Банкеръ Weekly

Съдби

ФЕРДИНАНД ПИХ - ПРОДЪЛЖИТЕЛЯТ НА СЕМЕЙНИТЕ ТРАДИЦИИ

На Пих му върви по рождение - дядо му е прочут автомобилен конструктор. Само че далеч не всички родени в автомобилни семейства стават достойни продължители на традициите на фамилния бизнес. Единици пък могат да се похвалят, че не просто са запазили семейната марка, но и са я направили още по-известна.Фердинанд Пих е роден през 1938 година. Майка му - Луиза, е сестра на известния германски конструктор Фердинанд Порше. Младият Пих получава добро техническо образование, взима диплома на инженер-конструктор и започва кариерата си във фирмата Порше (Porshe), основана от чичо му и негов братовчед след края на Втората световна война. Всъщност много роднини на Порше, включително и на семейство Пих, вложили капитали в компанията, така че бизнесът тръгва с активното участие на цялата фамилия.През 1963 г. младият конструктор получава първата си отговорна задача - да разработи шестцилиндров двигател, тип боксер, за новия модел на фирмата - Порше 911. Работата била трудна, но Пих успява да се справи успешно. Фердинанд работи рамо до рамо с братовчед си Александър Порше, от когото начинаещият специалист научава редица тънкости на занаята. Моделът 911 става най-известният в историята на Порше, заслуга за което има, разбира се, и Фердинанд. И когато започва разработването на състезателния модел 917, той е избран за ръководител на проекта. Точно в този период става очевидно, че освен конструкторски талант младежът притежава и необикновени делови и организаторски качества. Пих остава в Порше до 1971 година. Тогава семейството взема странното на пръв поглед решение част от роднините да бъдат извадени от управлението на фамилната компания, като запазят десетпроцентния си дял от акциите в нея. Това се отнася най-вече до внуците на Порше, но сред тях попада и Фердинанд Пих. По това време той вече е известен конструктор и член на надзорния съвет на Порше, но е принуден да се съобрази с взетото решение. През 1972 г. Пих постъпва в друга известна германска фирма - Ауди (Audi), която от 1965 г. е част от концерна Фолксваген (Volkswagen). Там първо става шеф на отдела за перспективни разработки, а след няколко години и главен конструктор. Под негово ръководство и с прякото му участие се създава новото семейство петцилиндрови двигатели на Ауди. Но най-голямото постижение на компанията по това време безспорно е оригиналната система за едновременно задвижване и на четирите колела на автомобила, наречена куатро. Работата по този проект започва с благословията именно на Пих, който успява да убеди големите началници да рискуват и да пуснат моделите с подобна предавка в серийно производство. Успява, въпреки че далеч не всички в съвета на директорите разбирали защо е необходимо да се харчат толкова много пари за разработването на новата и твърде сложната за производство система, която на всичкото отгоре оскъпява допълнително автомобилите. Перспективите за куатро-то в онези години са твърде мъгливи и Пих полага сериозни усилия, за да проправи пътя му до пазара. Скоро обаче аргументите му изцяло се потвърждават от практиката - Ауди Куатро с успех участва в най-престижните състезания през 80-те години на миналия век и нееднократно печели първите награди. С някои изменения принципът куатро не само че благополучно доживява до наши дни, но и все повече се използва от различни производители.По-късно Пих разрешава на конструкторите си да експериментират с изработването на алуминиеви каросерии и независимо че тази идея първоначално изглежда твърде спорна, тя също бе успешно доразвита. Деловите качества на Пих като главен конструктор са забелязани и високо оценени, което му позволява да влезе в управлението не само на Ауди. През 1993 г. той е избран за председател на управлението на Фолксваген - най-високия пост в корпорацията.Началото на 90-те години е преломен момент за световната автомобилна промишленост. Структурата на глобалния автомобилен пазар се променя. В него се вливат страните от Източна Европа и републиките на бившия Съветски съюз. Това изисква и съответната реакция на водещите автомобилни производители. Малко по-късно започва да се оформя и една друга тенденция - окрупняване на лидерите в тази индустрия. Още тогава, по разбираеми само за него индикации, Пих успява да предугади какви ще са бъдещите промени и да определи вярната посока за развитие. Благодарение на деловия му нюх, на неговия опит и на късмета му Фолксваген се възползва оптимално от откриващите се възможности. За пет години - от 1994-а до 1998 г. включително, приходите на концерна се увеличават от 44 на 70.5 млрд. щ. долара. Това, естествено, не става лесно. Разширяването на компанията, чрез изкупуването на чуждестранни марки, изпаднали в сложна финансова ситуация, изисква изключително точна преценка. Мнозина сигурно си спомнят големия шум, който се вдигна около решението на шефовете на Фолксваген да купят разтърсваната от криза чешка фирма Шкода (Skoda). Пих е принуден да изслуша множество упреци за неоправданите средства, вложени, за да се изправят на крака заводите Шкода и за рекламирането на тази марка. Но времето отново доказва, че положените усилия и направените разходи не са били напразни. Днес Шкода е една от най-ярките звезди в короната на Фолксваген.Фердинанд Пих изкупува и компании с прочути имена. Благодарение на тази политика Фолксваген събра под знамето си чудесна колекция, в която влизат и Бугати (Bugatti), Ламборджини (Lamborghini), Ролс Ройс (Rolls Royce), Бентли (Bently). Тези операции несъмнено са едно от най-големите постижения на Пих като мениджър. Направеното от него се оценява по достойнство не само от акционерите на собствената му компания, но и от конкурентите. А медиите, които са склонни да създават кумири, не пропуснаха да провъзгласят Фердинанд Пих за бизнесмен на века. Днес Пих е един от най-богатите хора в Европа. Според данни на сп. Бизнес Уик състоянието му възлиза на 3.5 млрд. щ. долара. Той продължава да стои зад кормилото на концерна Фолксваген, все така енергичен и смел в деловите операции, и да умножава славата на своето семейство. Но постигнатото Пих дължи не на своята принадлежност към фамилията Порше, а най-вече на трудолюбието и таланта си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във