Банкеръ Weekly

Съдби

ХАЙНЦ БАУЕР: ДАЛНОВИДНИЯТ СКЪПЕРНИК

Никой друг не засипва читателската публика в Германия с толкова пъстри списания, както хамбургският издател Хайнц Бауер. В бранша му се носи славата на дребнав и стиснат човек.За патрона на хамбургския концерн за списания Бауер (Bauer) се знае твърде малко. Несъмнено самият Хайнц Бауер иска това да е така.Който не желае да бъде постоянно в светлината на прожекторите, може да го постигне. Всичко друго са превземки, казва Бауер. От дълги години крупният хамбургски издател бяга от каквато и да било публичност - в това отношение той няма равен в бранша. Въздържането от публични прояви, уверява той в едно от скъперническите си интервюта, е моята втора природа.Нито 60-тият му рожден ден през октомври 1999 г., нито 125-годишнината от основаването на издателството, отбелязана през 2000 г., бяха достатъчен повод за крайно затворения Бауер да излезе от черупката си. Рожденият ден си остана семейна работа, а юбилеят на издателството мина с приветствие от съпругата му Гудрун. Радостите и скърбите на хората със синя кръв, любовта и страданията на звезди и звездички - това е всекидневният хляб на неговите редактори. Дали ще е Дас нойе (Das Neue), Нойе пост (Neue Post), или Дас нойе блат (Das neue Blatt) - пъстроцветните списания на Бауер в ежеседмичен ритъм неуморно предлагат информация за живота на хайлайфа. Наред с това редицата телевизионни, женски и младежки списания - да не забравяме и няколкото заглавия с едрогърди модели и твърде свободно съдържание - изведоха неговата фирма в челните редици на европейската жълта преса.Бауер има над 6200 служители, които произвеждат 116 списания в 12 страни. Днес медийната империя на Хайнц Бауер, изучил се навремето за словослагател-печатар, обхваща повече от сто фирми. По данни на концерна всеки втори немец редовно чете поне едно списание на Бауер. Миналата година оборотът на издателството е бил 1.8 млрд. евро.Личното богатство на издателя, който държи 88% от дяловете на командитно дружество Бауер (Bauer KG) и е председател както на надзорния, така и на управителния съвет, е двойно по-голямо. Няма друг немски издател, който да съсредоточава в ръцете си толкова власт и да заема такава доминираща позиция във фирмата си.Върховен счетоводител, стратег, генератор на идеи, мозък на издателската дейност - шефът играе сам всички важни роли, откакто пое през 1984 г. кормилото на фамилното предприятие. Бауер не обича да го съветват - той знае всичко най-добре. Допитва се понякога само до жена си. Тя е единственото му доверено лице. Освен това шефът на могъщия концерн е склонен към педантизъм и се товари с прекалено много дреболии, споделят запознати с делата му. Веднъж се разярил, че портите на подземния гараж били боядисани без негово разрешение. От друга страна, казват негови служители, по време на преговори шефът стряскал събеседника си с детайлните си познания и дори го довеждал до тиха лудост, питайки в упор за какво ли не.Бауер не обича да хвърчи нависоко. Всякакви грандиозни идеи парира с хладни калкулации на приходите и разходите. В самовлюбения медиен бранш на Германия той има уникален имидж на бяла врана.През 90-те години на ХХ в. предпазливият издателски магнат от Хамбург остана равнодушен към ИНТЕРНЕТ-треската и рекламния бум. Докато другите се превъзнасяха по глобалната мрежа, Бауер се занимаваше с точни сметки и със съкращения на персонала. Само три години по-късно подигравчиите занемяха, а стиснатият Бауер (между впрочем страстен любител летец) триумфира. Разрастващата се криза в рекламата почти не докосва Хайнц Бауер. Неговите издания в по-голямата си част се финансират от ръчните продажби и той не се трогва особено от спадащите приходи от реклама. Сега другите охкат, пъшкат и правят това, което Бауер винаги е правил: икономисват и уволняват, защото вече няма как.

Facebook logo
Бъдете с нас и във