Банкеръ Weekly

Съдби

ЕДИН НОВОБРАНЕЦ НА МЕДИСЪН АВЕНЮ

Майкъл Рот никога не е писал текстове на реклами, не е присъствал на заснемането на рекламни клипове, нито е ходил по коктейли в компанията на най-големите експерти по маркетинг. Макар че няма практически опит в рекламната индустрия, от 19 януари 2005 г. петдесет и девет годишният Рот е новият главен изпълнителен директор на третата по големина организация за маркетингови услуги в света - Интерпъблик (Interpublic). Началният си опит в бранша Рот започва да трупа през 2002 г., когато става член на борда на директорите на организацията. Малко по-късно - през юли 2004 г., е избран и за негов председател. А само месец след назначаването му за главен изпълнителен директор годишната му заплата вече е 1.1 млн. щ. долара - със 150 000 долара повече от обещаното му на 19 януари и със 100 000 над сумата, получавана от предшественика му Дейвид Бел.За последните две години Рот е третият, който заема най-високия директорски пост в рекламния конгломерат, чиито агенции работят за клиенти като Бенк ъф Америка (Bank of America), Кока-Кола (Coca-Cola) и Майкрософт (Microsoft). Единодушно описван като открит, решителен и борбен мъж, Рот има да решава безброй проблеми - провалени сделки, загуба на клиенти, седем последователни тримесечия на загуба, разследване на Комисията по ценни книжа и фондови борси заради счетоводни нередности в миналото.Но макар липсата на рекламен опит в биографията му да се набива на очи, тя явно не притеснява останалите шефове на групировката, защото нито един от тях не е оспорил предложението точно той да замени предишния директор Бел. Причината за това доверие, обясняват хората, познаващи Рот, е, че по темперамент и умения той много прилича на Джон Рен и сър Мартин Соръл - водещите фигури в основните конкуренти на Интерпъблик. Финансовата проницателност и корпоративните умения на тези двама мъже са най-често изтъкваното обяснение за успехите на Омником груп (Omnicom Group) - най-голямата по приходи маркетингова организация в света, и на следващата я Дабъл Ю Пи Пи груп (WPP Group). Въпреки че не познава тънкостите на рекламния бизнес, Рот е работил като счетоводител и два пъти като главен финансов директор. Бил е и главен изпълнителен директор на компанията за финансови услуги Мони груп (Mony Group).В Интерпъблик няма глад за рекламни специалисти - обяснява Дейвид Томас - един от директорите на Мони груп, последвал Рот в маркетинговия конгломерат. - За групировката са важни уменията на Майкъл като човек, който разбира как трябва да се управлява тя. Да си аутсайдер и да имаш чисто досие може да бъде нещо много позитивно. Според Томас няма да има проблеми Рот да изучи особеностите на рекламата и единственото, което ще му струва това, е малко време. Когато започнеш да се показваш пред клиенти, те много бързо те научават на онова, което трябва да знаеш, допълва той.Майкъл Рот е първият, който си признава, че няма опит в рекламата и има доста да учи за правилата, които движат играта на прочутото Медисън авеню. Това е голямо предизвикателство, но аз обичам да бъда предизвикван, признава той в едно интервю. Макар и новак в рекламната индустрия, Рот в никакъв случай не е чужд на Уолстрийт. Затова е наясно, че акционерите искат да видят резултати от работата му възможно най-скоро, и не ги обвинява за това. От 2002 г., когато на бял свят излиза истината за счетоводни нередности, свързани най-вече с документацията на най-голямото поделение на групировката МакКен уърлдгруп (McCann Worldgroup), акционерите й изживяват тежки изпитания. Скандалът, който продължава с месеци, става причина за смяната на главния изпълнителен директор, в резултат на която през февруари 2003 г. постът е поверен на Дейвид Бел. Под негово ръководство групировката, обединяваща агенции като Дойч (Deutsch), Инишътив (Initiative) и МакКен Ериксън (McCann Erickson), подобрява резултатите си и разпродава някои губещи поделения, намалява задълженията и съкращава разходите. Някои анализатори, инвеститори и клиенти обаче продължават да се тревожат за бъдещето на Интерпъблик. Един от проблемите е загубата на големи и доходоносни поръчки от клиенти като Жилет (Gillette), Кепитъл уан (Capital One), Ейч Ес Би Си (HSBC) и Самсунг (Samsung). Шефовете на Интерпъблик преценяват, че най-полезен за управлението на групировката ще бъде Майкъл Рот. Той е прагматичен и притежава необходимите качества за тази работа, надяват се директорите.Сред въпросните качества са диплома по счетоводство от нюйоркския Сити колидж и две по право от Бостънския и Нюйоркския университет. От 1973 до 1982 г. Рот работи за Купърс енд Лайбрънд (Coopers Lybrand) - счетоводната фирма, която днес е част от ПрайсуотърхаусКупърс (PricewaterhouseCoopers), а през следващите седем години е служител на финансовата компания Праймерика (Primerica). През 1989 г. става главен финансов директор на Мони груп, а през 1993-а - и главен изпълнителен директор.

Facebook logo
Бъдете с нас и във