Банкеръ Weekly

Съдби

ДАРЕНИЕТО НА ВЕРА НЕДКОВА ИЗЛЕЗЕ НА СВЕТЛО

Вера Недкова (1908-1996) беше след малкото аристократи на духа в София. Елегантна и усмихната до последно, с царствена осанка и зареян сякаш в други светове поглед, тя още приживе завеща на България цялото си имущество, всичките си картини и безценната документация на своя баща, уважаван от цар Фердинанд дипломат.Едва сега част от това голямо дарение излезе на бял свят и стана достъпно за публиката. В криптата на храма Св. Александър Невски са показани (до 15 септември!) 44 икони и щампи от фамилната сбирка, създадени между ХVI и ХVIII век. В знак на признателност и внимание към паметта на Вера Недкова уредникът Георги Геров е наредил сред иконите и автопортрета на художничката от 1981 година.Произведенията на религиозната живопис и графика са реставрирани в ателиетата на Националната художествена галерия. Това също е своеобразен жест към паметта на Вера Недкова. Тя е първият висококвалифициран реставратор у нас и без особено преувеличение може да се каже, че е създател на това изкуство в България. От 1946 до 1961 г. тя е завеждащ реставраторското ателие на Археологическия музей в София, профил средновековно изкуство. Трудно е по онова време да се намери по-добре подготвен човек за тази работа. Вера Недкова има специализирано образование, придобито във Виена, прекарала е дълго време във Флоренция, където изучава творчеството на гигантите от късното Средновековие и Ренесанса, и е живописец с рафиниран европейски вкус.Изложбата в Криптата, филиал на НХГ, не обхваща цялата иконна сбирка на Вера Недкова. Но тя подсказва огромното богатство на наследството на художничката. През 1999 г. (брой 31 от 2 август) в. БАНКЕРЪ имаше възможност да открехне вратата към това богатство, макар по повод кражбата на картини от друг голям български художник. Тогава намекнахме, че още в първите часове след смъртта на Вера Недкова някои хора, минаващи и до днес за нейни близки, приватизираха някои от най-ценните неща от наследството й. Особено от архивите на нейния баща, дипломата, където се съхраняваше личната му кореспонденция с монарха. Тези документи са безценна част от историята на Третото българско царство.Струва си да се припомни и за богатата сбирка от бижута на Вера Недкова. Тя освен високата си художествена стойност има и значимо материално измерение. Защото става дума за бижута от големи европейски ювелири, което придава на колекцията и голяма историческа и антикварна стойност.По-твърд щрих ще прибавим и в напомнянето за картините, притежание на Вера Недкова. Не само нейните собствени, а и тези на нейните знаменити колеги от началото на ХХ век, които още тогава приобщават България към европейската художествена култура.Четиридесетте икони и щампи от школите на Атон, Самоков и Трявна, непоказвани досега, би трябвало да отворят вратите към цялостното наследство на Вера Недкова. И докато очакваме пред очите на публиката да бъдат показани и другите богатства на художничката, нека прибавим и един последен щрих. Иде реч за това, че комплексното наследство на Вера Недкова сериозно коригира днешните, сензационно-повърхностни и естетически немотивирани представи за колекционерството в България. Поне за ония, които имат очи да видят, става ясно, че колекционерството не е дейност от ден до пладне. Нито е просто инвестиция. То е друг вид събирателство - духовно занимание за продължителен, често надхвърлящ рамките на човешкия живот период.

Facebook logo
Бъдете с нас и във