Банкеръ Weekly

Съдби

ЧОВЕКЪТ, КОЙТО ДАДЕ НА ХУТЪРС КРИЛЕ

Ако се казвате Робърт Брукс и сте председател на ресторантската верига Хутърс ъв Америка (Hooters of America Inc.), вие не обядвате със сьомга и свежа зелена салата, а започвате с половин дузина пилешки крилца и продължавате с голям, обилно подправен с чили хотдог. Вие не само поздравявате сервитьорките, а се шегувате и флиртувате с тях. Провиквате се през оглушителния шум от мотоциклетистите, които са връхлетели в заведението на Хутърс в Миртъл Бийч, Южна Каролина, през седмицата на рокерите. А когато една от прословутите пищни сервитьорки на Хутърс се провиква: Къде ти е моторът?, намигвате закачливо и отговаряте: Продадох го, защото не успях да накарам някое красиво момиче да се качи на него зад мен. На излизане от заведението пък прегръщате друга и питате: Ей, защо не дойде до масата ми?Това не е работа за всеки. Но 68-годишният Брукс със сигурност й се е отдал изцяло. След като спечели контрола върху компанията преди четири години, той се посвети на това да превърне Хутърс и нейните 15 000 момичета в американски икони. Първото заведение на Хутърс е един бар, отворен в Клиъуотър, Флорида, през 1983 година. Днес веригата може да се похвали с 400 ресторанта (Брукс е едноличен собственик на 120 от тях) и се простира от Сан Диего в Калифорния до Сао Паоло в Бразилия и Шанхай в Китай. А шефът й уточнява, че заведенията му привличат тълпа, около една трета от която са жени, което може да бъде обяснено единствено с пикантните пилешки крилца. Миналата година веригата, известна със своите пищни сервитьорки, облечени във впити по телата им тениски с изрисуван ококорен бухал и сексапилни шорти, имаше приходи от 834 млн. щ. долара, 24% от тези пари са дошли от продажба на бира. Числото е около два пъти по-голямо, отколкото при другите непретенциозни ресторанти. Брукс вярва, че на света има място за около 1000 заведения Хутърс, включително и 200 извън Америка. Веригата е намерила формула, която да работи в нейна полза и шефът й няма намерение да се извинява за крещящия сексизъм на Хутърс. Имаме 50 милиона клиенти и продължаваме да се разрастваме. Ние сме по-общоприети от повечето от нашите критици, хвали се той. Когато го питат дали неговият пастор одобрява това, което прави (Брукс редовно посещава Епископалната църква в Миртъл Бийч), Брукс казва: Той се храни тук! Всъщност всички мои пастори са се хранили в Хутърс. Брукс се грижи веригата да прави дарения на местните благотворителни организации. Фондът за дарения на компанията е отделил повече от 8 млн. щ. долара за различни каузи - от Специалните олимпийски игри за хора с увреждания до Асоциацията за мускулна дистрофия. Това може и да е просто бизнес тактика, но тя изглежда ефикасна - компанията никога не е била бойкотирана. Брукс даже изпрати девет от момичетата на Хутърс на турне на добра воля, за да забавляват американските войници в Афганистан и Пакистан.Плановете на Брукс да разпространи името Хутърс предвиждат разкриването на повече от 600 нови ресторанта. А собствената му чартърна авиолиния Хутърс Еър навърши две години и сега извършва полети до 11 града. Неин специалитет са стюардесите, облечени в прилепнали, разгорещяващи кръвта костюми. И макар до септември 2004 г. да е загубила 750 000 млн. щ. долара от своята търговска дейност, тя все пак изпълнява основната си цел - да рекламира ресторантите със същата търговска марка. Компанията има идея за построяване на нов хотел и казино в Лас Вегас, които ще бъдат собственост на притежателите на франчайзинг правата, които получиха лиценз за използване на името Хутърс в началото на 2005 година. И още - да произвежда чипс, да издава списание, предназначено за младите мъже, подобно на Максим, да пусне и кредитна карта - всичко това със запазената марка на Хутърс. Един ден Брукс и неговите сътрудници биха желали също да създадат кабелен телевизионен канал Хутърс, който да излъчва всичко - от пищни шествия на неговите момичета, облечени в бански костюми, до различни състезания, спонсорирани от Хутърс.В началото на следващата година Брукс може да предложи за публична продажба част от акциите в своята империя. Няколко големи франчайзинг партньори на Хутърс настояват той да обедини някои от своите ресторанти със 130-те, които те контролират, и да ги предложи за публична продажба чрез Опенхаймер Ко. (Oppenheimer Co.). Все още чакам да видя как ще изглеждат числата, е неговият коментар на това предложение.Роден на 6 февруари 1937 г. в селския Суийт хоум, Южна Каролина, Боб Брукс е израснал в тютюнева ферма без електричество и течаща вода. След като получава бакалавърска степен в областта на млечната индустрия от университета в Клемсън през 1960 г., той се залавя с хранителния бизнес. Измисля собствена рецепта за млечно-плодов шейк, използвана от Бъргър Кинг (Burger King), а на 30-годишна възраст използва 10 000 щ. долара от спестяванията си, за да създаде фирмата Ийстърн фудс Инк (Eastern Foods Inc.), която продава безмлечна сметана за кафе на авиолиниите. Избрах име, подобаващо на голяма компания, защото ако хората знаеха колко сме мънички, не биха купували от нас, шегува се той. През следващите десетилетия Брукс превръща Ийстърн в компания с приходи от 150 млн. щ. долара, известна като Нечъръли фреш фудс Инк. (Naturally Fresh Foods Inc.).Когато през 1984 г. негов приятел се обръща към него с предложение да се съюзят, за да придобият франчайзинг права върху тогава малката фирма във Флорида, Брукс не проявил интерес. Но след като приятелят му вадил душата достатъчно дълго време, той станал по-отстъпчив. Едва по-късно, признава той, е съзрял потенциала в Хутърс.Жизненият и борбен шеф, който от 1984 г. насам заема поста председател на Хутърс ъв Америка, извежда веригата далеч отвъд скромното й начало, като прави радикални промени в заведенията, върху които е придобил франчайзинг права. Но неговото непрекъснато експериментиране го поставя в противоречие с основателите на Хутърс. Взаимоотношенията стават толкова ожесточени, че до края на 90-те създателите на веригата вече са съдили Брукс не веднъж, а два пъти. Последното дело е окончателно разрешено през 2001 г., след като Брукс е платил 60 млн. щ. долара за името на търговската марка, което му дава пълен контрол върху веригата. Сега Брукс твърдо е решил, че неговите момичета Хутърс трябва да станат зайчетата на списание Плейбой на настоящото поколение.През 1998 г. Брукс се жени за втората си съпруга Тами Спрингс, която през 1999 г. ражда дъщеря - Бони Бел. Има двама сина от първия си брак - Коби, който сега е президент на Хутърс ъв Америка, и Марк - загинал през 1993 г. в самолетна катастрофа, по време на промоционален обиколка за Хутърс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във