Банкеръ Weekly

Съдби

ЕДИН АРЕСТУВАН ФИЛМ, КОЙТО СТИГНА ДО ПРЕМИЕРА

Филмът Димитър Казаков на големия френски документалист Жан-Мари Дро получи своята българска премиера цели 23 години след създаването му. И пак не се намери българска институция, която да поеме риска и да покаже лентата на публиката. Стори го Френският културен институт в София, съпровождайки прожекцията с малка, но много силна изложба от късни произведения на Димитър Казаков-Нерон. И кинозалата, и фоайето бяха претъпкани с хора - главно художници - които продължиха да задават въпроса: кой и защо се страхува от филма на г-н Дро, та и до днес около него цари пълно мълчание? Идеята за филма се ражда след първата голяма самостоятелна изложба на Нерон през 1979 година. Известният в цял свят френски кинодокументалист е в България за подготовката на проекта Възход и падение на Византия. Тогава проф. Аксиния Джурова му подхвърля идеята да включи в темата и един български художник. Предлага му и избор между Димитър Казаков-Нерон и Христо Христов. Г-н Дро посещава строящото се ателие на Нерон в Божурище, разговаря с художника и окончателно се спира на неговата кандидатура. Нека припомним, че по това време отделът за съвременно изкуство на Лувъра купи три от картините му и го превърна в първия българин, получил място в колекциите на прочутия музей. И последен до днес!Жан-Мари Дро включва Димитър Казаков в своята документална серия от над 100 филма Художници чародейци от Франция и другаде. За партньор е избрано поделението на София прес Интерфилм. Снимките се правят по местата, по които съществуващите архефакти подсказват близост с изкуството на Нерон - скалните рисунки в Магурата, детайли от Панагюрското съкровище в Пловдив, елементи от стенописите в Казанлъшката гробница, мъртвата брястова гора край Мелник, кукерски маски и игри и т.н. Документалистът, който е добър изследовател на световното изкуство, открива в картините на Нерон следи и отгласи от всички тези неща, асимилирани от неговата индивидуалност и възкръснали в чудното му творчество. Дори част от музиката към филма режисьорът поверява на Нерон, който има особено отношение към музикалното изкуство и е убеден в космическия му произход.Проектът Възход и падение на Византия остава нереализиран и до днес събира прах в папките на проф. Джурова. Но преди десет години г-н Дро представя в Атина другата си реализация - Културни столици. А филмът Димитър Казаков е излъчен по френската телевизия Антен-2 и е видян в цяла Европа. В София, обаче двама мастити началници от Съюза на художниците (и от едно друго ведомство!) настояват за замразяването му.През лятото на 2003-а, когато с голяма изложба в галерия Райко Алексиев бе отбелязана 70-годишнината на покойния вече художник, отново се появи идеята филмът да бъде показан по някоя от многобройните ни телевизии. Наемът за двукратно излъчване в т.нар. праймтайм и през нощта е скромен - 600 лв., само че творбата така и не излиза на наш екран. Едва тогава семейството на Димитър Казаков и неколцина негови приятели се обръщат към Френския културен институт, който с радост приема идеята.Жан-Мари Дро не можа да пристигне за премиерата, но увери и Френския културен институт, и г-жа Джурова, че в най-скоро време ще дойде у нас и тогава ще разкаже много и подробно за работата си върху филма.

Facebook logo
Бъдете с нас и във