Банкеръ Weekly

Съдби

ЕМИГРАНТСКИЯТ ЖРЕБИЙ НА БОЕЦА ОТ БЯЛАТА ГВАРДИЯ

Изложбите по някакъв повод не са новост за България. Въпросът е как се обслужват тези поводи и как се вписват в художествения живот на страната. Случаят с експозицията от 200 творби на Николай Ростовцев е по-особен и, слава Богу, не е засенчен от конкретния повод.При визитата на президента на Русия Владимир Путин у нас се очаква той да посети връх Столетов и новореставрирания храм Рождество Христово в град Шипка. Църквата, по-известна у нас като руската църква, е изписана в края на 50-те години от Николай Ростовцев и ръководения от него екип (художниците К. Йорданов, Г. Белостойнов, П. Сеферов и М. Маковкин). Само най-голямото подкуполно пространство, където още от 1902 г. е образът на Христос Пантократор и 12-те апостоли, е изписано от руснака Мясоедов. Формално е намерен и допълнителен мотив за изложбата - 105-годишнината от рождението на Ростовцев, а художникът наистина заслужава подобна почит.Николай Ростовцев (1898-1988) е харковчанин, боец от бялата гвардия, емигрант първоначално в Галиполи, а сетне в България, където остава завинаги. Цяло десетилетие той е строителен техник, а сетне се записва и завършва Художествената академия в класа на проф. Борис Митов. Завършва през 1930 г. и с летящ старт навлиза в църковната живопис, като печели конкурс на Св. Синод. Това му позволява до 1937 г. да работи като художник в Църковния музей, да рисува оригинални икони, да прави копия на стенописите в най-значимите български църкви и манастири, да копира образите на ктиторите в атонския манастир Св. Георги Зограф.След Втората световна война животът му никак не е лек - изключван е на два пъти от Съюза на художниците, създават му се всевъзможни спънки да рисува. Приютява го Светата православна църква, за която той изписва катедралата Св. Неделя в София, катедралата Успение Богородично във Варна и още тридесетина храма. Точно неговата работа във Варна впечатли най-много посланика на САЩ у нас Джеймс Пардю и той си поръча подобна икона.Изложбата на Николай Ростовцев идва навреме, за да запознае софийското гражданство с едни от най-добрите постижения на религиозното ни изкуство през ХХ век. В нея са включени около 200 портрета, пейзажа, копия и проекти за църковни стенописи, рисунки и исторически композиции. Всички те са собственост на НИМ, Софийската градска галерия и частни сбирки.

Facebook logo
Бъдете с нас и във