Банкеръ Weekly

Съдби

ГЛЕЙЗЪР ЗАЛОЖИ И РИЗАТА НА ГЪРБА СИ

НОВИЯТ СОБСТВЕНИК НА ЮНАЙТЕД ПОЕМА ОГРОМЕН ФИНАНСОВ РИСК, ПРЕДУПРЕЖДАВАТ В ЛОНДОНДълги години Манчестър Юнайтед бе синоним на успеха - и на футболните терени, и във финансовите среди. Играчи като Кантона, Гигс, Бекъм и Шмайхел изведоха отбора до поредица от шампионски титли, национални купи и дори до Купата на европейските шампиони през 1999-а - първа за английски тим от 15 години. Тези победи бяха дублирани и в комерсиален план - на върха на славата си клубът докарваше годишни приходи от по неколкостотин милиона лири. В съвременния футбол е неимоверно трудно да задоволиш и акционерите, и запалянковците. В епохата на невиждано прахосничество и на бездънни финансови ями като в Лийдс или Челси (преди Абрамович) Юнайтед бе сочен от експертите в лондонското Сити като единствения отбор, който върши нещата както трябва. Фактът, че в осем поредни години Манчестър оглавяваше класацията на Делойт и Туш за най-богатите клубове, обяснява напълно защо американският милиардер Малкълм Глейзър се хвърли с такава стръв в битката за контролния пакет. Разпродаден за години напред стадион, глобална армия от над 75 милиона привърженици и верига от огромни магазини за сувенири от Америка до Азия, генерираща по 40 млн. лири годишен приход - това са напълно разбираеми основания. Двайсет месеца, след като придобиха първите си 3% от капитала на дружеството, Глейзър и синовете му най-сетне постигнаха пълен контрол върху най-богатия, печеливш и популярен тим. Въпросът сега е каква облага могат да извлекат от марка №1 в световния спорт. Целта на Глейзър е ясна: да увеличи спешно приходите - коментира един от съветниците на милиардера. - Тампа Бей, неговият тим по американски футбол, печели средно по 3 лири годишно от всеки свой привърженик. Манчестър Юнайтед в момента прави по около 1.60 от всеки свой. За да придобият пакета на Макманъс и Маниър, Глейзър и синовете му взеха 265 млн. лири кредит, плюс още доста милиони за изкупуване на акциите от по-дребните акционери. Погасяването на този кредит ще изисква годишни вноски от 25-30 милионаЗатова и американците се изказаха толкова остро срещу сегашния директорски борд на клуба, който според тях е неефективен и не използва напълно потенциала на Юнайтед. Глейзър е длъжен да поправи това, защото иначе просто няма как да си плаща сметките. На практика този подход е своеобразна революция във футболния мениджмънт. За пръв път в историята постигането на печалба измества печеленето на трофеи като главен приоритет. За да осъществят плановете си, семейство Глейзър са готови и на други революционни ходове. Като например да съживят и реализират идеята за Европейска суперлига, в която УЕФА ще бъде елиминирана, а големите клубове сами ще държат телевизионните си права. Естествено, американците ще трябва да преодолеят много пречки - враждебното отношение на запалянковците, подозренията от страна на другите отбори, могъществото на УЕФА, и, не на последно място, слабата форма на собствения им тим в последните години. Иначе амбициозните им намерения никога няма да станат действителност. При сегашните условия за един футболен отбор е непосилно тежко да изплаща дори 2 милиона годишно, а какво остава за 25 милиона - предупреждава собственикът на един от конкурентите във Висшата лига. - Мисля, че Глейзър поема по много опасен път. Някои аналитици от лондонското Сити смятат, че американците доста са надценили клубакойто е в явен упадък напоследък. По-дребните акционери всъщност бяха възхитени, че се е намерил някой, който да им плати по 3 лири на акция - подчертават те. - Без намесата на Глейзър цената нямаше да надхвърли 2 или максимум 2.20 лири. Футболните наблюдатели пък напомнят, че в последните години Юнайтед трайно отстъпи статута на водещ тим на Острова - първо на Арсенал, а сега - на Челси. Отборът отпада рано и от Шампионската лига, което значително намалява приходите му. А изгледите за бъдещето не са никак розови. Тези дни изпълнителният директор на Юнайтед Дейвид Гил призна, че това лято Фъргюсън няма да има пари за нови попълнения. В същото време Челси е готов да пръсне още 50 или 100 милиона за селекция. В класацията на Делойт и Туш тимът от Манчестър запазва първото си място с годишен оборот от 171.5 млн. лири, но конкуренцията бързо го настига. За последната година Юнайтед е регистрирал близо 3.5 млн. лири спад в приходите, докато тези на Реал (Мадрид) са скочили с 22.3 млн., а на Челси - с цели 50.6 милиона. Показателите от спонсорските договори на Манчестър Юн също вече не изглеждат чак толкова внушително. До неотдавна клубът бе предмет на всеобща завист заради контрактите с Найк (303 млн. за 13 години) и Водафоун (36 млн. за 4 години). Преди месец обаче Челси - воден от същия този Питър Кениън, който създаде империята Юнайтед - удари червените дяволи в земята, като подписа със Самсунг за пет години срещу 55 млн. лири. Последните счетоводни отчети потвърждават, че пикът в клубните приходи е отминал. Печалбата за периода юли 2003 - юли 2004-а е едва 19.4 млн. лири при 29.8 милиона за предишните 12 месеца. А докладът от януари 2005-а показа, че докато оборотът леко намалява, разходите на клуба са се увеличили с почти 20 на сто. Постъпленията от билети нарастват, но не и тези от маркетингова дейност, а приходите от телевизионни права са спаднали с една трета заради провалите на тимавъв Висшата лига и в Европа. Акционерите вероятно отлично осъзнават, че в следващите два-три сезона тези показатели ще се влошат още повече - коментира експерт от лондонското Сити. - Няма никаква причина да вярваме, че изведнъж нещата ще се оправят и Юнайтед ще започне отново да побеждава. При тези обстоятелства е съвсем разбираемо защо Макманъс и Маниър предпочетоха да се оттеглят с 80 млн. лири чиста печалба в джоба. Разбира се, всички тези факти са добре известни и на семейство Глейзър. Защо тогава те продължават да вярват, че от клуба могат да се изцеждат много повече пари? Изглежда, отговорът се крие в писмената им оферта, в която се говореше не за футболен клуб, а за международна марка и основна маса привърженици. Привържениците със сигурност ще усетят промяната още наесен, най-малкото в цените на билетите. В момента всичките 67 500 места на Олд Трафорд са разграбени и още поне 25 хиляди души са в списъка на чакащите. Догодина капацитетът на стадиона ще бъде увеличен до 76 000 места, но търсенето пак ще си остане по-голямо от предлагането и Глейзър спокойно може да увеличи цените. Другият подход, който сигурно ще смути запалянковците, е свалянето на летвата при търсенето на спонсори. Досега мисълта да се продаде името на някоя от трибуните на фирма спонсор бе чиста ерес за тях, но за Глейзър това ще е просто един от по-безболезнените начини да си осигури допълнителни приходи. Ако някой ни звънне и каже: ще ви платя, за да наречете стадиона Пивоварна Уайтпримерно, Глейзър няма да му откаже, призна човек от щаба на американеца. Основният коз на новите собственици обаче е собствената им родина. Юнайтед сравнително пълноценно експлоатира Азия, но все още изостава доста на най-платежоспособния пазар в света - самата Америка. Една експанзия в Щатите може да удвои приходите на тима - прогнозира Джо Маклийн, специалист по футболни финанси в агенция Грант Торнтън. - Това е пазар, който Глейзър познава отлично и на който вече има стабилни позиции покрай своя отбор по американски футбол. Само че дали тези познания ще са достатъчни да отворят вратата, която Юнайтед безуспешно се мъчи да открехне още от средата на 90-те? При това към плодородната американска почва гледат и много други отбори, като Реал и Барселона. Като се има предвид, че основната футболна аудитория отвъд океана е испаноезичното население, те изглеждат в далеч по-добра позиция от позападналото английско величие. Колкото до увеличаването на продажбите в Азия, там плановете на Глейзър ще се сблъскат с много сериозно препятствие в лицето на пиратската индустрия. Както отбелязва Маклийн, човек може да срещне стотици фланелки на Юнайтед по улиците на Банкок, но нито една от тях не е оригинална. Пиратството е огромен проблем, особено в Азия - подчертава той. - Повечето хора там за нищо на света не биха похарчили стотина долара за оригинална фланелка, която на всичко отгоре трябва да поръчват по пощата, щом могат да си купят убедително копие за десетачка. При тази ситуация за новите собственици на Юнайтед остава само един вариант - да се опитат да вземат в свои ръце телевизионните права за мачовете на отбора. Но това е революционен ход, който може да се осъществи само през труповете на английската Футболна асоциация и на УЕФА. Вариантът Юнайтед да си продава сам правата е просто абсурден, уверява изпълнителният директор на Висшата лига Ричард Скъдамор. Подобен ход може да получи подкрепа на Арсенал, Челси, а и на Ливърпул, но ще срещне ожесточена съпротива от всички останали отбори на Острова, обяснява Скъдамор. ЧЕРВЕНИТЕ ФИНАНСИЗа 12-те месеца до юли 2004 г. оборотът на Манчестър Юнайтед е 169 млн. лири (245 млн. евро), с 4 млн. по-малко от предишния период. 61.2 млн. лири (36%) са приходите от мачове - продажба на билети и абонаментни карти. 62.5 млн. лири (37%) са т. нар. медийни приходи - от продажбите на телевизионните права за вътрешните мачове и срещите в Шампионската лига. 45.3 млн. лири (27%) са приходите от спонсорски договори, кетъринг и билети за клубния музей. Общите разходи (включително и заплати) са 76.9 млн. лири (111.5 млн. евро), или 45% от приходите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във