Банкеръ Weekly

Съдби

ФУТБОЛНАТА МАШИНА ЗА ПАРИ ВЗЕ ДА БУКСУВА

АЛЧНОСТТА НА КЛУБОВЕТЕ ОТБЛЪСКВА ЗРИТЕЛИТЕ ОТ ВИСШАТА ЛИГАЗа последните 20 години само веднъж английски клуб е бил европейски шампион - Манчестър Юнайтед през 1999-а. За сметка на това пък от гледна точка на финансите футболът от Острова е абсолютен, недостижим първенец на Стария континент. По данни на ДелойтТуш през миналия сезон приходите на английската Висша лига са надхвърлили 1.73 млрд. евро при 1.15-те милиарда на италианската серия А. Британците са рекордьори и по размера на чистата печалба (средно по 8.92 млн. евро на клуб), като изпреварват значително германското първенство (6.3 млн. евро). Последната сделка за телевизионните права с BSkyB бе за 1.44 млрд. евро. Мачовете от Острова се излъчват пряко в над 90 страни, при това съвсем не евтино - по непотвърдени данни например телевизия Би Би Ти е придобила правата за България срещу един милион евро на сезон. Изобщо около Висшата лига всичко изглежда розово. Като изключим факта, че тази есен за пръв път в историята си английският шампионат регистрира отлив на зрители от стадионите. На пръв поглед разликата не е кой знае каква - в сравнение със същия период на миналия сезон липсващите зрители са около 550 души на мач. При сегашните средни цени на билетите това означава загуба от около 25 хил. евро - не особено внушителна сума на фона на гигантските пари, които се въртят във Висшата лига. Но самата тенденция е достатъчно тревожна. В продължение на 13 години броят на зрителите по английските стадиони непрекъснато нарастваше. Именно този брой е и основният актив на повечето клубове. В края на 90-те прочутият финансист Стивън Шехтър дори въведе т. нар. футболни кредити, които са обезпечени с... продажбите на билети - до такава степен тези продажби се смятаха за нещо гарантирано. А сега изведнъж английският запалянко започва да се дърпа и не иска да внася чинно своите лири в клубните каси. До голяма степен виновни за това са самите клубове, които продължават да увеличават цените на билетите, макар че в момента те са в пъти над европейските. Преди няколко седмици на мача Бирмингам - Манчестър Юнайтед агитката на гостите демонстративно отказа да си купува програми, сандвичи и бира от стадиона, след като домакините им взеха по 45 лири (65 евро) за билет. Преди година Бирмингам таксуваше гостуващите запалянковци с по 35 лири; преди две - с по седемнайсет. Честно ли е това увеличение, щом в замяна на парите си получаваме все същия продукт - 90 минути футбол?, попита един от манчестърските фенове. Беше време, когато следвах Тотнъм при всяко гостуване - писа запалянкото Кийт Лег в ИНТЕРНЕТ-форума на Таймс. - Сега само отскачането до съседния квартал, за да гледам Челси - Тотнъм, ще ми струва 80 лири с билета за мача, транспорта, бирата и сандвича. Отказвам да дам 40 лири на Абрамовичкойто и без друго е милиардер. Впрочем 40 лири дори не е рекордът за най-скъпи билети. За някои мачове на Стамфорд Бридж Челси взима от гостуващите запалянковци по 48 лири - в явно нарушение на правилника на Футболната асоциация, който забранява цената за гостите да е по-висока от тази за местните фенове. Близо петдесетачка само за билет - това си е доста солена сумичка за лондончани, чийто среден месечен доход е малко под 1500 лири. Жителите на градове като Нюкасъл и Норич, които печелят с една трета по-малко, ще трябва да прежалят една пета от заплатите си, за да видят двете гостувания на любимия си отбор за месеца. Без да броим и домакинските мачове, които също далеч не са евтини. При това положение не би трябвало да учудва явният спад в зрителския интерес, констатиран от Обзървър. По изчисления на вестника при цели 11 клуба от Висшата лига се наблюдава сериозно намаление на посещаемостта, а само при два (Тотнъм и Мидълзбро) - сериозен ръст. Най-пострадали от отлива на зрители са Блекбърн (средната посещаемост е спаднала с почти 11 000 души), Саутхемптън (9 580) и Евертън (7678). По традиция да гледаш футбол в Англия винаги е било по-скъпо удоволствие, отколкото на континента. Но днес разликите са огромни - ако на Острова един обикновен билет струва към 50 евро, в Германия той е до пет пъти по-евтин (9-10 евро). Подобен контраст изглежда необясним, защото стандартът на живот в двете страни е приблизително еднакъв. Причината за високите цени в Англия е в по-масовия интерес, от една страна, и в по-малките като капацитет стадиони. Лондонският Арсенал например всяка година получава по 65-70 хиляди заявки за абонаментни карти, докато местата на Хайбъри са едва 40 хиляди. Ясно е, че при такова търсене клубът може да повишава цените без никакво притеснение. Всъщност разликата между нас и германците е в начина на мислене - смята финансовият директор на Фулъм Анди Емблър. - Ние сме свикнали с класическия англо-саксонски капитализъм, при който търсенето диктува цената. Щом има голямо търсене, значи стоката си струва парите. Докато германците имат по-силно чувство за обществена отговорност. При тях едно увеличение на цените на билетите ще бъде сметнато за измамаза злоупотреба, ще има протести, подписки. Преди година Херта увеличи с 25 на сто цената на абонаментните си карти и две седмици клубните шефове не успяха да пробият блокадата, за да стигнат до кабинетите си. Докато англичаните приемат подобни неща спокойно. Ако се съди по последните данни обаче търпението и на английските запалянковци не е безгранично. Проблемът е, че негативният ефект от това далеч не се изчерпва с финансовите загуби на клубовете. Основната причина Висшата лига да печели толкова от телевизионни права по цял свят са пълните стадиони - обяснява изпълнителният директор на Чарлтън Питър Варни. - Претъпканите трибуни създават фантастична атмосфера, те са също толкова важни, колкото и самият футбол. Всеки, който е гледал мач на Ювентус или Реал срещу някой по-скромен тим от Италия или Испания, има ясна представа как дори футболисти от световна класа губят блясък на фона на празните и тихи трибуни, коментира Обзървър. Щом има много свободни места, мачът автоматично започва да ни се струва скучен и маловажен - потвърждава Варни. - Затова не бива да допускаме подобно нещо и в Англия. Това е наш дълг и към телевизионните зрители по света, и към нас самите, защото иначе ще пострадат приходите ни. Неговият Чарлтън вече работи по въпроса. За мачове срещу по-скромни съперници и с телевизионно излъчване клубът пуска значително намалени билети. Местата за двубоя с Блекбърн, да речем, струваха по 15 лири за възрастни и 5 за деца. В резултат трибуните се напълниха, а 1200 души останаха без билет и гледаха мача на телевизионни екрани пред стадиона. Но с такива отделни ходове няма как да се заличи цялостната тенденция за отлив на публика. Въпреки всичко още е рано да се отписва Висшата лига, тази най-съвършена машина за пари във футбола. Мнозина експерти възразиха на калкулациите на Обзървър, и то със сериозни аргументи. На практика интересната част от сезона тепърва започва. Освен това средната заетост на местата в Англия си остава над 90% - най-високата в Европа. Арсенал и Ливърпул строят по-големи стадиони, Норич, Юнайтед и Портсмут разширяват своите. Ако обаче с увеличаването на местата продължат да нарастват и цените, нищо чудно един ден английските грандове да изпаднат в положението на Ювентус, който плаща наем за 16 сектора на Деле Алпи, но продава билети само за четири.

Facebook logo
Бъдете с нас и във