Банкеръ Weekly

Съдби

ФАНФАРНА УВЕРТЮРА ЗА ЕТЪРА

Бомбата избухна към края на януари 2003 г., когато Министерството на културата се обърна с писмо към наемателите в архитектурно-етнографския комплекс Етъра, приканвайки ги да се издължават директно на централното ведомство. От този момент габровци са на всеоръжие и яростно атакуват амбициите на министерството да сложи ръка както на комплекса, така и на приходите от него. Първата реакция на балканците бе да подадат иск в съда, позовавайки се на чл. 108 от Закона за собствеността. От министерството им припомниха, че с акт 101 от 4 април 2000 г. областният управител Илиян Обретенов е деактувал собствеността на етнографския комплекс от общинска в публична държавна. От Габрово пък отговарят, че Етъра е изграден преди 39 години върху седем хектара отчуждени терени, изплатени от тогавашния градски народен съвет. Както и че комплексът е дело на габровеца Лазар Донков и на габровското гражданство, преборило се с невероятни трудности за реализацията на идеята, родена две десетилетия по-рано. Вестник БАНКЕРЪ (бр.21/24 май 2002 г.) също добави няколко едри щриха към материализацията на тази идея, получила възторжени похвали от Европа до Япония. А и да не забравяме, че Етъра е член на Асоциацията на европейските музеи под открито небе и на Международната организация на музеите към ЮНЕСКО - ИКОМ.Факт е, че комплексът се стопанисва от габровци добре! Дори много добре, ако се съди по последните данни: 151 144 посетители за 2002 г., от които 25 хиляди чуждестранни туристи. Финансовият план за приходите от 500 хил. лв. е преизпълнен с почти 20 процента. Субсидии от културното министерство досега не са получавани!Кметът на Габрово Богомил Белчев признава, че единствената грешка, допусната досега, е свързана с липсата на реакция през 2000 г., когато е трябвало да атакуват в съда деактуването на имота. В своя защита той има два аргумента, които в днешно време правят впечатление на малцина - моралното право на габровци, изстрадали създаването на Етъра, и доброто му поддържане. Министерството на културата ги подминава, полакомило се за част от приходите. В този случай експертите чиновници изсипват рог на изобилието от обещания и предимства, сред които те открояват:- получаване на допълнителни средства по международни и национални културни програми и проекти (за да могат паричните потоци да преминават през министерството и да се контролират от него - б.а.);- превръщането на Етъра във второстепенен разпоредител с бюджетни кредити (при намален обем на националния бюджет за култура за 2003 г. и при започнала финансова година за Етъра, включена в общинския бюджет за 2003 г. - б.а.);- осигурени средства по държавната задача за опазване на паметниците на културата за ремонт и пускане в действие на обекта Тепавицата (при неизвестна още държавна задача по опазването и общ бюджет за всичките няколко десетки хиляди паметници в страната от базови 250 хил. лв. - б.а.);- ежегодно осигуряване на средства за поддържане и реставрация на воднотехническите съоръжения и паметниците на културата (при катастрофален недоимък на подобни средства през последните години и още по-катастрофално състояние на най-ценните ни исторически и културни паметници - б.а.);- възможности за допълнително финансиране от националния бюджет за предстоящата през 2004 г. 40-годишнина на Етъра (моралното задължение на държавата се е превърнало в евтин аргумент и заклинание, че тя е добър стопанин на националното културно богатство - при стотици и хиляди примери на точно обратното - б.а.).Дори за непосветения може да стане ясно, че в стремежа си да сложи ръка върху някой и друг лев и да контролира допълнителните финансови потоци Министерството на културата произвежда хаос в добре работещата структура на Етъра. А коварните подмятания за възможна приватизация в общинската собственост са ни познати отдавна.Всъщност спорът между Габрово и централното държавно ведомство не е ли най-силният аргумент срещу постановките на проектозакона за опазване на културно-историческото наследство? Заложената в него крехка законодателна материя предвижда отдаването на подобни обекти под аренда на частни лица. Което е дори крачка отвъд стопанисването им от общините. Но на практика министерството не иска да дава, а да придобива! И случаят с Етъра е нагледен пример за това, какво може да се случи, ако - не дай, Боже! - проектозаконът се превърне в закон и той започне да действа - хаос дори там, където почти четири десетилетия цари ред и се работи добре. Хаос или мътна вода, в която най-лесно се лови риба!

Facebook logo
Бъдете с нас и във