Банкеръ Weekly

Съдби

ЧЕРНОМОРСКИ РИБИ В МРЕЖАТА НА ДОНДЕ

Преди две години в хотел Шератон се настани един италиански артбизнесмен. Даниел Донде търгува с копия на прочути картини. Лъскавите рекламни проспекти, щедро предоставяни на всеки желаещ, показваха сеньора прегърнат с Франк Синатра, Шварценегер и други знаменитости. Колкото до самите копия, макар да не е отбелязано в диплянките, просто е видно, че бизнесменът ползва труда на незнайни и анонимни бели негри, които работят за него с променлив успех - копията са къде по-добри, къде по-лоши, къде направо отчайващо слаби.Но купувачи все пак се намираха. А това лято италианецът се появи и в хотел Империал край Варна, където установи своето курортно седалище. И започна успешно да примамва чуждестранните туристи. Само преди две седмици бяха продадени 12 копия на прочути картини от Реноар, Ван Гог и Рафаел на цени в границите между 950 и 3500 евро. Ценителите този път бяха летовници от Украйна и Германия, които се прехласнаха през платната - отново по-добре или по-зле копирани. В подобен род търговия няма нищо незаконно, защото коректността е спазена. Отделен въпрос е чий точно анонимен труд използва италианецът. Защото той продава копия на световни шедьоври, докато маса български художници в момента предпочитат да обслужват черния пазар с фалшификати на именити български живописци. Всъщност легитимни копия почти липсват, което ще рече, че тази пазарна ниша не интересува нито нашите художници, нито техните дилъри. А както се вижда и от последния пример в хотел Империал, купувачи не липсват - през лятото край морето, през останалата година в София и другите големи градове. И тъй като е известно, че нито природата, нито пазарът търпят празно пространство, италианецът вече от две години е тук и видимо печели.Не ни е работа да се месим във вкуса на купувачите. И без друго кичът около нас придоби размери, оправдани единствено от старата поговорка: По-добре кич, отколкото хич. Въпросът е как българската държава да защити своите художници (а и те самите трябва да търсят групов отпор) от тази несъвсем лоялна, но ефектна конкуренция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във