Банкеръ Weekly

Съдби

ДЪЛГОТО ЗАВРЪЩАНЕ НА БАТЕ КЛИМЕНТ

Климент Денчев (1939) се върна след цели 25 години. Той си избра Канада десетилетие преди голямото преселение на българите към тази страна. Завръщането му сега е заради поканата от режисьорката Иглика Трифонова за снимки в нейния нов филм Разследване - българо-холандско-германска продукция. Снимачно Климбо завърши своята работа през седмицата.Четвърт век е достатъчно дълъг срок, за да може цяло едно поколение българи да не знае нищо за актьора. Той стана любимец на публиката още с дипломния си спектакъл във ВИТИЗ. Там игра Тони в музикалната драма на Ленард Бърнстейн Уестсайд стори, постановка на Гриша Островски. Лъчезарният му чар, умението да разказва увлекателно, да пее и да рисува го направиха централен герой на детските предавания Климент пее и рисува. Правеше го върху големи стъклени плоскости, разкривайки пред аудиторията комплексния си талант. Българската телевизия, която тогава не беше национална, създаде чрез него своя оригинален продукт, който безпрекословно печелеше награди навсякъде. Климбо постъпи в Сатиричния театър, където стана актьор и на току-що прохождащия млад драматург Станислав Стратиев в първата му пиеса Римска баня. За киното го откри Бинка Желязкова, а Методи Андонов му повери роля в знаменития си филм Козият рог. По някое време Климент Денчев се завъртя и в средите на българските аниматори. Наглед нищо не смущаваше многопосочната му творческа дейност.Но Климбо е свободолюбив човек с крайно изострено чувство за справедливост. Затова не можа да разбере мотивите, с които Съюзът на художниците (председател Светлин Русев) отхвърли рисуваческия му дар при запитването на БТ как да хонорува предаванията му. Ниският таван на разрешеното творчество започна да опира в главата на Климент Денчев и той последва други свои познати, като хвана пътя към Канада. Установен в Монреал, той продължи да върши същото - да разказва, да пее и да рисува. Приютилата го канадска телевизия спечели не един международен конкурс чрез Климбо, първият от които бе в Париж през 1984 година. Оцениха и таланта му на киноактьор, благодарение на което зад гърба му са 30-тина заглавия. И там, в Северна Америка, той стана същият любимец на децата, както и в България. През цялото това време БНТ не се сети за една от най-оригиналните си продукции. Докато Иглика Трифонова, показвайки в Монреал своя първи игрален филм Писмо от Америка (с музика на друг емигрант Милчо Левиев), не покани Климент Денчев за следващия си проект.

Facebook logo
Бъдете с нас и във