Банкеръ Weekly

Съдби

ХАРИ ПОТЪР И ИЗЧЕЗВАЩАТА МАГИЯ

Както и най-безпристрастният наблюдател на дългогодишното господство на Хари Потър в детската литература знае, малкият магьосник научи много магии в училището за вълшебници Хогуъртс. Една обаче все още липсва в репертоара му и това е формулата за успеха на американското издателство Сколастик (Scholastic). Разбира се, в началото момчето магьосник се опита да помогне. От 1998 г., когато първата книга на Джоан Роулинг излиза в Съединените щати, до днес Сколастик е реализирала приходи за над 600 млн. щ. долара от поредицата за Хари Потър, на която е официален издател в Америка. През фискалната 2001 г., определяна като своеобразен Потър връх в историята на издателската къща, продажбите на детските книги достигат 200 млн. долара, или 10% от годишните приходи и 30% от годишните печалби на Сколастик. Оттогава обаче компанията тръгва надолу - продажбите намаляват, а акциите й загубват позициите си на борсата. Ръководството на издателството решава да се хване здраво за реалността и да се подготви за пресъхването на дългогодишния водопад от печалби Хари Потър. Все пак Сколастик не се е отказала от магиите на момчето. На 16 юли, на премиерата на шестия том от поредицата за малкия магьосник, само за 24 часа компанията продаде 6.9 млн. бройки от Хари Потър и нечистокръвният принц, с което счупи всички свои досегашни рекорди. Оказа се, че огромният тираж на книгата от 10.8 млн. бройки не е достатъчен и се налага спешно допълнително отпечатване. За сравнение - петата книга от поредицата Хари Потър и Орденът на Феникса, например е била отпечатана в 6.8 млн. екземпляра за премиерата си, когато са продадени 5 млн. книги за един ден. И все пак данни от агенцията Нилсен бук скан (Nielsen BookScan), която следи продажбите на книги в някои от най-големите книжарници в Щатите като Барнс енд Ноубъл (Barnes Noble) и Амазон (Amazaon.com), охлаждат оптимизма на Сколастик. Оказва се, че общите продажби на петата книга за Хари Потър в твърди корици е само 8.3 млн. копия, а във вариант меки корици от нея досега са продадени едва 550 хил. екземпляра. Филмите също не гарантират сигурен паричен поток за издателствата. Трите филмирани серии от поредицата, дело на Уорнър брадърс (Warner Вrothers), имат приходи в световен мащаб от 3 млрд. щ. долара, включително и продажбите на филмите на DVD и видео. Но този успех не се прехвърля директно върху книжния бизнес. През 2004 г. например, когато излиза третият филм Хари Потър и Затворникът от Азкабан, книгата успява да докара едва 60 хил. бройки като допълнителни продажби. Така че въпреки целия медиен шум и среднощните премиерни партита издателската къща Сколастик проявява достатъчно разум да погледне отвъд магията на Хари Потър. Компанията работи сериозно върху възстановяване на финансовата си стабилност чрез ограничаване на разходите, наемане на нов главен финансов директор и подобряване на качеството на основния си бизнес - издаването на детски книги. Мерките вече имат успех. През последните 12 месеца акциите на издателството са скочили с 38%, при това без нова Хари Потър премиера. Прогнозните очаквания са, че през фискалната 2005 г. поредицата за Хари Потър ще носи едва 1% от приходите и 2% от печалбите на Сколастик.

Facebook logo
Бъдете с нас и във