на новите демократи и Пиргос. Първа точка в Закона за обществения ред на страната гласи, че е забранено пушенето в спалните и учебните й помещения. Един от следващите му членове забранява вдигането на шум и напускането на територията на държавата между 23.00 и 7.00 часа.Лагерия е измислена от преподавателите в Националната школа по мениджмънт за средношколци. А нейни жители са курсистите. Държавата има временен характер и трае по време на летния лагер, който от четири години е заключителната част от обучението. Шеф и създател на училището е Людмил Ковачев. Идеята му вижда бял свят през 1990 г., когато все още е студент в Университета за национално и световно стопанство. Мениджърското училище става една от първите неправителствени организации в страната. През 1990 г. думата мениджмънт звучеше почти като псувня в ушите на голяма част от учителското съсловие - спомня си Ковачев. - Стремежът ми бе да убедя колкото се може повече ученици, че да се прави бизнес не е нито нещо лошо, нито нещо свръхтрудно. През първите няколко години дори успявахме да поддържаме школата напълно безплатна, тъй като ни подпомагаха Министерството на образованието и столичният икономически университет, който и досега издава дипломите на завършилите. За основа на учебния план е взета практиката на виенската търговска гимназия. През годините училището открива филиали в няколко града. Наблюденията на Ковачев са, че в него се записват преди всичко завършващи ученици от езиковите гимназии, които търсят повече информация и различни гледни точки за бъдещето си. Целта на екипа е да запознае учениците с основните понятия за икономиката, пазара, както и да създаде у тях интерес да продължат обучението си в тази насока. Постепенно стигнахме до извода, че естественият завършек на обучението е да покажем на учениците цялостен модел на държава, да им дадем практическа представа за нея - обяснява Ковачев. - В летния лагер, под формата на игра, те могат да видят какви механизми я движат, с помощта на какви лостове съществува. В Лагерия се избира държавен апарат и той прави всичко, което би трябвало да прави - събира данъци, определя бюджет, издържа администрация и полиция, раздава правосъдие... Отделно от това учениците участват в избори, избират парламент, който после назначава правителство. Още с прекрачването на прага на лятната базата даваме на всички конституцията, която не е нищо по-различно от адаптирания основен закон на България. Засега сме много доволни от резултатите, защото наистина съчетаваме играта, забавлението с практическите ползи. По свой си начин децата виждат какви са предимствата, когато в държавата няма обвързаност между политика и бизнес, между партии и съдебна система.При първата симулация преди четири години школниците толкова се увличат в държавните дела, че за половин месец правителството и президентът се конфронтират с председателя на Народното събрание и в крайна сметка го свалят от поста. Като организатори преподавателите в нито един момент не се намесиха в работата на ученическите институции, но очевидно политиката е болестно състояние от най-ранна възраст - смее се Ковачев. - Съжалявам, че не се бяхме подготвили за тази криза и не я записахме на видео.В началото учениците идват сковани, мислейки си, че попадат на място, което ще се окаже непосилно за нивото на тяхната подготовка. Явно и до момента обикновеното средно училище създава други стереотипи и тийнейджърите смятат, че икономиката е нещо страшно - разсъждава създателят на школата. Но още в първите часове гимназистите започват да изненадват преподавателите си с находчивост и нестандартни решения. Наблюденията на Ковачев върху завършилите показват, че няма зависимост между отличните оценки в училище и справянето със задачите в школата: Не е задължително да си отличник по математика, за да решаваш добре икономически казуси, но явно е задължително да си по-хитър, съобразителен и красноречив от съучениците си, за да пробиеш в политиката и да бъдеш избран от тях за президент или министър.На предстоящия лагер школата ще проведе своя нов експеримент. Отбори от четири човека ще се състезават в няколко практически игри - управление на фирма, борсово поведение и инвестиционна политика. Интерес към лагера проявил и университет от американския град Атланта, както и представителствата на някои от големите мултинационални компании в страната. След приключването на курса Насърчителна банка, Майкрософ, Хюлет Пакард, Юниливър ще получат списък с имената на успешно дипломиралите се курсисти и ще продължат да следят развитието им.Людмил Ковачев е горд, че е въвел в мениджърските тънкости Стойчо Влайков, който днес е мениджър в лондонския офис на популярната компания за безжична комуникация Яху. Другата голяма гордост на школата е Стилян Петров (не футболистът), млад брокер на Нюйоркската фондова борса. Нейни възпитаници работят в различни европейски държави и за Ай Би Ем, Юниливър...През следващата учебна година пак, в тандем с образователното министерство и софийския икономически университет, школата ще избре най-предприемчивия ученик в страната. За награда той ще има привилегията да стане студент в УНСС без конкурсен изпит. На 37 години Ковачев има повече от богата визитна картичка с инициативи от сферата на образованието. Съавтор е на каталога Студенти с най-добра подготовка в България. През 1997 г. е в консултантския екип към Министерството на образованието и науката, който разработва държавната политика в областта на гражданското образование. От 1999 г. е председател на управителния съвет на Агенцията за насърчаване и развитие на проекти и инициативи в образованието, а от 2000-а - и на Института за европейска хармонизация и интеграция. Работи и като оценител на проекти по програмата на ЕС Леонардо да Винчи. Повече от десет години Людмил Ковачев преподава и дисциплината Управление на държавата в Икономическия техникум в София и в УНСС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във