Банкеръ Weekly

Съдби

Екатерина Попова: ПО-ДОБРИ СМЕ В НЕСТАНДАРТНОТО МИСЛЕНЕ

Любопитно е дали популярността на бирите Ариана и Голд ще нарасне, след като през силния за техните пивоварни летен сезон рекламната им кампания бе поверена на млада жена, която със сигурност не е типичен пример за консуматор на пенливата напитка. За ръководения от Екатерина Попова български екип в регионалния офис на световноизвестната рекламна агенция Огилви енд Мейтър (Ogilvi Mather) това е първи опит в рекламирането на бира, но пък е поредният голям клиент за осемте години, откакто е на пазара. Ако се повторят добрите резултати на шоколадите Своге (също рекламирани от Огилви енд Мейтър), то със сигурност доволни ще бъдат и производители, и клиенти. Екатерина Попова е завършила икономическия институт в София. И то когато е само на 20 години. Всъщност направих няколко важни неща в живота си, когато бях на тази възраст - разказва тя. - Всичко в живота ми се случва прекалено твърде рано. Завърших висшето си образование и се омъжих. Навярно нещата се стекоха така, защото моят баща бе дипломат и семейството ми непрекъснато пътуваше. След сватбата заминах със съпруга си за Англия, където той започваше да учи. В Лондон Екатерина също се записва в ново училище, което обаче не е в сферата на реклама, както може да се предположи. Голямата й мечта е да се занимава с мода и затова се ориентира към Лондон колидж ъф фешън (London college of fashion) и специалността Моден дизайн и илюстрация. Завърших двегодишен курс, като идеята ми бе след това да се завърна в България и да започна собствен моден бизнес - пояснява тя. - Исках да се занимавам само с дизайна и търговията на дрехите, а изработването им да става на ишлеме. На практика това се оказа невъзможно. През 1993 г. в България нямаше място, където да се произвеждат висококачествени дрехи по-малко от 500 бройки. Така по чисто технически причини не успях да развия собствен дизайнерски бизнес. Модата обаче остава нейна втора любов. Предпочитаният й дизайнер е Карл Лагерфелд, който й се струва най-разнообразен. Много харесва и англичанина Пол Смит и Том Форд от Гучи. В кръга на шегата с модата продължава да ме свързва пазаруването - смее се Екатерина. - Не пропускам да следя дефилетата, чета списания, гледам специализирания за мода канал FTV... Модата променя начина ми на мислене, настройва ме творчески. Струва ми се, че тя отваря погледа към света. Когато учех в Лондон, бяхме задължени да ходим в един магазин, който се казва Хайпер-Хайпер (намира се в търговския център на града, съвсем близо до Лондон колидж ъф фешън). В него млади дизайнери имаха малки щандове на консигнация и показваха единични бройки от последните си модели.Към света със сигурност са я отворили и многобройните пътувания. Родена е в Чехия. Посетила е десетки държави, но въпреки всичко най-харесвана си остава Англия, а предпочитаният от нея град е Лондон. Там са и част от най-добрите й приятели. Най-впечатлилият я човек обаче е южноафриканец - бившият министър на финансите Тривър Манюъл. Той е един от сподвижниците на Нелсън Мандела и наистина е изключително интересен човек - спомня си Екатерина Попова. - Независимо дали вярваш в идеите му, или не, няма начин да останеш безразличен, когато той говори и разкрива обаятелната си личност. Тривър Манюъл казваше, че ако си много добър в това, което правиш, не можеш да бъдеш и много харесван от останалите. Аз съм напълно съгласна с него.Нито тя, нито съпругът й Христо Попов, се изкушавали от възможностите да останат на работа в Англия и след края на обучението предпочели да се върнат в България. Попов става един от българските мениджъри в представителството на Шел. Днес двамата са разведени и Екатерина живее с шестгодишната си дъщеря Нора. Перспективите пред младия дизайнер у нас я отказват от голямата й мечта. Скоро след това тя открива рекламата. Случайно попада на вестникарска обява, в която световноизвестната социологическа агенция Би Би Ес Ес-Галъп Интернешънъл (BBSS-Galup Inrernational) търси хора за работа в българския си офис. Явява се на конкурс и първоначално става анализатор на пазарните проучвания, които извършва агенцията. Работата й е да обобщава и записва резултатите от тях. Тези задължения не й допадат много и не след дълго се премества в рекламна агенция, която обслужва клиентите у нас на световноизвестна компания в бранша - Огилви енд Мейтър. Това сдружение така и не проработи - пояснява днешната управителка. - След по-малко от година централата на Огилви създаде собствен офис в София със сто процента чуждестранен капитал. В този смисъл съм свързана с агенцията от самото й появяване на нашия пазар.Регистрацията става през 1995 г., а първият шеф на самостоятелната агенция е англичанинът Стивън Аткин. На следващата година той е заменен от австриеца Кристиян Лейнер. Първоначално Попова работи в отдела за обслужване на клиентите, след което е повишена като медиядиректор. През декември 1996 г. наследява Лейнер като управител на фирмата. За нея шестте години начело на агенцията преминават под знака на себеналагането в една изключително трудна среда. Като компания с изцяло чуждестранно участие централата на Огилви енд Мейтър в Лондон забранява всякакви опити и номера от рода на укриването на данъци на регионалните си поделения. Всяка година Екатерина подписва кодекс на мениджърските морално-етични правила, който й забранява да поощрява различни счетоводни похвати в тази насока. Това е фирмената политика и в превод на нормален език тя означава, че винаги сме с 36% по-скъпи от някои конкуренти - пояснява управителката. - Ние не можем да си позволим да не платим данъци, защото аз съм подписала такова обещание пред работодателите си. Това прави позицията ни неизгодна в сегашната обстановка у нас. В този смисъл Дейвид Огилви явно не е предвидил, че агенцията му ще стъпи и в България. А иначе за всичко останало Екатерина може да се облегне на опита на митичния шотландец. Книгата му Изповедите на един рекламист се смята за настолно четиво в света на рекламата. В нея Огилви описва как от един офис и деветнадесет клиенти развива бизнеса си до 267 клона и 3000 партньори. Едно от нещата, които определено харесах и харесвам в Огилви енд Мейтър, е, че там се инвестира в хората - подчертава Екатерина Попова. - Ако един български собственик на рекламна агенция трябва да избира дали да прати някой на обучение в Лондон за пет хиляди долара или с тези пари сам да отиде на почивка до Бахамските острови, той не се колебае много. При нас обаче нещата не стоят така. Ние наемаме перспективни млади хора и ги превръщаме в професионалисти. Мога да дам пример с нашия творчески директор Антония Еврова. Тя е завършила специалност Плакат в Художествената академия през 1995 година. След това бе на обучение във Виена, Лондон, работила е с такава личност като Емир Костурица. И постепенно от талантлив млад човек се превърна в добър професионалист. Самата аз съм посещавала множество курсове. Може би най-ценното нещо е участието ми в двегодишната мениджърска програма, за която агенцията наема специалисти-консултанти от различни области. В нея не се кандидатства, трябва да бъдеш номиниран. Аз бях предложена първо от президента на Огилви енд Мейтър за Източна Европа, а след това получих одобрението и на президента за Европа, Африка и Средна Азия. Бях единственият източноевропеец, една от трите жени в групата и с около десет години по-млада от останалите. Отидох със свито сърце заради произхода си, но той всъщност се оказа предимство. Българите имаме повече нестандартни идеи и по-борческо мислене от хората на Запад. Дори в елементарното всекидневие тук нищо не става лесно и в определени моменти това помага.Свободното си време Екатерина посвещава преди всичко на дъщеричката си Нора. Напоследък заделя и доста часове за спорт. Четири пъти в седмицата посещава фитнесзалата. Още като малка е запалена по ските и ездата. При всеки удобен случай пътува до Лондон, за да се наслади на неговата космополитна атмосфера. Обичам чувството за хумор на англичаните - признава тя. - Обичам и начина, по който се забавляват, сякаш тази вечер е единствената, останала за разпускане. Приятно ми е да съм сред хора, които не страдат от скрупули, не са сноби, не си показват новите дрехи. Това е много истинско. НЯКОИ ПРИНЦИПИ НА ДЕЙВИД ОГИЛВИНякои от нашите служители прекарват целия си деен живот в агенцията ни. Ние даваме всичко от себе си, за да я направим приятно място за работа. Слагаме това на първо място.Отнасяме се към персонала си като към човешки същества. Помагаме им, когато имат проблем с работата, с болести, с алкохолизъм и тъй нататък.Помагаме им да развият по най-добрия начин своите дарования, инвестирайки много време и пари в обучение, подобно на стаж в болница.Харесваме хора с изтънчени обноски. Бюрото ни в Ню Йорк дава годишна награда за професионализъм, съчетан с обноски.Харесваме тези, които са честни в даден спор, честни с клиентите и над всичко останало - честни с потребителите.Мразим политиканите в службата, подмазвачите, кавгаджиите и надутите пуйки. Мразим безпощадността.Препоръките, които правим на нашите клиенти, са препоръки, които бихме направили, ако притежавахме техните компании, без оглед на собствените ни интереси. Обичаме докладите и кореспонденцията да са написани добре, лесни за четене и къси. Отвращаваме се от псевдоакадемичия стил, като взимам становище, парадигми, симбиозна връзка, разчленяване и т.н.

Facebook logo
Бъдете с нас и във