Банкеръ Weekly

Съдби

ЧОВЕКЪТ-ПАЯК, КОЙТО СПОЯВА ПАРИ И ВЛАСТ

ДА ВИ ТРЯБВА МИНИСТЪР? ИЛИ КАРДИНАЛ? АМИ ДИРЕКТОР, УПРАВИТЕЛ, ГЛАВЕН МЕНИДЖЪР? ПОПИТАЙТЕ МОРИЦ ХУНЦИНГЕР!Вратата към кабинета на Мориц Хунцингер е като капак на ковчеже за съкровища. С две леки завъртания той я отключва и пуска небрежно ключа в джоба на костюма си. В квадратното помещение мирише на бук и черна кожа. Мирише на богатство. Във франкфуртската централа на концерна Хунцингер Информацион АГе (Hunzinger Information AG) всичко е квадратно: прозорците, креслата, халогенната лампа, библиотечните лавици. На една от тях, точно над стола пред бюрото на Хунцингер, се мъдри аленочервена кръгла кардиналска шапчица. Домакинът се разнежва пред репортера на Ди Цайт (Die Zeit): Донесе ми я кардинал Карл Леман след едно свое посещение в папската шивачница в Рим. Но следващия път ми подари нещо още по-ценно. Повдига кардиналската шапка, а под нея, малко по-малка и в бяло, се гуши папската шапчица.Телефонът звъни. Хунцингер се извръща към плоския черен екран: Да, ще го намерим - отговаря той на секретарката, която е на другия край на линията. С рутина натиска клавишите на компютъра. Хунцингер сам обслужва системата си. Програмата се нарича Кобра Адрес Плус (Cobra Adress Plus) и е захранена със 70 000 имена на политици, индустриалци, журналисти - една Мрежа на ВласттаЛибийският ръководител Муамар Кадафи, софтуерният магнат Бил Гейтс, бившият канцлер Хелмут Кол - всички тях Хунцингер майсторски сортира по йерархия и браншове. Това е капитал, който трябва да се поддържа всекидневно. Иначе остарява, твърди той и добавя: Доставя ми истинско удоволствие.Напълно е възможно един-единствен поглед върху екрана да казва на Хунцингер повече за дремещите възможности на всички тези личности, отколкото самите те смятат. Седемдесет хиляди живи хора с техните амбиции и умения в ръцете на един-единствен човек. Седемдесет хиляди фигурки върху една шахматна дъска, надарена с такава кинетична сила, че да може да изстреля и най-намусения, най-стеснителния субект в една великолепна орбита. Ние посредничим с цел установяване на контакти. Аз съм консултант по PR, обяснява Хунцингер.Консултант по PRкойто отпуска изгоден кредит на депутат? Консултант по PR, който плаща авансово издаването на книга от политик, която после никой не желае да чете? Консултант по PR, който плаща на клиентите си, за да му бъде позволено да ги... - какво? Да ги съветва, поучава, продава по-добре?В бранша на PR-консултантите в Германия смятат този човек за персона нон грата. Руперт Аренс, президент на Сдружението на PR-агенциите във ФРГ (GPRA), се бори за спасяването на имиджа на професията, който страда от действията на Мориц Хунцингер. Това, което върши Хунцингер, няма нищо общо с PR. Той използва само мантията на PR, за да превърне контактите си в инструмент на своя собствен гешефт. Професията му е да събира хората като сводник, пояснява Аренс.Срещаш се, да речем, с един министър на отбраната, пазарувате заедно, отивате на обяд и тогава, ако господин министърът не възразява, към нас може да се присъедини само за 15 минутки г-н Хаун, управител на Ферощал АГе (Ferrostahl AG), нещо от този сорт. Всичко си е съвсем нормално, на хора като Хунцингер такива работи се случват всекидневно. Аз съм желан събеседник. Няма важна клечка от индустрията, с която да не съм се срещал, признава той. Познава ли много министри? Много, да, разбира се. Всъщност почти всички. Стратегическите дела на Хунцингер предизвикаха фатални последици в случая с доскорошния министър на отбраната Рудолф Шарпинг, уволнен безславно от канцлера по подозрение в корупция. От Сдружението на PR-агенциите казват, че никога не биха приели Хунцингер за свой член. Той отвръща наперено: Тези критики са израз на завист. После се протяга демонстративно в дизайнерското си кресло и добавя: Върша същото, което правят и другите. Само че, разбира се, много по-добре.Сдружението на PR-агенциите във ФРГ е авторитетен съюз с повече от 1800 членове - не само агенции, но и самостоятелни консултанти. Броят на PR-агенциите в Германия е някъде около хиляда и сто. През 1960 г. те са били едва десетина. През 1990 г. с PR са се занимавали 16 000 души, през 2000-ата те са вече 30 хиляди.Днешните консултанти отдавна вече са се отдалечили от образа на трескаво ръкомахащия, бъбрив човек, стиснал вечната чаша шампанско. Сега те са високоспециализирани съветници: има професионалисти в сферата на икономическата комуникация, в политическите взаимоотношения, в медийните дебри. Има PR-консултанти по мениджмънт на междуличностните отношения, по поддържане на имиджа и какво ли още не. През 2001 г. PR-пазарът се увеличи с цели шест процента, 200-те най-големи агенции правят оборот от над 440 милиона евро. Двете водещи агенции във ФРГ през 2001 г. бяха Юропиан Комюникейшън Кънсълтънтс (European Communication Consultants (ECC) с 336 служители и Вебер Сандвик (Weber Shandwick) със 166 служители.Едно нещо свързва клиентите на всички тези консултанти: възможността (а съответно и необходимостта) да играят на сцената се увеличи многократно. Първо беше частната телевизия, после ИНТЕРНЕТ... Сцената за медийни изяви се превърна от малка градинка във футболен стадион. Тук удачният и навременен съвет струва скъпо, а всеки истински професионалист е добре дошъл. Суровината на този пазар се нарича контакти. Човеците-паяци плетат мрежите симъчейки се да съберат на едно място всякакви хора, които, според тях си подхождат. Но и в тази игра има правила.Най-известният пример за човек-паяк е Клаус-Петер Шмидт-Дегел, навремето шеф на телевизия Фокс (Vox), днес медиен консултант на свободна практика, обгрижващ министрите на канцлера Шрьодер. Най-напред работил за имиджа на финансовия министър Ханс Айхел, смятан първоначално за мрачна фигура, провинциалист с излъчването на канцеларски кламер с очила. Шмидт-Дагел му забранил да носи карирани сака, наредил му да гледа по-ведро - и, виж ти, финансистът вече е в състояние да внуши на народонаселението, че орязването на средствата си е чиста радост. После по поръчение на канцлера имиджмейкърът взема под крилото си и министъра на труда Валтер Ристер.Мориц Хунцингер се превъзнася уж колегиално по Шмидт-Дагел: Високо ценя това, което прави. Самият Хунцингер обаче отрича някога да е бил в тесни отношения с Рудолф Шарпинг. Ами пазаруването на дрехи заедно в най-луксозните мъжки бутици на Франкфурт? Е, това не значи, че сме били близки. Ами концепцията за уникалната позиция на първия популярен, но и високоинтелигентен министър на отбраната, един истински мъжкар, която Хунцингер разработва специално за Шарпинг и му я представя на вечеря през декември 1998 година? Да, вярно е, написах една-две страници, преди да се срещна с г-н Шарпинг. Това е съвсем нормално.Най-нормално е да искаш пари за услугите си, казват PR-специалистите. Особени успехи жънат онези сред тях, които в миналото са били журналисти. Официално и напълно законно те се възползват от дългогодишния си опит и връзки със силните на деня. Така например консултантската агенция WMP (Икономика, медии, политика) в Берлин се ръководи от бившия главен редактор на Билд (Bild) Ханс-Ерих Билгес, а председател на надзорния съвет е не кой да е, а някогашният външен министър Ханс-Дитрих Геншер. Понастоящем WMP консултира Турция в усилията й за присъединяване към Европейския съюз. Билгес се чувства като следотърсач в джунглата на бюрокрацията из министерствата и в плетеницата от връзки и сложни отношения.Всъщност Билгес и Хунцингер упражняват една и съща професия. Тя се нарича мениджмънт на взаимоотношенията. Методите на Хунцингер обаче са изключително явление, пояснява Билгес: Навсякъде, където се движат пари под масата, започва да смърди. Рано или късно балонът се пука. В този бранш трябва ясно да казваш какво искаш и какво не.Услугите на PR-мениджърите станаха много търсени след правителствената смяна през 1998 година. Акулите от оръжейната индустрия внезапно трябваше да се запознават с депутати от Зелената партия, а телефоните на Хунцингер прегряваха: само три седмици след изборите той имаше в джоба си поръчки на стойност четири милиона марки. Достатъчно пари, за да инвестира в бъдещето. Такава инвестиция беше например кредитът, отпуснат на депутата от турски произход Йоздемир, който тъкмо го беше закъсал. Подобни жестове са обвързващи. Няколко години преди това Хунцингер беше протегнал пипалата си към една млада свободна демократка, която Геншер бе окачествил като жената на бъдещето - Корнелия Пипер. Днес тя е генерален секретар на Свободната демократическа партия. За Пипер също има файл в системата Кобра.Хунцингер съхранява всичко важно за всички важни персони. Дори завистниците му признават, че такава богата база данни не са виждали другаде. Хунцингер води на отчет предпочитанията на своите потенциални клиенти към пури и вина, рождените дни на съпругите им и какви цветя обичат. Това, което прави той, може да създаде заплаха за бранша, смятат специалисти по комуникациите. Изграждайки връзки зад кулисите, той нагазва в мътните води, в които да може да се обогати, като се възползва от изгодите на една мрежа, създавана години наред, казват колеги. Хунцингер има някакъв особен афинитет към министри на отбраната, който той не крие, както не крие и връзките си с оръжейни концерни като Тисен Хеншел (Thyssen-Henschel) или Ферощал.Там, където контактите станат прекалено тесни, възниква опасността от изнудване. Ако Хунцингер беше фабрикант, сигурно щеше да произвежда лепило. В ролята си на посредник в контактите той оставя лепкавата си диря навсякъде. Ръси любезности, подарява букети и се надява, че ще му се върне - под формата на влияние. Четиридесет и три годишният Хунцингер намеква, че скандалният Шарпинг се е запознал с новата си приятелка графиня Пилати на негово парти. Министърът трябва да ви е много благодарен? - Да - отговаря Хунцингер - много е възможно.Кодексът на основните принципи на PR-дейността повелява морал, лоялност, дискретност и прозрачност на възнаграждението, което може да се дава единствено под формата на хонорар или заплата. Специалистите са убедени, че случаят Хунцингер ще помогне на клиентите да отделят зърното от плявата.Самият Мориц Хунцингер пък до ден днешен твърди, че е чист. Отношенията му с Шарпинг били професионални, доста дистанцирани, коректни, протоколни. Освен това Шарпинг бил добър слушател. Всички тези хора умеят да слушат.Всички тези хора?Ами да, казва Хунцингер, поглежда през прозореца и продължава, оставяйки пауза между думите: Големите... народни... водачи... от такъв... калибър.В преддверието на кабинета му има стъклена витрина, в която се намира моделът на неговата яхта. Оригиналът е с дължина 40 метра. Там каня само хора, които знаят накъде духа вятърът. Името на колосалния тримачтов съд е ЕсЕс Мефисто (SS Mephisto).

Facebook logo
Бъдете с нас и във