Банкеръ Weekly

Съдби

ФОКУСНИЦИТЕ ОТ ФОРМУЛА 1

Ако Жил Вилньов бе жив, сигурно нямаше да познае съвременната Формула 1. Някогашният свят на чудаци, бонвивани и веселяци днес се е превърнал в средище на пилоти, които си позволяват максимум зелена салата и минерална вода и изглеждат по-загрижени за фигурите си, отколкото за опасните завои. Дори е малко тъжно, че днес 50-годишният неосъществен рокер Еди Джордан е смятан за най-размирния човек край пистите. Въпреки отмирането на бунтовния дух от 60-те и 70-те все пак и сегашните пилоти притежават неподозирани таланти извън автомобилизма. Искате доказателство ли? Просто си изберете една карта от тестето. После я пъхнете обратно, а асът на Рено Фернандо Алонсо ще отгатне коя е, дори без да гледа. Механиците на отбора първи разбрали, че край тях има истински фокусник, при първите тестове на Алонсо през 2002 година. Оттогава насам ръцете на испанеца нямат и една свободна минута. Започнах да правя фокуси още от училище - признава 22-годишният младеж от Овиедо. - Научих се от по-големите момчета, а сега показвам някои трикове и на механиците, дано им свършат работа в бокса. Ако Алонсо осигурява забавлението на колегите си, то съотборникът му Ярно Трули спокойно може да гарантира за доброто им настроение. Италианецът посвещава цялото си свободно време на обширните си лозя край Пескара. Произвежданото от него червено вино Подере Касторани вече си спечели солидна пазарна ниша в Англия и Франция. Самият процес на производство на вино изисква огромно търпение, той не може да бъде пришпорван, обяснява Трули. Шегаджиите го подкачат, че същото се отнася и за неговото шофиране - седем сезона и 111 старта - без нито една победа. Но Ярно не се обижда. Неговият сънародник Джанкарло Физикела пък е най-изтъкнатият готвач във Формула 1, особено прочут със своите пици. У дома си е построил истинска старовремска каменна пещ и приятелите му тръпнат да получат покана за вечеря. Той има ръцете на истински неаполитански майстор. Пиците му биха задоволили всеки познавач, призна един от въпросните приятели. Шесткратният световен шампион Михаел Шумахер също не е такъв робот, какъвто го изкарват понякога медиите. В кухнята той не се появява често, но за сметка на това е най-редовният посетител на футболното игрище в швейцарското градче Ешишан. Макар често да го предупреждават, че един груб фаул на селския месар може да преобърне автомобилния свят с главата надолу, Михаел е непоколебим и не пропуска мач. По някакво странно съвпадение треньорът на тима му се казва Патрик Ферари. Футболът е не само удоволствие, но и част от тренировъчната ми програма, отвръща Шумахер на укорите, че се подлага на излишни рискове. И други пилоти от Формула 1 са склонни да се пробват в различни спортове. След оттеглянето си от Ягуар знаменитият плейбой Еди Ървайн се е посветил на сноуборда. Сегашният тестпилот на Макларън Алекс Вюрц е и шампион по маунтинбайк, а някогашният ас на тима Ален Прост дори веднъж се пусна за няколко етапа в колоездачната Обиколка на Франция (Това бе най-изтощителното и трудно нещо, което съм правил някога, призна той). Неговият наследник в Макларън Кими Райконен пък е отраснал, играейки хокей на лед за юношеския тим на родния си град Еспу. Накрая разбрах, че трябва да избирам между хокея и моторния спорт - спомня си Кими. - Избрах колите, защото при тях не се налага да ставаш чак толкова рано. Дейвид Култард не се вълнува чак толкова от колективните спортове, но е обсебен от фитнеса. Половината му свободно време е посветено на това, а другата половина - на хотел Колумб в Монако, който той купи преди няколко години. Ключът към успеха е да проявиш внимание и към най-дребния детайл, обяснява Култард. Мисъл, която може би му е внушена от шефа му Рон Денис, страстен колекционер на микроскопи и други оптически инструменти. Дългогодишният съперник на Денис - сър Франк Уилямс, пък е в състояние да изреди техническите характеристики на всеки самолет, произвеждан някога на планетата. Колкото и разнообразни хобита да имат днешните звезди, най-любопитните фигури на Формула 1 остават в миналото. Като например Рикардо Патрезе, рекордьора по стартове за Гран при и притежател на най-голямата колекция в света от детски влакчета Марклин. Майк Хейлууд, който завоюва доста титли и с мотоциклет, и с автомобил, тровеше живота на съседите си с изпълнения на кларинет. Споменатият Жил Вилньов, освен идол на девойките, бе и добър пианист, голям почитател на бащата на рагтайма Скот Джоплин. Зад пианото често сядаше и бившият пилот на Лотус Елио де Анджелис, само че неговият вкус клонеше по-скоро към класиката. Любопитна фигура бе и Джеймс Хънт, лошото момче на Формула-та през 70-те, който бе превърнал Секс, наркотици и рокендрол в свой официален девиз. Само три години след като спечели титлата с Макларън-Форд, Хънт изненадващо се оттегли от спорта и посвети дните си на кротък живот в лондонските предградия и на последното си хоби - да си прави сам състезателни бъгита. Но дори и Хънт трудно може да се мери с най-големия женкар сред пилотите и най-добрия пилот сред женкарите - испанския ас на Ферари маркиз Де Портаго. Покрай успехите на пистата потомственият благородник можеше да се похвали с няколко титли в голфа, участия в конните надбягвания Гранд Нешънъл и дори в националния тим на Испания по бобслей. Една от най-прочутите му снимки показва Де Портаго седнал в кокпита преди Гран при на Англия, в ъгълчето на устата му небрежно дими пура, докато непосредствено зад гърба му механиците наливат от големи туби силно запалимото гориво в резервоара на колата. Ето една поза, в която едва ли някога ще видим Михаел Шумахер.

Facebook logo
Бъдете с нас и във