Банкеръ Weekly

Съдби

ЧИПРОВЦИ: МЕЖДУ БЪЛГАРСКИЯ ОРИЕНТ И СВЕТОВНИЯ ПАЗАР

Съвсем неслучайно, когато в Чипровци започна фолклорният фестивал Турлаци сме - юнаци сме, в центъра на който е поставен традиционният местен занаят килимарството, от Канада двама сравнително нови наши емигранти поискаха пълна информация за чипровското килимарство и възможностите за появата му на американския пазар. Така темата се затвори от две страни - производството и търговията.Чипровци отбелязва две важни за историята на селището събития - 315-годишнината от Първото българско въстание срещу османското владичество и 35-годишнината от обявяването му за град. Празникът обаче отшумява, а проблемите на килимарството остават и дори се задълбочават. През 1993 г. бе закрит цехът за станове, а миналата година в местното училище бе закрита и паралелката по килимарство. (По линията на програмата ФАР сега се организират по-кратни или по-продължителни курсове, в които участват и чуждестранни туристи. Но едно е ваканционната атракция, а съвсем друго - овладяването на толкова стар и комплексен занаят.) Продължава и инвазията на турските търговци, които нямат никакви скрупули, продавайки чипровски (или котленски) килими на западните пазари като свои. Прибавете и внезапно бликналото религиозно чувство на новоизлюпените наши парвенюта, които си поръчват тъкани икони, библейски сюжети и сложни фигурални композиции, за да разберете как срещу жълти стотинки - бавно, но сигурно - се задушава вековна традиция. В нея, заради забраните на Корана, са усъвършенствани геометричните мотиви и стилизацията, които позволяват на българското килимарство да се причисли към ориенталското, ползващо се с все по-засилено търсене, художествен авторитет и повишаващи се цени.Нека поясним: в многобройните специализирани издания за търговия с килими и стенни гоблени, издавани главно в Западна Европа и Северна Америка, Ориентът е обобщено понятие. На Изток той започва от Китай и Индия, а на Запад завършва с Румъния (България, Албания и Македония са прикачени към нея!). По средата се намират Иран, Пакистан, Афганистан, Туркменистан, Азербайджан, Турция, Армения и Грузия. Най-общо казано, това което отличава килимите им от тези, произвеждани в други краища на Европа и Азия, е високото качество, дълголетието им, колоритното богатство и геометричната стилизация. Чипровските килими са едни от малкото, които могат да се ползват двустранно. И са безобразно евтини. Производствената цена на един средноголям килими е 80-120 лв., а търговската цена у нас - между 600 и 800 лева. Турските търговци обаче са много отдавна на международните пазари и добре познават менящата се конюнктура и растящата цена на всяко ръчно изработено художествено изделие с утилитарно приложение. Знаят, естествено, и че един килим с размери 2.4 на 3 метра има пазарна цена от 2 до 6 хил. щ. долара, а ако притежава и качества на анктивариат, стойността му нараства няколко пъти. За сведение - чипровските двустранни килими имат гарантиран живот без загуба на качества от минимум 50 години. Реалният им живот (при добро стопанисване) е поне два пъти по-дълъг, което автоматично ги поставя в категорията антиквариат. Както се казва, коментарът е излишен.Ако все пак има нещо окуражаващо в тази търговия, то е, че напоследък изчезнаха онези прекупвачи наемници, които на всеки софийски ъгъл предлагаха синтетични фабрични килими (сливенския тип персийски) срещу оригинални, ръчно тъкани български килими. Мнозина влязоха в капана и позволиха на южните ни съседи не само да продават с висока печалба, но и да копират без авторски права оригинални десени и сложни геометрични композиции. Тази практика затихна: или защото домашните запаси се привършиха, или защото най-сетне някой овластен си свърши работата. Но търговията и пропагандата на ориенталското килимарско творчество са далеч от вниманието ни. Както далеч е и идеята Министерството на културата да предложи законова защита на по-масовите художествени ценности - сега на мода са траките и пороят от археологически находки.Западната цивилизация отдавна е приела килимарството за равностойно на кавалетното и приложното изкуства. Ето защо то присъства неотменно в добре изградената структура на артпазара: със специализираните дилъри, с аукционите (местни и международни), с бартерната размяна... Специални колекции са изградили и продължават да попълват американските музеи Метрополитън в Ню Йорк, тези в Бостън, Вашингтон, Лос Анджелис, Филаделфия и др., музеите Виктория и Албърт в Лондон, на декоративното изкуство в Париж, Полди Пецоли в Милано, във Виена, Рим, Берлин. В така наречения Среден изток най-богати са колекциите на музеите в Кайро, Истанбул, Кувейт, Техеран. Тези институти и до днес купуват ориенталски килими, в това число и български. Ние си отглеждаме комплексите!

Facebook logo
Бъдете с нас и във