Банкеръ Weekly

Съдби

ЧОВЕКЪТ ХЕЛИКОПТЕР

Всеки път, когато президентът Джордж Буш трябва да отиде в ранчото си, той се качва на хеликоптер Сикорски. Това е вертолетът, който английската кралица Елизабет Втора нарича най-удобното средство за придвижване. Американците смятат Игор Сикорский за свой национален гений. А на Русия и Украйна им остава само скромно да се гордеят с произхода му.Първи стъпкиКой знае каква щеше да е съдбата на световната авиация, ако в далечната 1923 г. руският емигрант Сергей Рахманинов не беше дал на заем 5 хил. долара на друг руски емигрант - Игор Сикорски. След като напуснал революционна Русия, известният авиоконструктор се озовал в Ню Йорк без средства за съществуване и бил принуден да работи като учител във вечерно училище. С парите на Рахманинов той успял да отвори малката конструкторска фирма Сикорски Еъроинджиниъринг Корпорейшън (Sikorsky Aeroengineering Corporation), чието основно ядро са безработни руски емигранти - инженери, работници и летци. В знак на благодарност Сикорски поканил композитора за вицепрезидент.Конструкторът решил да продължи работата, започната още в Русия, и се заел с производството и усъвършенстването на тежки самолети, предшественици на съвременните бомбардировачи. Но въпреки поддръжката на руската диаспора това начинание се провалило. Първата световна война била завършила и военната техника се оказала ненужна.Тогава Сикорски създал уникален летателен апарат за широка употреба. Десетместният двумоторен самолет, конструиран от него, можел да се приземява там, където по-рано плували само индиански пироги и лодките на американските ловци. Това изобретение донесло на компанията на Сикорски голяма популярност от двете страни на Океана. Броят на клиентите стремително растял и доходите на компанията многократно се увеличили. Скоро след това Сикорски успял да открие собствен завод в Страдфорд, щата Кънектикът. Но дори зашеметяващият успех не позволил на фирмата истински да се разгърне. Започнала Голямата депресия. За да се спаси от разорение, през 1929 г. Сикорски Еър влязла в състава на корпорацията Юнайтид Еъркрафт енд Транспърт (United Aircraft and Transport), която по-късно се преименувала на Юнайтид Текнолъджис (United Technologies).В периода на Голямата депресия Игор Сикорски успял да постигне значителни резултати. През 1929 г. авиоконструкторът получил първата голяма гражданска поръчка в живота си - компанията Пан Америкън (Pan American) купила няколко двумоторни самолета С-38. Сикорски започнал да разработва конструкция за самолети с голямо натоварване на крилата.В началото на 30-те години на бял свят се появили два уникални самолета - S-40 и S-42. Това са първите в света транспортни самолети, снабдени с пропелери с постоянна скорост на въртенето. През 1934 г. създаденият за дълги полети S-42 установил рекорд за височина на летене - 6620 м, при това с над 4900 кг полезен товар на борда си. През 1934 г. тъкмо с такъв самолет Линдберг за първи път прелетява Атлантическия океан, а през 1935 г. S-42 прехвърля и Тихия океан. От 1937 г. серийни самолети от този тип осъществяват и първите трансатлантически пътнически рейсове.Векът на хеликоптераВ края на 30-те години на миналия век малкият по размери световен пазар на авиационна техника се оказал пренаситен. Търсенето на самолети катастрофално спаднало и компанията Сикорски Еъроинджиниъринг започнала да инкасира загуби. Въпреки протестите на руската диаспора в Америка управлението на корпорацията Юнайтид ЕърКрафт взело решение да лиши компанията от юридическа самостоятелност и да я превърне в свое отделение. Фирмата на Сикорски била обединена с малката и неизвестна Шанс Вю (Chans Vout). Отчаяният конструктор разбирал, че за да спаси предприятието си, се нуждае от създаването на съвършено нов тип летателен апарат. Сикорски се връщал мислено към разработките на вертолети, с които се занимавал в Русия още в началото на века. Тогава той така и не успял да създаде конкурентоспособен хеликоптер, но с годините бил натрупал опит и вече разполагал с леки и мощни двигатели, каквито по-рано нямало.С присъщата си енергия Сикорски се захванал здраво за работа и за около една година създал опитен екземпляр на вертолет. Той придобил голяма популярност за много кратко време. През следващите тринадесет години Сикорски създал осемнадесет модела на различни хеликоптери, които са се превърнали в неразделна част от въоръжените сили на близо половината държави в света.На 14 септември 1939 г. Игор Сикорски лично издигнал във въздуха своя първи експериментален вертолет. Няколко години по-късно бил създаден опитният двуместен хеликоптер S-47, който бързо влязъл в серийно производство. Този модел бил построен по схема, която впоследствие става класическа за цялото световно хеликоптеростроене, въпреки първоначалния скептицизъм.Скоро вертолетът S-47 разсеял окончателно съмненията на конструкторите и доказал правото си на съществуване във военните битки. През 1942 г. генералите демонстрирали на президента Теодор Рузвелт машината на Сикорски, чието използване можело съществено да промени разположението на силите на фронта. Стопанинът на Белия дом харесал вертолета и дал съгласието си Министерството на отбраната да купи малка партида от тези летателни апарати. От 1942 до 1945 г. в боевете участват 150 вертолета на Сикорски, които показали отлични резултати. След войната американската армия започнала усилено на окомплектова поделенията си с хеликоптери. Днес на въоръжение в американските военновъздушни сили има около седем хиляди вертолети с различно предназначение и повечето от тях са дело на Сикорски.Хеликоптерите на Сикорски се използват масово в Азия по време на корейската (1950-1953 г.) и виетнамската (1965-1972 г.) война. Оттогава вертолетите S-51 и S-55 са на въоръжение в армиите на САЩ, Англия и Франция. Конструкторът създал товарен хеликоптер, който можел да превозва 3.5 т, а след това и още по-мощна машина с товароподемност 14 тона. Връхна точка в кариерата на Сикорски са моделите S-56 и S-58. Вертолетът S-56 е не само един от най-големите в света, но и най-бързия. А моделът S-58, издигнат във въздуха през 1954 г., е най-добрият за времето си по летателни, технически и икономически показатели. През 1958 г. серийното производство на хеликоптерите достига рекордната бройка от 400 машини годишно. Лицензионното производство на S-58 било разположено в няколко държави в света, а отделни вертолети, произвeдени тогава, летят и ден днешен. Производствените успехи на Игор Сикорски му позволили да върне юридическата самостоятелност на фирмата си. Тя отново станала отделно предприятие, но променила названието си на Сикорски Еъркрафт (Sikorsky Aircraft). Компанията се сдобива и с нова производствена база в Бриджпорт. Тя се превръща в централен офис на фирмата на Сикорски до 1955 г., когато заради растящите поръчки бил построен нов завод в Страдфорд.През 1958 г. несменяемият шеф на Сикорски Еъркрафт Игор Сикорски излязъл в пенсия, като си запазил консултантска длъжност в компанията. Той оставил на последователите си печеливш бизнес с блестящи перспективи. Впрочем излизането в пенсия не означавало край на творческата му дейност. Благодарение на ценните съвети на великия конструктор специалистите от компанията създават вертолети ново поколение, снабдени с газово турбинни двигатели. До самата си смърт, на 26 октомври 1972 г., Игор Сикорски се стреми да подобри техниката, произвеждана от неговата компания. Новата вълнаСегашният шеф на Сикорски Еъркрафт Корпорейшън Дин Боргман от дете се интересува от летателни апарати. След като през 1967 г. завършва Калифорнийския политехнически университет, Боргман твърдо решава да свърже съдбата с авиацията. Бакалавърът в областта на самолетостроенето постъпва на работа в научно-изследователската лаборатория на военновъздушните сили на САЩ във Мофет Филд, където опознава отблизо вертолетите, конструирани от Игор Сикорски. След деветгодишна работа Дин Боргман преминава на военна служба в щаба на командването на американските военновъздушни сили.През 1981 г. той се връща в частния бизнес и става директор на научноизследователското подразделение на компанията МакДонъл Дъглас (McDonell Douglas), разположена в град Меса, Аризона. След сливането на корпорациите Боинг (Boeing) и МакДонъл Дъглас Боргман заема поста вицепрезидент на хеликоптеростроителното подразделение на Боинг в Меса. През октомври 1998 г. Дин Боргман получава неочаквано предложение от многопрофилната компания Юнайтид Текнолъджис (United Technologies) да премине на работа в Сикорски. Без много да мисли, той приема предложението и през юли 1999 г. става шеф на фирмата.По това време продукцията с марка Сикорски вече заема водещо място на пазара на средните и тежките вертолети с обща маса от пет до 33 тона. Те са на въоръжение във всички държави - членки на НАТО, и се използват от военни служби и търговски предприятия в над 40 страни в света. През 2001 г. Сикорски Еъркрафт Корпорейшън продаде стока за около 1.83 млрд. долара.От 1998 г. компанията оглавява международен проект за производство на вертолета S-9, в който участват най-големите авиационни компании на Япония, Испания, Китай, Бразилия и Тайван. Този летателен апарат е предназначен за международни военни учения, но поръчка за купуването на първите екземпляри е направена от канадската нефтена компания Кугар Хеликоптър (Cougar Helicopter). И това не е единственият международен проект на Сикорски Еъркрафт. Компанията активно сътрудничи с най-големите самолетостроителни фирми и има лицензионни договори с британската Уестланд (Westland), японската Митцубиши Хеви Индъстрис (Mitsubishi Heavy Industries) и южнокорейската Къриан Еър (Korean Air).Днес всички ключови производствени програми на САЩ в бранша се основават на вертолетите с марка Сикорски. Хеликоптерите Сийхоок (Seahawk) бяха разработени специално за военноморските сили на САЩ, а прочутите Блек Хоок(Black Hawk) и H-60 се използват широко от всички родове войски на американските въоръжени сили. През 2001 г. компанията предложи на пазара новия търговски вертолет S-76, който може да изпълнява всякакви функции. Негови модификации се използват широко в гражданската авиация, за спасителни операции, за разработка на нефтени находища и за оказване на спешна медицинска помощ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във