Банкеръ Weekly

Съдби

ФЕСТИВАЛЕН ПОТОП В СОФИЯ

Ако преброим софийските и провинциалните музикални фестивали, ако теглим чертата и сумираме проявите, ако ги съпоставим със ставащото зад граница, ще излезе, че България отдавна е надвила на харча си и се е превърнала в безкрайна културна територия. На този фон охканията и окайването на културата са като досадно бръмчене на голяма муха и подсказват ако не скодуумие, то поне некомпетентност.Особено фестивален е месец май!Като се започне от Великден, столицата се залива от афиши и плакати за поредното фестивално предизвикателство: оперният, пролетният, сетне новопоявилият се европейски, след него амбициозният Салон на изкуствата на НДК и най-накрая Софийски музикални седмици, свряни в ъгъла на тази многотия. За страна с нашия финансов, икономически и социален хал подобна обилна музикална трапеза е някак многовата и поради това твърде съмнителна. Има данни, които подсказват ширналата се практика лекомислено и бързешката да се усвояват средства, постъпили по различни наши и чуждестранни канали. Скрити зад свръхактуалните понятия демокрация, инициативност, децентрализация и пр. доста сръчни и бързоподвижни организатори с нюх за пари роят инициатива след инициатива. И пет пари не дават за установените стойности, за вече утвърдените и получили международно признание традиции, за културните приоритети към днешна дата. Острите лакти и безпардонното отношение изместват всичко по пътя си, мотивирани от ромона на паричните потоци и възможностите за отделяне на някое ручейче за частно ползване. Само преди месец и половина в столичното кметство приканваха група културни съветници да дават идеи (бързо!), защото има пари за културна дейност, които (бързо!) трябва да се усвоят. Това е само един от примерите.От гледна точка на останалите участници в триадата организатори-участници-публика фестивалната многотия дава възможност за изява на всеки артист, но окончателно обърква избора на публиката. Кресливата реклама предлага цял Ниагарски водопад от мамещи суперлативи, които познавачът мигом разчита като напълно лъжливи. От своя страна медиите насочват вниманието само към най-сензационното, обслужвайки тесен кръг от щедри в една или друга степен инициатори. Така консуматорът, за който е предназначен целият шум, остава в пълно неведение и в невъзможност да избере по свой вкус концерт или спектакъл за парите си.Най-назад в това рукнало като дъжда майско изобилие остава фестивалът Софийски музикални седмици - 34-и поред. Най-солидната и престижна доскоро проява (не само софийска, но и в цялата страна) трябва да противопоставя своята история, компетентност, международен престиж и организационен опит на пиратската дързост на звани и незвани организатори. Министерството на културата е отпуснало 30-ина хиляди лева, столичното кметство също е дало няколко хиляди, фондация Софийски музикални седмици е преброила даренията в отхлупената шапка и фестивалът потече. Стеснен, с участието на най-верните си приятели. Точно обратното на практиката от края на 80-те години, когато фестивалният афиш включваше все повече и повече музикални и сценични разновидности, когато се кооперираше и си партнираше и със Софийската народна опера, и с НДК.Длъжни сме да отчетем категоричните отлики между някогашната тоталитарна практика и днешната така наречена демокрация. Тогава на слушателя-зрител му се предлагаше само най-доброто от световните сцени и подиуми, което разглези критериите на публиката. Днес най-доброто е почти недостижимо по финансови причини, но пък изобилстват предложенията от най-ниските етажи на качествената пирамида. Тяхната агресивност постепенно деформира критериите за качество и творчество, изтиквайки ги с активната подкрепа на медиите на преден план. Своя принос имат и псевдотеоритиците, псевдофилософите и културолозите, които се скриха зад паравана на понятието постмодернизъм и предпочетоха високомерната поза пред активното участие в процесите. Така проблемът за качеството окончателно се разми в българските представи. И качественият фестивал Софийски музикални седмици се сви върху по-малко от половината си територия, отстъпил останалото на фестивалните буреняци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във