Банкеръ Weekly

Съдби

ДОН КАРТИ - НЕСЛОМИМИЯТ ШЕФ НА АМЕРИКЪН ЕЪРЛАЙНС

През месец юли 2001 г. Дон Карти, президент на базираната в Далас, Тексас, авиокомпания Америкън Еърлайнс (American Airlines), предвкусва стратегическия и финансов триумф в края на годината. След успешното поглъщане на Транс Уърлд Еърлайнс (Trans World Airlines) той поема ръководството на най-големия превозвач в САЩ и в света. В същото време основният му конкурент в бранша - Юнайтид Еърлайнс (United Airlines), преживява сериозна криза след провала на сделката по придобиването на Ю Ес Еъруейс (US Airways). Но само два месеца по-късно Дон Карти е принуден да впрегне всички възможни средства, за да предотврати финансовия колапс на своята компания.На 11 септември миналата година Америкън Еърлайнс изгуби два самолета, 17 души екипаж и 139 пътници. Терористичните атаки срещу Световния търговски център и Пентагона в САЩ предизвикаха безпрецедентна по своя мащаб криза в авиобизнеса, която застрашава с банкрут редица американски и европейски превозвачи. Временното затваряне на щатското въздушно пространство тогава струваше на авиокомпаниите над 1 млрд. щ. долара. Броят на пътниците рязко спадна, а накрая се оказа, че и застраховките на Америкън и Юнайтид не са достатъчни, за да покрият очакваните катастрофални щети. Като президент на американската Асоциация за въздушен транспорт на Дон Карти му се наложи да води не само икономическа, но и политическа борба за оцеляване - той трябваше да убеди Конгреса да отпусне правителствена помощ на засегнатите местни фирми, за да подсигури тяхното финансово оцеляване. Днес Карти споделя, че само едно погрешно решение в онзи момент би ликвидирало Америкън и Юнайтид, тъй като след 11 септември превозвачите започват да губят десетки милиони щ. долари на ден. Роденият в Канада бизнесмен обаче оправдава репутацията си на умел политически играч с дълъг опит в дебрите на вашингтонската бюрокрация. Десет дни след атаките Карти успешно посредничи за постигане на компромис между двете конкуриращи се американски авиолинии и им издейства неочаквано голяма държавна финансова инжекция в размер на 15 млрд. щ. долара. Дон Карти произхожда от известно в канадските политически среди семейство. Той защитава магистратура по икономика в Харвард и започва кариерата си в авиоиндустрията през 1971 г. като инвестиционен мениджър в Еър Канада (Air Canada). През периода 1979-1985 г. заема ключова ръководна позиция в Америкън Еърлайнс, но напуска щатския превозвач, за да поеме кормилото на канадските авиолинии Кънейдиън Пасифик Еър (Canadian Pacific Air). Завръщането на Дон Карти в Америкън само две години по-късно не е посрещнато с особен интерес. Карти предизвиква далеч по-малък медиен шум, отколкото противоречивият му предшественик на президентския пост Боб Крендал. Както споделя един анализатор от Уолстрийт: Карти е строг мениджър, но далеч по-дружелюбен и оптимистично настроен от Крендал. Още преди фаталния 11 септември на 2001 г. 55-годишният канадец е изправен пред редица предизвикателства. Наред с успешно приключилата сделка по поглъщането на Транс Уърлд Еърлайнс той се справя със застрашителна по своите размери стачка на стюардесите и подновява плановете на американската компания за обща дейност с Бритиш Еъруейс (British Airways). Ей Ем Ар Корпорейшън (AMR Corp), компанията майка на Америкън Еърлайнс, обяви през октомври миналата година нетни загуби в размер на 414 млн. щ. долара за третото финансово тримесечие, а през декември Карти призна, че загубите на Америкън Еърлайнс за цялата 2001-ва ще са много сериозни. Въпреки че броят на предварително ангажираните места за полетите през първите месеци на новата 2002 г. изглежда обещаващ, щатският превозвач продължава да губи пари от масовите отстъпки в цените на билетите, които целят да привлекат пътниците. Строгите оздравителни мерки, предприети от Карти, включват закриване на линии, 20-процентно намаление на предишния капацитет на компанията и съкращения на около 20 хил. от нейните служители. Дон Карти открито се надсмива над онези свои конкуренти, които съобщават, че след събитията от 11 септември са скъсали дългосрочните си планове за развитие. Един стратегически план трябва да издържа на неочаквани кризи. За Америкън Еърлайнс ще е истински срам, ако не излезе от временното затруднение още по-силна отпреди, категоричен е канадецът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във