Банкеръ Weekly

Съдби

Григор Паликаров: ИНТЕЛИГЕНТНИЯТ ЧОВЕК ПЕЧЕЛИ ПАРИ ПО-ТРУДНО ОТ ЕДНА МУТРА

Григор Паликаров е най-младият диригент на сцената на Софийската опера. Тридесетгодишният маестро е завършил ДМА Панчо Владигеров с четири специалности: композиция при проф. Тъпков, оперно-симфонично дирижиране при проф. Казанджиев, хорово дирижиране при проф. Стоян Кралев и пиано при доц. Красимир Тасков. Специализирал е при проф. Ерих Урбанер от Виенската консерватория. Печелил е награди за композиция на конкурсите А. Русел, Музиката и земята, както и награда на името на Алфред Шнитке от фондация Млади български таланти. През 1997 г. концертира с Националния оркестър на Кралство Белгия в Брюксел и с ансамбъл Нов тон - Виена. Награден е с най-високото музикално отличие Кристална лира през миналата година за премиерата на Дон Кихот в Националната опера. Член е на МЕНСА, а от декември 2001 г. и на Съюза на българските композитори.Толкова млад диригент Софийската опера не е имала от времето на проф. Васил Казанджиев през 60-те години, а преди него - Константин Илиев. И двамата са и учители, и примери за подражание на Григор Паликаров. В началото музикантите от оркестъра го гледат снизходително, но след първите репетиции се уверяват, че пред тях стои професионалист. Приятно му е да работи със своите оркестранти и непрекъснато повтаря, че трябва да има вододел можещи-неможещи, а не млади-стари. Двайсетте и трийсетте години в тази професия се смятат за детска възраст, така че до зрелостта има много време. Григор Паликаров е универсална личност в музиката, макар че тръгва от род, в който няма музиканти. Не знам какво е да бъдеш толериран. Разчитам само на главата си и на двете си ръце. Но е спечелил уважението на звезди като Александрина Милчева и Гена Димитрова. Именно на неин концерт е първата изява на младия маестро. Примите са оценили това, което виждат.Родителите му са били силно съпричастни към това, което прави, припомня си диригентът. Не може да не се похвали със страхотното си семейство, в което има уникално разбирателство. Свръхчувствителността си наследява от майка си и баща си. А изкуството и музиката ги е доразвило на ента степен. Вече е доказано, че 80 на сто от интелекта на човек е наследствен. Не може да се роди интелигентен човек от глупави родители. Свикнал е да се оправя сам, а като типичен Скорпион е индивидуалист. Настроил е доста хора срещу себе си, защото трудно прави компромиси. Иначе е много общителен. Но интуицията му никога не го е подвеждала кой е искрен и кой не е.За музиката го открива учителката му в предучилищна възраст. На седем години вече свири на пиано. Но до 7 клас учи в нормално училище. След това го приемат едновременно в английската, в математическата и в музикалната гимназия. Решението къде да отида обаче беше само и единствено мое - вече знаех, че музиката ще бъде животът ми, признава той.Чак в 11 клас започва да учи факултативно хорово дирижиране и когато влиза в академията, попада на лекции на Васил Казанджиев. Трябва да издържи тест върху 100 произведения. И е единственият, който познава всички. Имам абсолютен слух, което е вградена метрична таблица. Мога да позная всеки тон или тембър. Това е Божа работа, не може да се изработи или придобие. С две думи - или го имаш, или го нямаш!, категоричен е маестрото.Талантът му е оценен. Специализира композиция в Австрия и в същото време има възможност да работи с един виенски оркестър. За 26-годишен диригент, при това някъде от Балканите, това е огромно постижение. Неговият професор Ерих Урбанер, който е трето поколение композитор - мъдър, спокоен човек, се опитва да вникне в логиката на студентите си и се опитва да помогне на всеки. Тогава много хора питат младока: Кое е по-силно в теб - диригентът или композиторът? Отговорът е прост: Композитор е призвание, а диригент - професия. При това никой в България не може да си печели хляба от композиране, твърди Григор Паликаров.Напълно наясно е с факта, че няма мениджърски и импресарски заложби. С голямо чувство за хумор казва, че принадлежи към категорията на диригентите, които не умеят добре да се продават. Успокоява се, че не познава свой колега, който да владее еднакво добре и палката, и рекламата.Наблюдателните му и независтливи колеги твърдят, че неговата палка сякаш сама се движи. Една от причините е, че маестрото владее партитурата до съвършенство. Най-известните диригенти на отминалите столетия твърдят, че тя трябва да се знае наизуст. Фон Бюлов казва, че добрият диригент държи партитурата в главата си, а лошият - главата си в партитурата. Зевзеците пък се надсмиват: дирижира наизуст този, който не може да чете нотите! Напоследък в България канят доста гост-диригенти от чужбина и съвсем естествено е да попитам Григор Паликаров засягат ли се от това способните български диригенти? Националната опера трябва да бъде лицето пред страната и света. В нея е хубаво да има хора, доказали своя висок професионализъм. Освен маестро Антонио Гуаданьо, който е светило, и още двама-трима останалите гост-диригенти не демонстрират чак такъв професионализъм. А защо тогава ги канят? Ще припомня една рецензия на Дебюси: Вчера се състоя концерт с тези и тези участници. Защо ли? Заплатата на диригент в България е 20, 30, а понякога и 40 пъти по-ниска, отколкото в чужбина. Когато неговият професор Васил Казанджиев отива в Корея и обяснява на студентите колко получава в долари, те го попитали на ден или на седмица. Той отговорил: На месец. Естествено, никой не му повярвал.Колкото до парите, Григор Паликаров спокойно обяснява, че на него парите са му нужни, за да отиде на професионален курс в чужбина, като спокойно плати самолетния си билет и хотела. Не ламти за прозаични неща. Програмата ми е сменена. Не се чувствам потиснат от липса на пари.И понеже е член на МЕНСА, с болка казва, че все повече от високоинтелигентните хора напускат България. В клуба си говорят за различни неща, хората изпиват по едно питие някъде и се разделят с удоволствието, че общуват с други интелекти. Хората на Запад вече държат колкото на високия коефициент на интелигентност, толкова и на емоционалността. В България интелигентният човек е смачкан, защото печели пари много по-трудно от една мутра или от един таксиджия, например. По принцип интелектуалците са интровертни, може би защото знаят, че излизане на глава с останалите няма, обяснява Григор. В разговора ни задължително присъства и поведението на министъра на културата, който е колега музикант. Всичко е въпрос на качества. Има хора, които могат да ръководят много неща - от оркестър до институция. И други, за които властта идва много неочаквано. Става въпрос не само за музиканти, но и за много от нашите политици, които просто се опиват от тая власт. И няма изтрезняване, докато не ги свалят. И веднага дава пример със своята професия на диригент - просто трябва разнообразен набор от качества - и музикални, и човешки.Когато наблюдава себе си отстрани, усеща, че се е променил. Усмихва се по-малко. Гадорията около него намалява лъчезарността му. Неприятните срещи са станали повече от приятните, по-малко са искрените човешки взаимоотношения. Когато няма насреща желание за нормално човешко общуване, просто нищо не може да се направи. Докъм 25 години очаквах нещо да се случи, но вече изтрезнях. Слава Богу, не съм загубил мечтите си, нито детското в себе си. Просто съм по-предпазлив, с тъга казва той.Разтоварва се само с музика. Има си рецепти. Обича усамотението и все повече му липсва време да бъде сам със себе си. Шегува се: Най-висшата степен на общуване е да можеш да мълчиш до един човек. Но има само един добър приятел, с когото могат да си мълчат с часове, без да се чувстват неудобно. И как тогава ще си намери съпруга? Жените имат навика да си търсят мъже. Дамите имат по-романтична представа какво трябва да намерят. Аз съм придирчив, имам критерии, които са непоклатими, твърдо отстоява независимостта си маестрото. Музиката е всичко за него. Тя му дава и цялата емоция. За разлика от живота, който предлага много бедна гама от чувства на младия диригент. Музиката си е наркотик, към който човек се пристрастява! Харесвам една реплика на Харисън Форд от Междузвездни войни: Толкова съм добър, че изненадвам дори самия себе си. Е, говоря най-вече за музиката, разбира се.

Facebook logo
Бъдете с нас и във