Банкеръ Weekly

Съдби

ЕДНА ФРАНЦУЗОЙКА В НЮ ЙОРК

Със скромността на човек, постигнал достатъчно успехи в живота си, Мирей Жулиано упорито нарича нашумелия си бестселър Французойките не дебелеят малка книжка. Но освен че е преведена на 22 езика, от издаването й в Северна Америка миналия декември досега са продадени над 450 000 екземпляра. Книгата, която официално представлява наръчник за тайната на храненето за удоволствие, а всъщност съдържа размишленията на Мирей върху това как да се наслаждаваме на живота, е причината тя да бъде поканена да говори пред Лондонското училище по бизнес и финанси и да гостува в шоуто на Опра Уинфри. Благодарение на нея 59-годишната главна изпълнителна директорка на компанията за продажба на шампанско и вина Клико (Clicquot Inc.) в Манхатън печели признание като истински експерт по добрия начин на живот. В епохата на саморекламата подобен вид популярност рядко остава неупотребена. Жулиано не е изключение - тя се възползва от известността си, за да продава шампанското Вьов Клико, както и любимата си марка кисело мляко. Приятелите ми твърдят, че всичко, до което се докосна, се превръща в злато - споделя тя. - Аз бих казала, че имах голям късмет. Колкото и да не е търсен успехът й обаче, Жулиано има достатъчно опит в бизнеса, за да знае как да извлече изгода от него. В книгата си тя разказва за детството си във френската провинция, където научава най-важните принципи, спазвани от французойките при храната - умереност, баланс и удоволствие. Но всичко това е забравено през злополучната една година, която Мирей прекарва в гимназия в предградията на Бостън като участничка в програма за културен обмен. При престоя си в Америка тя надебелява с десет килограма благодарение на упоритото хранене с орехови и шоколадови сладки. Когато се връща във Франция, с мъка се отървава от излишното тегло. Спасяват я съветите на семейния лекар, който отново й припомня тайната на френските жени - удоволствието от храната е в първите две-три хапки. Оттогава Мирей твърди, че добрата фигура не е била проблем за нея. По-късно тя завършва Сорбоната, влюбва се в американец, премества се в Ню Йорк и работи първо като преводач към ООН, а после в рекламния бизнес. През 1984-а е поканена да помогне за създаването на Клико - компания, която да внася прочутото френско шампанско в Щатите.В началото работи като търговец, но гласът й продължава да звучи във всички радиореклами на фирмата и днес. Всички, които работят там - производители, дистрибутори, търговци..., я познават от първите дни, когато тя редовно се отбива при тях и продължават да получават от нея картички и бутилки Льо Гран Дам за рождените си дни. Макар че през 1986 г. Клико е купена от групировката Мое Енеси Луи Вюитон (Moet Henessy Louis Vuitton), Мирей винаги е имала свобода да действа както намери за добре, без особена намеса от Париж. В крайна сметка за две десетилетия Вьов Клико увеличава дела си на американския пазар от нула до близо 23 процента. Каквито и да са постиженията й в бизнеса обаче, като че ли именно малката книжка ще се окаже най-полезното нещо, което французойката е правила за Клико. Както сама отбелязва: Онези първи два месеца медиен шум струваха колкото цялата реклама, която можехме да направим за десет години... Участвах в шейсетминутно телевизионно шоу с бутилка шампанско на масата. Знаете ли колко щеше да струва толкова рекламно време? Това е нещо безценно и аз би трябвало да поискам комисиона, шегува се Мирей.Когато Французойките не дебелеят започва да набира популярност, Жулиано предполага, че може би ще й се наложи да участва в някое кратко турне с дегустации на шампанско. Но президентът на Мое Енеси Кристоф Навар усеща, че ситуацията ще е от далеч по-голяма полза за Клико. Така всичко започва като поредица от скромни събития, за да прерасне в истинска маркетингова стратегия на компанията. Днес Мирей работи с ресторанти от всички краища на САЩ по приготвянето на менютата, базирани на рецептите в нейната книга. Става въпрос за нещо съвсем ново и всеки път, когато го правим, то се отразява нашироко от телевизии, вестници и списания, обяснява французойката.Безплатната реклама обаче не свършва дотук. Майкъл Аарон - президент на манхатънска верига за продажба на вина и алкохолни напитки и дългогодишен приятел на Мирей, решава да помогне за популяризирането на книгата й. Под екземпляр от нея той поставя в магазините си надпис: Задължително четиво за мъже и жени от всякакъв калибър. Досега Аарон е продал 600 екземпляра. От друга страна, продажбите на Вьов Клико през март са скочили с 20%, докато търсенето на другите видове шампанско, които той доставя, не се е променило.Известното френско шампанско не е единственото, което се облагодетелства от внезапната известност на Жулиано. Куизипро (Cuisipro) - производителят на киселото мляко, което се споменава в книгата, също се радва на невиждан интерес, и това без да вдига никакъв допълнителен шум около връзката си с популярната французойка. Оставяме книгата да рекламира вместо нас, доволна е маркетинг-директорката на млечната компания Деб Флин.Художникът Ник Ханзлик, илюстрирал книгата, прилага обратния подход. Той я показва в своя ИНТЕРНЕТ-сайт и твърди, че всичките му онлайн поръчки напоследък са дошли от хора, научили за него покрай Мирей Жулиано. Това е единственият ми маркетингов план, признава Ханзлик. Колкото до Мирей, тя казва, че не мисли за своята известност. Учудва се единствено от еволюцията на книгата от бестселър до културен феномен и от факта, че самата тя се превръща в своеобразна търговска марка. На езика на специалистите Мирей представлява съвременната европейка - елегантна, достъпна, по-дисциплинирана от британската кулинарка и бохемка Найджъла Лосън и по-спокойна от американката Марта Стюарт например. Единственият риск за французойката е да не я възприемат като новия доктор Аткинс - смята Жули Котино - директор на компанията Интербранд корпорейшън (Interbrand Corp.). - Хората са изморени от толкова много факири по всевъзможни диети. За да оцелее, тя трябва да работи в повече посоки.Което звучи напълно постижимо за Мирей Жулиано. Тя вече е отхвърлила идеята да стане водеща на кулинарно шоу. После следват предложения да напише нова книга, да участва в други телевизионни проекти и да направи документален филм. Оферти, които обмисля, но за които няма намерение да взема решение преди края на годината. А какво ще стане, ако дотогава нейната популярност започне да намалява? Аз никога не съм била амбициозна... Ако бях, щях да съм напуснала Клико след първите пет години, обича да повтаря Мирей.

Facebook logo
Бъдете с нас и във