Банкеръ Weekly

Съдби

ДЕПЕРО, ИЛИ ЕДНО ЗАВРЪЩАНЕ В НЕПОЗНАТОТО

До 21 октомври в Националната галерия за чуждестранно изкуство може да бъде видяна изложбата Футуризмът на Деперо (1914 - 1948), която ни показва Музеят за модерно и съвременно изкуство на Тренто и Роверето в Италия. Много деликатно официалният повод за откриването на тази изложба - 125-годишнината от установяването на дипломатически отношения между Италия и България - е затулен зад художествения мотив. Неговото име е футуризъм - едно от най-ярките завоевания на италианското изкуство от първата половина на ХХ век. Темата за футуризма е особено болезнена за българската култура, главно поради пропуснатата възможност за развитието й след първите кълнове в Ямбол. Както е известно, в този град прохождат първите последователи на бащата на футуризма Маринети, очаровани от неговия манифест и от идеите му за обновяване на изкуството. Неслучайно точно от Ямбол излизат художници като Папазов и Качулев, първият от които ще стане световноизвестен, а вторият ще реализира нищожна част от таланта си. Пак в този град изкуствоведът Кирил Кръстев издава футуристичното списание Кресчендо, подкрепяно и от Гео Милев. А в самата Италия българският художник Дюлгеров успешно се присъединява към кръга на футуристите и него ние тепърва има да откриваме и преоткриваме... По-нататък в историята на нашата култура настъпва пълна тишина около дръзкия опит за присаждане на футуристичните идеи върху идилично-пасторалния й основен поток. Но това са родните комплекси...Иначе с показването на изложбата на Фортунато Деперо културните и дипломатическите среди в Италия търсят друг ефект - все по-широкото популяризиране на един блестящ период от италианското изкуство, свързван, уви, прекалено тясно с режима на Мусолини. От десетилетия в Италия мъчително преодоляват този морален комплекс, докато в Кунстхауз, Цюрих, още през 1950 г. се разполага голямата експозиция Футуризъм и метафизична живопис с участието и на Деперо. Оттогава, макар и предпазливо, започва реалната историческа оценка на футуризма.Фортунато Деперо (1892 - 1960) e универсален талант, развил заедно с Джакомо Бала идеите на Маринети, за да ги формулира в Манифеста на футуристичното преустройство на вселената (1915). Роден в областта на Трентино, по онова време в границите на Австро-унгарската империя, той е повлиян от немския експресионизъм, но и от руско-полския конструктивизъм малко по-късно. Работата му с Дягилев и прочутите Руски балети, както и близкото му познанство с хореографа Леонид Мясин, го срещат с руските художници Бакст, Ларионов, Гончарова и др. Излага свои произведения заедно с Кандински, Пикасо, Маринети, Архипенко и други ярки представители на европейския авангард преди Първата световна война. И развива талантите си в много посоки - от приложните изкуства, през театралната живопис до архитектурата, рекламата и изящните изкуства. През 1919 г. в Роверто той открива Къща на футуристичното изкуство, която през 1928 година пренася в САЩ. Начинанието не успява, защото скоро избухва Голямата икономическа криза, а американците малко се интересуват от европейските авангардни идеи (макар днес да дават луди пари точно за тези произведения!). Впрочем възраждането на интереса към Фортунато Деперо започва преди пет години точно в САЩ - в Маями. Сега ехото отеква и в София.

Facebook logo
Бъдете с нас и във