Банкеръ Weekly

Съдби

Емил Арабаджиев - НАЙ-ДОБРИЯТ КЛИЕНТ НА ДЕНИЛ

Една от първите частни фирми за мъжка конфекция и аксесоари е основана през 1991 г. и е пререгистрирана в 1994-а с търговската марка Денил. За това време тя се наложи като знак за добро качество и приемливи цени. Денил принадлежи на близнаците Емил и Младен Арабаджиеви. Разполагат със собствена фабрика, която купуват през 1999 година. Имат модна централа (във Варна) и фирмени магазини в София, Варна, Бургас и Пловдив. Докато други фирми от бранша се оплакват от мародерския внос и изтънелия джоб на българина, Деним се кани да открие още няколко магазина в Стара Загора, Велико Търново и Сливен. През 1991 г. пазарът беше много благосклонен, обичаше всички, които предлагат, продават, строят. Просто трябваше да решиш в коя област да работиш. Не беше наложително и да притежаваш много пари, спомня си за началото Емил Арабаджиев. - Сега е различно. Трябва да имаш голяма идея, да почнеш нещо, което не е правено, да отидеш в една банка, после в друга. Всъщност и за Денил днес е нормално да работи с три-четири банки, но в началото не беше така.Във фабриката и модната централа работят 120 души. Произвеждат около 7000 костюма месечно, в зависимост от модела и сложността на изпълнението. Отделно се правят и куп модни аксесоари, необходими за мъжкия гардероб. Три седмици са нужни на един модел да измине пътя от скицата до магазина. Разбира се, има разлика между колекцията на годината и моделите, които правим за седмицата - казва Емил Арабаджиев. - Всъщност мъжката дреха е по-сложна за изпълнение от дамската. Но истинската трудност не е в създаването и производството. Голямата хитрост е да продадеш дрехата. Всеки може да произведе стока, но после се оказва, че не може да я реализира. Е, Денил продава цялата си продукция - 100 процента. Около 90-95% изнасяме в чужбина, останалото продаваме на българския пазар. Половината от продукцията, която излиза в чужбина, е с наша технология, останалото е с технология на нашите клиенти, обикновено големи модни централи. И се продава с тяхна мярка. От произведеното по наши модели и технологии продаваме в Холандия, Италия, Германия и Русия с търговска марка Денил.Материалите купуват от престижни производители от България, Германия, Италия, Турция. Предпочитаните платове са от естествени материи. Хубавите дрехи у нас съвсем не струват толкова колкото хубавите дрехи в чужбина, хвали стоката си Емил Арабаджиев. Длъжен е - във фирмата той отговаря и за рекламата. Обяснява за костюми от български платове, които струват между 120 и 200 лева. И тиражира оферта - ако работите в държавната администрация, банковото дело или в голяма корпорация, може да станете част от корпоративните клиенти на Денил и да ползвате специални оферти.Как трябва да изглежда съвременният мъж? Шефът на Денил твърди, че мъжът днес е преди всичко практичен. Той купува онова, което му е максимално удобно, но цени новите технологии в бранша. Например - платовете да са немачкаеми, не попиват неприятни миризми. А и да са елегантни, добре изпипани, да следват модната линия и да са по-пригодни за всякаква фигура.Повечето от клиентите на Денил са хора с възможности. Преди да чуят за българската фирма, са пазарували предимно от чужбина. Те познават световния пазар, имат възможност да направят сравнение и са предпочели Денил. Например треньорът на баскетболния отбор Левски Екопетролеум Тити Папазов смята, че Денил е успял да надскочи българския стандарт. Според него фирмата е променила представата за българската маркова дреха, като е създала търговско име, подплатено с добър дизайн, качество и популярност.Същото твърди и журналистът Иван Гарелов. И той е клиент на Денил, дори нещо като нейно рекламно лице.Денил прави висок клас мъжко облекло за хора на възраст между 30 и 50 години с помощта на солидни инвестиции в модерни технологии и висок професионализъм. Качествените артикули, според експертите, се разпознават и по количеството труд, вложен в тях. Затова костюмите на Денил са 80% ръчна изработка. За модната централа на фирмата се знае, че шие дневно над 280 облекла от висока ценова категория. Компанията има сериозно пазарно присъствие с магазините си в най-големите градове на страната. А пролетно-лятната колекция на модната централа Денил вече печели овации както сред абитуриентите, така и при по-възрастните. Актуалните костюми са леки и удобни. Новата концепция е без хастар на сакото и вата на рамото. Много от панталоните са с външни джобове. Макар силата на Денил да е най-вече в традицията, сиреч в мъжкото облекло, вече правят по поръчка и дамски колекции. Предстои да видим и първия чифт обувки с тази марка, както и първите спортни облекла.Според Емил Денил няма конкуренция в България. Тези фирми и хора, които вие виждате като конкуренция, са наши приятели. С тях разменяме опит, информация, клиенти, твърди той.С брат си Младен са си разпределили ролите. Младен се занимава с технологията на производството, обслужва клиентите в чужбина и доставя от там суровини и материали. Емил представлява фирмата в България, занимава се с маркетинг. За рекламата казахме.Според специалисти идеята българските производители да предлагат готов продукт със собствена марка има много привърженици. Но за това трябват доста усилия. А и поемане на риск. Работата е там, че продукт със собствена марка на вътрешния пазар предполага пласиране на големи количества. Това пък изисква конкурентни цени и добре организирана дистрибуторска мрежа. Нещо, което засега малцина могат. Трудно е да се поддържат звена от моделиери, да се измайстори и наложи собствена колекция. Всичко това обаче като че ли заобикаля Денил. Може би защото е останало назад?Емил Арабаджиев поддържа много амбициозно страницата на компанията в ИНТЕРНЕТ - в нея може да се намери всичко за Денил. Даже биографиите на собствениците са там. Ала е добре и да попиташ. Ще разбереш, че през 1991 г. Емил завършва... зъботехника. А десетте години в модния бизнес спокойно могат да му се броят като завършено висше по производство на мъжки облекла. Винаги е безупречно елегантен, всеки ден с различен костюм. Вярно, че в неговия случай да се представя като най-добрия клиент на Денил не е толкоз трудно. А марката е измислил така: От втората сричка на името на брат си Младен и последните две букви от своето, Емил сглобява наименованието на фирмата - Денил. Находчиво, макар да се намират хора, които го бъркат с Деним. Което много дразни амбициозния бизнесмен.Тридесет и шест годишният неосъществен зъботехник обича баскетбола и автомобилизма. А най-много - състезанията от Формула 1, някои от които успява да види на място. Миналата година обаче пропуснал да отиде в Австралия заради откриването на магазина в Бургас. Макар че бизнесът му е успешен, твърди, че човек, който се занимава с производство, не може да бъде богат. Печалбата на Денил е скромна. Казва, че е щастлив, защото обикновено знае какво иска и как да го постигне. На 36 години все още не е женен. Но и това вероятно ще стане скоро - една от любимите му максими е, че всеки, който иска да постигне нещо, трябва да избърза да го стори до 40 години. След това било безнадеждно късно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във