Банкеръ Weekly

Съдби

ЕВРОПЕЙЦИ СМЕ, АМА ЧАК ПЪК ТОЛКОЗ...

Химнът на Република България се учи по програма в часа по пеене в VI клас. Това установи проверка на БАНКЕРЪ, породена от изненадата, че до тийнейджърска възраст химнът е непознато произведение, което понякога се свири на мач. По-изненадващ обаче е фактът, че химнът на Европа у нас се учи в пети клас. Рени Рангелова, държавен експерт начално образование в МОН, поясни, че според старата учебна програма, която датира от началото на 1991 г., на държавните символи и в частност на химна не се обръща внимание до шести клас. Как обаче в старата програма се е вмъкнал европейският химн, който да се изучава година преди националния, си остава загадка.Утехата е, че подрастващите все ще понаучат нещо от химна - било в шести клас, било на футболни мачове. Вместо да внесе конкретика, новата програма на МОН съвсем размива нещата. Според наредба №2 от 18 май 2000 г. от децата се очаква да се запознаят с националните символи - знаме, герб, химн, още в началния етап на образованието. Не става дума да знаят химна наизуст, но поне като го чуят, да не го бъркат с народна песен или да повдигат рамене. Оттам нататък нормативният акт прехвърля отговорността ...изцяло към преподавателите.Оказва се, че така дълго желаната от тях свобода да не робуват на единна методология за преподаване оставя националните символи изцяло в техни ръце.От 2000 г. насам в учебните програми се дефинират само очакваните крайни резултати от обучението, но вече няма кой да посочи как те да бъдат постигнати. Единствено от инициативността на всеки педагог зависи как ще предизвика интереса на децата. Тоест - ако в 5а клас на едно училище правят разлика между националното и самарското знаме и могат да изпълнят не само Върви народе възродени, но и химна, затова трябва да се благодари на класния ръководител. Ако в 5б учениците с досада реагират к'ъв е тоя химн, бе!, затова пак трябва да се сърдим на учителя. Но ако преподавателят по литература на всички пети класове в същото училище смята символичните за всички българи (от най-старата образователна система) песни за много важни, то петокласниците ще научат и думите на химна, и думичките на някоя и друга извечна българска песен.Според г-жа Рангелова, неправилно е уменията на всички деца да се приравняват към тези на подрастващите от големите градове, където и информацията се поднася различно. Химнът трябва да се знае и от дечицата в планините, в малките села, а те незадължително могат да го наизустят още в първи клас! Ние сме поставили стандарт, според който на определена възраст децата трябва да познават националните символи, но немарливостта и безучастието на преподаватели и училищни ръководства е нещо, което опира до собствената им представа за важността на тези символи. Най-големият въпрос пред нас е как, подобно на САЩ, да превърнем нашите символи в мода, да запалим децата да ги ценят. Америка има добре обмислена ценностна система и никой не позволява отстъпление от нея! За разлика от България държавната политика на САЩ е най-популярните изпълнители, независимо от стила си на представяне, да са част от т.нар. Национално турне на химна и да започват всеки свой спектакъл, след като изпълнят американския химн. У нас пък си оставаме само с призивите към националните медии - телевизии и радиа - да излъчват българския химн с всичките му три куплета в полунощ и сутрин, преди началото на първата си утрешна програма. Но с това предложение на парламентарната медийна комисия очевидно не й се занимава.

Facebook logo
Бъдете с нас и във