Банкеръ Weekly

Съдби

ФОРМУЛАТА НА ФОРМУЛА 1 СЕ ПРОМЕНЯ

Унищожителната хегемония на Ферари в световния шампионат на Формула 1 доведе до криза на интереса към надпреварата. Дори и най-запалените фенове се отдръпват от състезанията, които вече им се струват скучни заради предизвестения им край. И наистина - не е кой знае колко вълнуващо да знаеш преди старта, че първи ще пресекат финала двата червени болида с нарисуваното на тях конче. При това не друг, а шефовете определят от боксовете кое от двете кончета да победи. Особено неприлично бе полягането на лидера Михаел Шумахер на пистата в Индианаполис, когато той едва не спря на последната права, за да изчака съотборника си Рубенс Баричело и да му даде Гран При на САЩ. Американските зрители разчетоха жеста на германеца като звучен шамар върху феърплея в спорта изобщо. Последваха куп оправдания: на Шуми - бил предозирал спирачките; на Боричело - не забелязал кога е изпреварил водача; на шефовете на Ферари - не били дали точни команди на пилотите; на босовете на Формула 1 - не можели да контролират всички случки на пистата... Въпреки това дори и формулистичното началство се усети, че е дошло време да се вземат мерки, за да бъде спасен престижът на състезанието.Веднага бяха предложени проекти за промени, някои от които са направо от серията фентъзи - болидът на водача в класирането да бъде забавян чрез допълнителни тежести - наказателен баласт; квалификациите да се правят само с един болид и двигател; миграцията на пилотите от болид в болид за всяко състезание да бъде разрешена и дори насърчавана и т. н. Интересното е, че и най-невероятните и екзотични на пръв поглед идеи са обсъждани, а някои от тях - и приемани - дотолкова се оказаха стреснати от окаляния имидж на своя спорт президентите на тимовете, мениджърите по рекламата, организаторите на шампионата, спонсорите, собствениците на пистите и т. н. До неотдавна тази демокрация бе немислима - предложението и за най-козметична промяна във Формулата се посрещаше от цялото кралско автомобилно войнство с неприкрита ехидност и високомерие и тозчас биваше отхвърляно. Но сега вече и надутите босове на Ферари схванаха, че светлото бъдеще на Формулата е минирано.И ето че след дълги преговори заинтересованите страни приеха три основни нововъведения. Първо, от следващия сезон се променя системата за начисляване на точките от всеки кръг. Досега за класиране от първо до шесто място се даваха съответно 10, 6, 4, 3, 2, 1 точки. От догодина точки ще получават първите осем във всеки старт - 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 и 1. Това би трябвало да ограничи възможността някой от пилотите да се откъсне в класирането прекалено много пред останалите, както се случи през тази година. Второ, налага се забрана на т. нар. отборна тактика, която дълго време бе на въоръжение във Ферари. Заповедта от бокса да се пропуска напред съекипникът от следващия сезон ще се санкционира.Трето, променя се и регламентът на квалификациите. Занапред те ще са в два старта - по един в петък и в събота, по една обиколка за време, като резултатът ще е сбор от двете представяния. Освен това спечелилият квалификациите ще тръгва десети на същинския старт. Това би следвало да открие шанс пред по-малките тимове да се доближат до чудовищата Ферари, Макларън, Уилямс.Независимо от тези промени, вероятността за кой знае какви вълнуващи размествания и обрати в дългото състезание на практика са изключени. Лидерите и сега няма да обръщат внимание на локалните битки и препирни за някоя точица повече. На топпилотите ще им е необходимо малко време, за да се приспособят към новия формат на квалификациите, след което пак ще узаконят полагащото им се превъзходство. Що се отнася до прословутата отборна тактика, то мерките едва ли ще засегнат чувствително Ферари, заради който се въвеждат - през този сезон Михаел Шумахер подари повече точки на съекипника си, отколкото получи от него в замяна. Но шефовете на Формула 1 очевидно са преценили, че маркирането на активност е по-добро от бездействието и приеха компромисен вариант за реформиране на шампионата. Това призна и президентът на Международната федерация по автомобилизъм (ФИА) Макс Мозли на специална среща с журналистите. Същевременно той си остави вратичка за нови изменения на правилата, ако практиката го наложи. Повечето авторитети на световния автомобилен спорт, които се отличават с консерватизма си, подкрепиха новостите. Макар че легендарни пилоти-ветерани като Джеки Стюарт и бразилецът Нелсън Пикет например не са такива наивници, че да очакват нарушаване на хегемонията на Ферари. Пък и влиятелните и честолюбиви собственици на конюшната едва ли ще допуснат нещо, което би ги изхвърлило от голямата игра. В крайна сметка тимът от Маринело отново остава отгоре и може да празнува поредната победа, този път не спортна, а дипломатическа. За милионите фенове на Формула 1, за съжаление, не може да се каже същото.

Facebook logo
Бъдете с нас и във