Банкеръ Weekly

Съдби

ДАНИЕЛА ОСИКОВСКА: РЕКЛАМНИЯТ КЛИП НЕ Е ДА СНИМАШ ГАДЖЕТО НА ШЕФА

Най-невероятното в света на българската реклама - едрите риби в бранша да станат членове на една и съща организация, макар и с нестопанска цел, e на път да се случи. Вече е регистриран и в скоро време трябва да започне работа съвет за регулация между рекламните агенции, рекламодателите и медиите. Основният му предмет на дейност ще бъде да разработва морално-етични правила в рекламния бранш и да съблюдава спазването им. Инициатор за създаването му е Даниела Осиковска, чието име е добре известно в тази индустрия. Казват, че тя е от малцината, които се осмеляват да имат различно мнение от това на най-влиятелния рекламен бос Красимир Гергов. И то в негово присъствие. В действителност зад миловидния й израз се крие бизнесдама с желязна хватка, твърдят нейни конкуренти. Офисът на Осиковска се намира в стилен апартамент на столичната улица Шандьор Петьофи. Не се слави като привърженичка на светския живот, но е известно, че е добра приятелка на Камен Воденичаров. Даниела е семейна и има едно дете. Според собствените й думи съпругът й е държавен служител и не е свързан нито с нейния, нито с друг частен бизнес. Познатите й споделят, че обича екзотичните пътешествия. Тя самата слага на първо място красивите места в България.Осиковска свързва живота си с рекламния бранш, както повечето от големите български играчи в него - случайно. Възпитаничка е на софийската френска гимназия, после завършва икономика. През 1991 г. вече работи като експерт в Института по екология на БАН, а мнозина от приятелите й са направили прощъпалник на частните си фирми. Младата еколожка има познати в белгийската рекламна агенция Булапостер, които я убеждават да се пробва в непознатата до момента за нея област. В тази агенция Осиковска стига до длъжност директор по маркетинг. През 1992 г. създава първата си фирма Део ЕООД. През същата година, съвместно с белгийския гражданин Бери Гелдер, гръцката компания Интернешънъл спейс адвертайзинг С.А. и българката Яна Сарандева, регистрират рекламна агенция Интерпартнерс България - маркетинг и реклама ООД. На шестия месец след началото на дейността гръцките съдружници напускат, но през това време фирмата успява да получи изключителния за времето си рекламен бюджет от 50 000 щ. долара за сладоледите Делта плюс договори за представянето на сладкишите Кукуруку, Серената и т.н. През 1994 г. Осиковска се разделя с Интерпартнерс. По същото време фирмата престава да е тясно профилирана в рекламния бизнес, а три години по-късно се превръща в акционерно дружество с участието на Гелдер, съпруга на Яна Сарандева - Борислав Сарандев, Борислав Георгиев Градинаров и Екатерина Тодорова. Същото дружество се прослави през 1998 г. като консултант на Номура секюритис, който бе кандидат за покупката на Пощенска банка.След Интерпартнерс Осиковска и Бери Гелдер през 1994 г. отново стават съдружници в Медия линк ООД. През 1997 г. дружеството е прекръстено на Медия клуб, а Осиковска и Сарандева създават и Суинг ООД. От същата година Гелдер не фигурира в съдебните регистри като техен партньор. Целта на новосъздадената фирма е да сключи договор за обслужване на клиентите на световния рекламен гигант Линтас комюникейшънс, които дотогава са работели с Интерпартнерс. Медия клуб поема поръчките в България на Инишиатив медиа, която по това време е част от групата на Линтас комюникейшънс. Изработването на стратегии на рекламния лидер за проектите му у нас са поети от Суинг ООД. Най-големият успех на двете фирми е работата по милионния рекламен бюджет на гиганта производител на храни, козметика и перилни препарата Юнилевър - традиционен клиент на Линтас комюникейшънс по целия свят. През пролетта на 2001-а Осиковска пуска в ход новото си начинание - консултантското дружество Таурус консултантс (на латински taurus означава телец - бел. ред.). С него тя си поставя целта да консултира рекламодателите, които търсят ориентир в морето от рекламни агенции, опитващи се да спечелят тяхното благоволение и рекламни бюджети. Досега, твърди Осиковска, никой не се е занимавал с подобно нещо у нас. По-интересното е, че основаването на новата й фирма съвпада с продажбата на дяловете й в Суинг и Медия клуб. Но точно тези две дружества я наредиха сред най-влиятелните и печеливши рекламисти в България. Сега бъдещето за амбициозната бизнесдама е доста по-неясно. Някои от колегите й допускат, че тя си е оставила вратичка за връщане в бившите си агенции, но самата тя отхвърля подобно твърдение.Според служители в Суинг, Осиковска дотолкова се опитва да се изолира от предишния си офис, че дори избягва посещения там, въпреки приятелството си с бившата съдружничка Яна Сарандева и въпреки съседството му с дома й на столичната улица Цар Асен. Самата Осиковска не смята, че рискува със създаването на Таурус консултантс, защото е първа на пазара за маркетинговите комуникации. Сегашните ми занимания са пак в областта на рекламата, но под друга форма - подчертава тя. - Продажбата на Сиунг и Медия клуб беше лично, а не бизнесрешение. Не е имало криза в отношенията ми с хората там. Имах нужда от ново удовлетворение. Правих едно и също нещо в продължение на десет години и постепенно то се превърна в рутина, която не ми носи предишната тръпка. Според Даниела Осиковска, местното производство се съживява, а това ще увеличи конкуренцията и ще породи нужда от качествена реклама. От три-четири години българските фирми започнаха по-активно да произвеждат и продуктите им имат нужда от реклама - смята тя. - Все повече хора разбират, че рекламният клип не е да снимаш гаджето на шефа и да го пуснеш по телевизията. Че имат нужда от съвет на експерт. Дори и с ограничени възможности, производителите търсят големите рекламни къщи и искат да работят с тях. Моята фирма стои между двете страни - съветва рекламодателите на кого да поверят продукта си, къде е силата на тази или онази агенция. Точно затова не искам по никакъв начин да остане съмнение, че толерирам по някакъв начин бившите си фирми.Според наблюдатели, Таурус консултантс вече има доста клиенти, макар че като всеки монополист поддържа сравнително висок ценоразпис.Ако в новото начинание работите не потръгнат, рекламистката твърди, че ще се отдаде на своето хоби - реставрация и декорация на стари мебели. Другата й възможност е да навлезе още по-дълбоко в областта на нестопанските организации. Изглежда почти готова за спокойни и странични от бизнеса занимания. От три години е сред активистите на фондация Помощ за благотворителността на България, учредена през 1995 г. от няколко фондации. Има неща, които са добри за обществото, но не се правят от бизнесмените, защото не са печеливши - убедена е Осиковска. - Целта на тази фондация е да създаде благотворителна култура на хората. Въпреки всички проблеми, българинът е жалостив и дава колкото може милостиня. Целта е тя да не потъва за цигари и лепило на уличните циганчета, а да се насочи за нещо наистина смислено. Трябва да се обединят средствата на хората, които искат и имат възможност да помагат. Парите им могат да послужат например за чернодробни трансплантации на деца, чиито съсипани родители не намират нужните средства.Тригодишните благотворителни занимания на Даниела са я убедили, че българите продължават да са състрадателни. Пред репортер на БАНКЕРЪ тя заяви, че познава възрастен мъж, взел за отглеждане с оскъдните си средства три сирачета. В другата крайност са богатите ни сънародници, които даряват солидни суми, но забраняват имената им да се огласяват. Според Осиковска, големият проблем на фондациите е лошата им репутация, наследена от миналото, за която вина имат недобронамерени хора. Прането на пари, злоупотребата със средства - тези неща са като постоянни епитети към дейността на фондациите - признава тя. - В по-новия етап от развитието на държавата тяхната главна задача трябва да бъде да внушава мисълта, че щом печелиш, трябва да помагаш.Самата Осиковска чака деня, в който ще реши всичките си материални нужди, за да се отдаде изцяло на фондацията и изобщо на неправителствените организации . А той не е далеч, добавя тя - дали на шега, или сериозно...

Facebook logo
Бъдете с нас и във