Банкеръ Weekly

Съдби

ЕЛИТЪТ НЕ ПОТЪВА

Медийният магнат Владимир Гусински се подготвял за морска обиколка със семейството си. Собствената му яхта Фортуна го очаквала на пристанището в Атина, но гръцките власти провалиха плановете му, арестувайки го по искане на Интерпол. Яхтата на Гусински е построена в корабостроителницата Кийт Марин (Keith Marine) в САЩ през 1992 година. Когато през 1999-а Фортуна попаднала в ръцете на медийния магнат, тя била преоборудвана изцяло от лондончанина Доналд Старки - един от водещите дизайнери на подобен род плавателни съдове в света.За равнището на Старки (и съответно за мащабите на хонорарите, които му се плащат) може да се съди по работата му върху яхтата Саварона. Някога тя принадлежала на бащата на всички турци Мустафа Кемал Ататюрк, но и днес е запазила статута си на втората по големина частна яхта в света. Сега Саварона плава само когато я наеме някоя звезда. На борда й са се качвали Клаудия Шифър, Джордж Харисън, Робърт Де Ниро, Хю Грант, Силвестър Сталоун... Морските съдове като Фортуна и Саварона се отнасят към категорията на суперяхтите. В тях има всичко - от спътникова телевизия до джакузи и какви ли не други радости за душите и телата на хората с дебели портфейли. Производството им е скъпа работа и малцина сред смъртните могат да си позволят да станат притежатели на такъв разкош. Освен шикозното обзавеждане на каютите и наличието на всякакви удобства съществува и един формален параметър за приобщаването им към категорията на суперяхтите - тяхната дължина трябва да е не по-малко от 36 метра. Конкретно Фортуна на Гусински е дълга 44.8 метра.Абрамович не обича сленгаВпрочем Владимир Гусински едва ли може да претендира за лаврите на най-големия руски яхтопритежател. Първото място безусловно принадлежи на губернатора на Чукотка Роман Абрамович. Той има два морски съда, които влизат в стотицата на най-големите частни яхти в света. Всяка година авторитетното американско списание Пауър енд Мотърйот (Power Motoryaht) актуализира списъка на елитните яхти. Льо Гран Блю (LGB) на Абрамович заема шесто място в класацията. През тази година тя беше обект на обсъждане на всички светски купони в Европа. Как, руснак е купил яхта за 100 млн. долара?! В близкото минало с подобни възгласи бяха удостоявани само арабските шейхове.Другата яхта на Абрамович е малко по-обикновена. Петдесет и петметровата Федшип Самакс (Feadship Samax) заемаше през 2002 г. 91-о място, но през 2003-а бе изтласкана по-назад. Първоначално яхтата се е казвала Федшип Клеър, но после името й било сменяно два пъти. Това е разпространена процедура при смяната на собствеността. В този случай обаче става дума за ненавистта на Роман Абрамович към сленга. По-рано плавателният съд бил собственост на принца на Бруней - Джефри, който го нарекъл Tits - сленгово наименование в английския език за женски гърди. Тъкмо тази част от женското тяло принцът заповядал да бъде изобразена на кърмата. Само че новият притежател Абрамович явно не е останал очарован от перспективата на пътува на яхта с толкова предизвикателно название и тя получила името Федшип Самакс.Морският съд е построен през 1996 г. в холандската корабостроителница Федшип по проект на Де Воогт Интернешънъл дизайн (De Voogt International Design). Брунейският принц Джефри го продал през 2000 година. Отначало се носели слухове, че купувачът е европейски бизнесмен, а после станало ясно, че става дума за Роман Абрамович. Двете негови яхти са регистрирани на Бермудските острови. Алкохолната ПринцесаИ алкохолният магнат Юрий Шефлер притежава нелоша яхта - Оушънфаст Кремлин Принсес (Oceanfast Kremlin Princess). Тя е построена през 1994 г. в корабостроителницата Оушън Пти Лимитид (Ocean Pty Ltd.) в Западна Австралия. Не е правена по поръчка, но през 1995 г. и за нея се намерил заможен купувач - гражданинът на Полша Рикардо Франчини.Говори се, че Франчини, който натрупал състояние от търговия с водка Кремлевская, без да плаща акцизи, кръстил своята лодка, на стойност 20 млн. долара, в чест на Татяна Дяченко (дъщерята на Борис Елцин). В края на 90-те години Принцесата била арестувана от френски митничари, тъй като Франчини не платил данък за нея. Самият Рикардо по това време е издирван от Интерпол за куп престъпления - от преднамерен банкрут до пране на пари.По-късно Принцесата била купена от Юрий Шефлер. Интересното е, че собствениците на големи яхти, произведени от Оушън Пти Лимитид, сякаш са преследвани от зла съдба - много от тях имат проблеми със закона. Германецът Манфред Шмидер например - собственик на Малаана (Malaana), излежава присъда в затвора. Предприемачът от Кънектикът Хари Блондър, бивш притежател на Партс VI (The Parts VI), също има затворнически опит заради неплащане на данъци. А сега и Юрий Шефлер е принуден да се укрива от руските правоохранителни органи в Англия.Богатите обичат дискретносттаБогаташите не обичат да се месят в живота им. Затова предварително вземат мерки дизайнерите и служителите в яхтклубовете да не разкриват тайната на принадлежността на една или друга яхта. Руснаците не правят изключение. Така че споменатите вече морски съдове далеч не са единствените суперяхти, притежавани от руски граждани. През това лято в Сардиния пристигнал с гигантска яхта (не се знае собствена или наета) внукът на Елцин - Борис, и съпругата му Настя. Там Борис присъствал на луксозна вечеря в хотел Кала ди Волпе по случай концерта на италианската певица Лаура Паусини. Билетът за това мероприятие струвал 775 евро. Забележителното в цялото събитие не била певицата, а публиката, събрала се да я слуша. Сред нея бил шефът на Газпром Алексей Милер, основателят на холдинга Синтез Александър Жуков, шефът на Дон Строй Дмитрий Зельонов, ръководителят на групата Плаза Умар Джабраилов, шефът на компанията Русский Стандарт Рустам Тарико... С две думи - руският бизнеселит.Сред производителите и търговците на луксозни плавателни съдове е популярна една шега: Ако клиентът пита колко струва яхтата, значи няма пари да я купи. Диан Берне, редактор в списанието Пауър енд Мотърйот, казва, че две яхти с еднаква дължина от 50 м понякога се различават в много отношения: Нищо не пречи клиентът да си поръча интериор от редки видове дървесина или мрамор, както и оборудване с най-съвременна техника. Ето защо не е чудно, че цените на някои 50-метрови яхти достигат и до 40 млн. долара. Разбира се, има и по-обикновени екземпляри. Най-скромната от списъка на суперстотицата - 56-метрова Лейди Джей (Lady J), се продава само за 3.9 млн. долара.Обслужването и поддръжката на яхтите също излиза доста солено на притежателите им. Само за стоянката в европейско пристанище трябва да се плаща от 1.5 до 7 хиляди евро за всеки десет метра от съда. При това не е никак лесно да получиш такова място, защото обикновено всичко е заето. Собствениците на суперяхти в Европа предпочитат да се обединяват в клубове. Членството в тях е пропуск за света на европейския елит. Там могат да се срещнат хора, които управляват половината от капиталите на Стария континент. Именно в тези клубове се стремят да попаднат и богатите руснаци. Според Радован Волмут, представител на компанията за производство на скъпи яхти Феретигруп (Ferettigroup), руснаците харчат за луксозни съдове 2-3% от доходите си. Което означава, че ако един бизнесмен си купува яхта за 1 млн. долара, състоянието му е не по-малко от 50 млн. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във