Банкеръ Weekly

Съдби

Добрите идеи идват при новаците

Арно Бертран е само на 24 години, когато основава Housetrip, компания за онлайн наемане на недвижими имоти за празнични случаи. Младият човек е завършил школата за хотелски мениджмънт Ecole Hoteliere в Лозана, а малко след това се премества при бъдещата си партньорка в бизнеса Жунжун Чен в Лондон. По онова време той разполага единствено с идеята за създаване на нова компания, компютър и достъп до интернет.


Само четири години по-късно младата фирма се превръща във виртуален щанд, на който се предлагат по наем 14 хил. недвижими имота в десетки градове в цял свят. Тя е финансирана от венчърни фондове (фондове за рискови капитали), които са вложили в бизнеса почти 96 900 млн. долара. Фирмата се развива бързо и персоналът й бързо нараства до 150 души.


Сега Бертран е на 28 години. Той казва, че тъкмо младостта му е помогнала да развие своя бизнес. По думите му, ако двамата с партньорката му имали задълженията, с каквито обикновено са обременени хората в по-зряла възраст, щяло да бъде много по-трудно да основат предприятието си. Бертран и Чен обаче нямат деца, нито ипотечни кредити. Аз не ползвам почивни дни - казва Бертран, който твърди, че работи по 14 часа в денонощие. - Мисля, че имам само един шанс в живота си да създам нещо значимо и голямо. Затова трябва да запазя бързия темп на работата си, усмихва се Арно.


Обсебените младежи

nbsp;


Не само Бертран е убеден, че най-вече млади хора трябва да създават интернет компании. Брент Хоберман, един от пионерите в този бизнес, основава през 1998-а онлайн фирма за резервиране на пътешествия Lastminute.com. Неотдавна той написа в Twitter, че 35-годишните са вече твърде стари за откриването на подобни предприятия. Сега Хоберман е на 44 години. Според него времето за създаване на нови компании вече е зад гърба му. Въпреки това продължава активно да инвестира в нови видове бизнес. Сред тях е интернет магазинът за търговия с мебели на дребно Made.com, в който влага пари чрез венчърния фонд Profouders Capital. Колкото повече остаряваме, толкова по-трудно става да бъдем обсебени и упорити, каквито сме били навремето - казва Хоберман. - Вярно, че при хора като мен добрите идеи се раждат във всяка възраст.


Закс Симс е на 20 години, когато основава Codecademy, нюйоркска фирма, която обучава обикновени потребители да пишат компютърни кодове. Сега той е на 22 години и казва, че младостта само му е помогнала да върви смело към целта си, без да разбира какво може и какво не може да постигне. Повечето предприемачи се опитват да докажат нещо на себе си и на другите. Когато си млад, ти непрекъснато искаш да се отделиш от общата маса, коментира предприемачът.


Сивите кардинали

Днес много млади хора се опитват да се утвърдят в ролята на предприемачи от високотехнологичния сектор. Въпреки това много факти свидетелстват, че най-голям успех постигат онези компании, където младият бизнесмен работи рамо до рамо с опитни директори в по-зряла възраст, които най-често предпочитат да бъдат в сянка.


Дори в интернет бизнеса средната възраст на основателите на най-успелите компании е 39 години, твърди Джонатан Ортманс, директор на Kauffman Foundation. Ние вече сме минали етапа, когато от глобалната мрежа разбираха само хора на възраст малко над 20-те - казва той. - Днес младите по-често са публичното лице на една компания, докато всъщност бизнесът се управлява от по-възрастни. Често се случва млад човек да изобрети нещо оригинално или да му хрумне идея, способна да разтърси пазара. Но предпочита да предостави продукта си на мъдрите глави, които могат да открият и да заобиколят всякакви капани и опасности, подчертава експертът.


Хората, на които им хрумват пробивни идеи, с други думи, основателите на компании, обикновено са млади - казва Ортманс. - Но за да превърнат идеята в бизнес модел, са им необходими други специалисти, които познават добре съответния отрасъл. А такива знания се придобиват само с годините. По думите на Ортманс възрастта сама по себе си не е проблем. Проблемът е, че по-зрелите хора имат повече задължения и по-трудно намират необходимото време за създаването и утвърждаването на ново предприятие.


Младостта не е достатъчна

nbsp;


Въпреки острата нужда от свежи идеи и енергични хора инвеститорите от сектора за високи технологии твърдят, че не превръщат младостта в култ, когато търсят основатели на интересни компании. Всеки успешен студент от колеж, в чиято глава се роят идеи, трябва да помни, че значима личност като Марк Пинкъс например е създал компанията си за разработка на онлайн игри Zynga, когато е бил над 40-те. Друг пример е Никълъс Зенстрьом, който става съосновател на глобалната гласова и видеовръзка в интернет - Skype, след като е прехвърлил 30-те.


Едни от създателите на велики брандове са започнали млади, защото са били нетърпеливи и дори наивни. Други основават прочутите си компании по-късно, когато вече са натрупали необходимия опит и средства. Така че възрастта на човека не определя неговия успех в бизнеса.


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във