Банкеръ Weekly

Съдби

ГЛУПАКЪТ ПЛАЩА ДВА ПЪТИ

Най-много от всичко актьорите мразят да получават Златната малина, а учените - Игнобеловата награда. Най-лошото, което може да случи на бизнесмените не е кризата, а споменаването им в списъка Най-идиотските бизнесрешения на годината, който списание Бизнес 2.0 (Business 2.0) публикува всяка година.Идиотските стокиЗа да попаднеш в идиотския списък, съвсем не е необходимо да пуснеш на пазара някоя непопулярна стока. Точно обратното - понякога заради нов артикул пред магазините могат да се извият цели опашки, без това да ги прави по-малко идиотски.Компанията Мател (Mattel) например, която е един от лидерите на пазара за детски играчки, похарчи луди пари за правото да произвежда предмети, свързани с нашумелия литературен герой Хари Потър и неговите приключения. Една от играчките от новата серия беше електрифицираната метла Нимбус 2000 - истински шедьовър на вълшебната техника. Достатъчно е да се натисне копчето и метлата започва да вибрира, сякаш всеки момент ще полети. Фирмата възторжено следеше как расте обемът на продажбите на новия артикул, докато тайната на неговата необичайна популярност не беше разкрита. Аз съм вече на 32 години, но когато се кача на метлата, изпитвам не по-малко удоволствие от моето седемгодишно дете - пише една от очарованите клиентки в сайта на глобалния ИНТЕРНЕТ-магазин Амазон. ком. (Amazon. com). - Има само един проблем - добре би било батерията да не се изхабява толкова бързо.Вълшебната метла беше незабавно спряна от производство, но представители на Мател и досега твърдят, че това решение няма нищо общо с факта, че играчката се е оказала по-скоро стока за възрастни. Ние от самото начало не планирахме дългосрочното й производство, отбелязват те.Най-новият телефон на Верту (Vertu), подразделение на Нокиа (Nokia), също влезе в списъка на най-идиотските стоки. Неговият панел е изработен от злато и платина и в зависимост от материалите и модела струва от 4.9 хил. до 20 хил. долара. Според създателите на телефона, той е чудо на съвременния дизайн. Според мнението на съставителите на списъка обаче, обстоятелството, че телефонът се ползва с определена популярност (хората, които притежават повече пари, отколкото вкус, са твърде много), не го прави по-малко идиотски.Идиотската рекламаРекламата на международната мрежа на автоработилниците Мидас (Midas), изготвена по нейна поръчка от агенцията Клиф Фрийман енд Партнърс (Cliff Freeman Partners), е безспорен лидер в списъка на най-идиотските бизнесрешения за 2002 година. Сюжетът й е твърде плосък. Възрастна дама влиза в работилница Мидас. След като научава, че компанията дава пожизнена гаранция за всички свои изделия, бабката възторжено разкъсва блузата си и разголвайки гърдите си, пита: И с това ли ще се справите?. Клипът дори бил показан няколко пъти по телевизията, преди шефовете на Мидас да установят, че не е чак толкова остроумен, колкото им се е сторил в началото.Друга известна компания - Кадбъри Швепс (Cadbury ScHweppes), попадна в списъка с две рекламни кампании едновременно. Впрочем самата британска корпорация няма вина за това - тя е изцяло на нейните филиали. Американската Д-р Пепър/СевънЪп Инк. (Dr. Pepper/7Up Inc.) пусна рекламен клип, в който кутийки със СевънЪп се раздават в затворническа килия. Когато една от тях пада на земята, главният герой произнася: Няма да я вдигна!. Рекламата получи широк обществен резонанс, благодарение на протестите на организацията Спрете изнасилванията в затворите. Д-р Пепър/СевънЪп призна, че правозащитниците имат сериозни основания да предполагат, че рекламата може да бъде интерпретирана не според първоначалния замисъл. Така клипът, в който затворникът отказва да се наведе, беше свален от екраните.На свой ред индийското подразделение на Кадбъри пусна вестникарска реклама с изображението на шоколадова карта на спорната територия между Индия и Пакистан с логото: Прекалено вкусна е, за да се разделиш с нея. Публиката така и не сподели възторга на представителите на компанията от сравнението на Джамум и Кашмир с парче шоколад на Кадбъри.Друг лидер в номинацията Най-идиотската реклама стана германският съвет на протестантските църкви. В опита си да върнат хората в храмовете немските протестанти поръчали широкомащабна рекламна акция на агенцията Меле Пуфе (Melle Pufe). Директорът й веднага казал, че задачата няма да е от лесните, тъй като в протестанството липсвала централна фигура като римския папа при католиците, или Далай лама при будистите. Въпреки това, след като похарчила 1.5 млн. долара, агенцията представила изработеното от нея рекламно лого, което сега виси из цяла Германия: Протестантите задават въпроси. Повечето потребители на рекламата го разбрали в смисъл, че протестантите не приемат нищо на доверие.Идиотският PRШвейцарската компания Нестле беше призната за един от лидерите в сферата на най-идиотския PR. Това стана, след като през миналата година тя реши да възстанови справедливостта и поиска от правителството на Етиопия компенсация от 6 млн. щ. долара за месопреработвателния завод, национализиран от предишния комунистически режим. Според представители на Нестле, искането за незабавна компенсация било в името на принципа. Вълната от протестни демонстрации в цял свят показа, че Нестле не е избрала най-подходящото време за проява на принципността си - сега Етиопия преживява най-страшните през последните десетилетия суша и глад.Впрочем Нестле беше задмината от американската авиокомпания Саутуест Еърлайнс (Southwest Airlines), която се прочу с въвеждането на двойно по.скъпи билети за пътниците с наднормено тегло. Щом заемате повече от едно място в самолета, сте длъжни и да платите повече, обясни нововъведението прессекретаря на фирмата. Пълните американци (каквито са повечето в страната) се почувстваха два пъти оскърбени: веднъж защото им напомнят за техния недостатък, и втори пък - защото ги карат да си плащат за него.Всички американски вестници писаха и за случая в малкото градче Дженеско, щата Илиноис. Възрастна американка купувала вестник от автомат, разположен край магазин на веригата Уол Март (Wal Mart), когато прозорчето хлопнало и прищипало полата й. Отзовалата се на виковете за помощ сътрудничка на универсалния магазин отказала да отвори прозорчето, позовавайки се на правилата на компанията, които забранявали на служителите да пипат автоматите. Затова пък обещала да повика представители на вестника, които имали това право. Хванатата в капан старица предложила по-прост вариант - тя помолила момичето да пусне монети в апарата и така да се освободи. Жената дори обещала да върне непрочетения вестник обратно. Оказало се, че и за такива случаи имало инструкция, забраняваща изплащането на компенсация за вече закупен вестник. В края на краищата служителката на магазина се смилила и пуснала две монети по 25 цента. Така старицата била спасена. На другия ден тя отишла в магазина и предоставила на ръководството му 5 хил. долара за финансиране на предстоящи спасителни акции.Обикновена глупостСветовните медии навремето съобщиха за необикновения начин за решаване на финансовите проблеми, измислен в един автомобилен завод в Румъния. Предприятието имало дългове от 20 млн. долара, било на границата на банкрута, а служителите му заплашени от уволнение. Тогава работниците решили със собствени сили да спасят завода. Очевидно, те се били нагледали на американски филми, чиито герои решавали финансовите си проблеми, като ставали донори на сперма. Във всеки случай именно това било решението, прието от местната профсъюзна организация - мъжете до един да станат дарители, а всички средства да се предават в заводския фонд. До тази простичка идея не би могъл да стигне и най-великият икономист, с гордост твърдял представител на профсъюза. Икономистите не оспорили това твърдение, но предупредили, че за решаването на всички проблеми на предприятието ще се наложи всеки от работниците да дари сперма 400 пъти. Друг идиотски бизнеспроект принадлежи на пивоварната компания Самюъл Адамс (Samuel Adams). През август миналата година тя откри състезанието Секс за Сам с великолепни награди за победилата двойка, която се съвокупи на най-нестандартното място в Ню Йорк. Благородната надпревара беше прекратена преждевременно, след като една от състезаващите се двойки беше арестувана близо до олтара на най-прочутия католически храм в града - манхатънската църква Свети Патрик.Известно име в списъка Най-идиотските бизнесрешения на годината е Ели Лили (Eli Lilly). Компанията нашумя особено след като започна да разпространява безплатно сред лица, наблюдавани от психиатри, новата си стока Прозак Уийкли (Prozac Weekly). В писмата с приложен образец се казвало: Радваме се да ви запознаем с новия, по-удобен начин за приемане на вашия антидепресант. Вместо да се зарадват, получателите им подали колективен иск срещу Ели Лили и своите лекари за очевидно нарушаване на лекарската тайна и разпространяване на информация за техните заболявания по пощата.Компанията Уингс Алофт (Wings Aloft) пък зае почетно място в списъка благодарение на инцидент, свързан с опит да се изпълни завещанието на един запалянко. В съответствие с последната воля на покойния прахът му трябвало да бъде разпръснат над стадиона в Сиатъл. Церемонията се състояла в самия разгар на паниката от възможни терористични атаки с използване на химическо и бактериологично оръжие, поради което завършила с евакуирането на един от районите в града.

Facebook logo
Бъдете с нас и във