Банкеръ Weekly

Съдби

ЧОВЕКЪТ, КОЙТО РИСУВА РОДОПА

В Националната художествена галерия е подредена изложбата на Анастас Стайков, посветена на стогодишнината от рождението на художника. След София тя ще бъде показана в Пловдив и Смолян, чиито галерии активно участват в оформянето на експозицията и припомнянето на богатото му творчество, посветено изцяло на Родопа планина.Първата си изложба Анастас Стайков прави през 1937 г. в Пловдив и предизвиква огромен интерес. Над 6 хиляди са посетителите, които откриват за себе си един млад, способен и родолюбив художник. Две десетилетия по-късно обаче тъкмо родолюбивата тематика на работите му - заради политическата конюнктура и етническата проблематика, му носи най-големи огорчения и неприятности. Огромното му платно Мома се с рода прощава (2.60 х 4.00 м), рисувано няколко години с много любов, предизвиква скандал в тогавашния Съюз на художниците. Тя е отхвърлена от участие в Националната изложба 1958 с ред обвинения, между които за натурализъм, етнографска застиналост, фотографско уподобяване и пр. Както е известно, в този период за единствено правилен е провъзгласен методът на социалистическия реализъм, а Анастас Стайков не се вписва в неговия така и неизяснен канон. След поредица от силно критични публикации в централния печат СБХ му отнема членството в съюза и го понижава в кандидат-член. Но Пловдив приютява огромното платно (едно от най-големите в нашата живописна практика) и го представя в Окръжната изложба,58. Пресата е нажежила любопитството и ефектът е изненадващо неприятен за партийните цензори - от цялата страна пристигат автобуси с художници, привлечени от слуха за Мома се с рода прощава (с второ име Родопска сватба). Близо 40 хиляди души си купуват билети, за да могат да видят произведението, предизвикало гнева на центъра. Епизодът нанася дълбока травма на художника, но не го разколебава. Темата Родопа остава трайно и в сетнешното му творчество.Анастас Стайков прибавя към нея и обществената си дейност. Дълги години той събира и колекционира стари български и българомохамедански носии, престилки, кърпи и пр. аксесоари на облеклото и бита, с които организира в Смолян и първата етнографска изложба Очи гльодали, сердце ткало. Днес това е цяло богатство, особено на фона на доста небрежното ни отношение към произведенията на народното изкуство. И на фона на масовия износ на битов текстил от ХIХ и началото на ХХ век.

Facebook logo
Бъдете с нас и във