Банкеръ Weekly

Съдби

Етичният бизнес на Анна Бергстрьом

Ана Бергстрьом
S 250 6d929531 3a66 4bbd 8e2a 4167c878e9f2

Цялата кариера на Ана Бергстрьом е свързана с модните магазини - зад гърба й е управлението на два големи търговски центъра в Стокхолм. Преди три години започнала да се съмнява в професионалния си избор и намерила успокоение, като оглавила универсален магазин в едно от предградията на шведската столица, където се продават стоки втора ръка или изделия от преработена суровина. За Ана е много важно клиентите да се чувстват добре в него. В търговския център има 14 специализирани магазини, в които се продава почти всичко - от дрехи до инструменти за ремонт. 

За повечето хора посещението на битпазарите, магазините секънд хенд или на някой благотворителен фонд е цяло изпитание - това обикновено са неприятни места, пропити с миризмата на стари вещи. В подобни тържища често може да се намерят интересни и необходими неща срещу малко пари, но обстановката в тях е потискаща, казва Ана. Тя си е поставила амбициозната задача да направи така, че посетителите в нейния търговски център да се чувстват като в съвременен мол. Мястото е просторно, приятно, организирано на принципа на изложбите и с нещо напомня магазините на ИКЕА. На входа клиентите виждат внушителна  художествена инсталация, представляваща изкуствено дърво и кръгла пейка, изработени от стари вещи. Малко по-нататък има уютно кафене, както и щанд за стилно опаковане на стоките. Приятно ухание изпълва цялото помещение.

Над търговския център има голяма табела - ReTuna. "Tuna" е неофициалното название на предградието на Стокхолм, където се намира обектът (цялото му име е "Екилстуна"). Представката "Re" подсказва, че в магазините на центъра се продават стоки втора ръка или направени от преработени материали. ReTuna е открит през 2015-а и е разположен в бивш гараж на логистична компания. Магазините, разположени в центъра, не са благотворителни и носят доходи на собствениците си. Ана Бергстрьом има собствена бизнес мантра, която споделя с всеки от наемателите: "Правете нещата така, както бихте ги правили, ако бяхте шефове на Hugo Boss." Тя държи търговския й обект да е блестящ като модните бутици.

В ReTuna има спортен магазин, където може да се купят ски и шейни (макар и малко поовехтели), детски магазин, пълен с играчки (някои от които са леко избледнели), книжарница, магазин за инструменти и дори магазин за аксесоари. Наред с вещите за препродажба има и стоки, изработени от стари или преработени материали. Един от най-интересните отдели на търговския обект е магазинът за ръчно изработен домашен декор.

Според Ана интересът й към концепцията за етичното потребление е свързан с възпитанието, което са й дали нейните родители. На младини двамата били хипита. Тя се родила в голям град, но когато станала на три години, семейството се преместило на село, за да се радва на "обикновен живот". Родителите на момичето се отнасяли критично към потребителското общество и се опитвали да го приучат към други ценности. Ана си спомня, че никога не са й подарявали кукли Барби за Коледа и по принцип нямала много играчки. Но когато пораснала, се разбунтувала срещу нагласите на родителите си. "Всеки си има своята пънк революция", спомня си с усмивка Бергстрьом.

В края на краищата се ориентирала към търговията и започнала да гради кариера в "храмовете на модерното потребление". Започнала да се съмнява в избора си едва когато станала майка на четири дъщери. По време на отпуските след всяко раждане имала време да преосмисли работата си. Тя не искала децата й да живеят в свят, където цари потребителско отношение към всичко. Ана разбирала, че животът на дъщерите й се управлява от големите брандове чрез социалните мрежи. "Реших, че трябва да бъда пример за подражание за собствените си деца, да направя нещо хубаво за нашата планета", казва Ана. Тя нарича търговския център своя рожба и много иска момичетата й да се гордеят с него. Наред с това се надява, че работата й е полезна за шведското общество. Шведите много ценят идеите за спестовност и екологичност, но между намеренията и реалните действия има голяма пропаст, смята Бергстрьом. Тя би искала нейният търговски център да се превърне в своеобразен мост над тази пропаст.

Facebook logo
Бъдете с нас и във