Банкеръ Weekly

Съдби

ЧАСТНИТЕ ГАЛЕРИИ ЗАРЯЗАХА СЕНЗАЦИИТЕ

На два етажа в сградата на Съюза на художниците на улица Шипка 6 е подреден петият Салон на частните галерии. По този начин СБХ единствен подкрепи инициативността на свободния артпазар.Най-много, естествено, са софийските галерии, сред които най-старата - Арт 36, по традиция показва само една картина. Галериите от Пловдив са пет, две са от Варна и по една от Велико Търново, Самоков и Трявна. Така броят на участниците достига 24, което говори за приблизително същия интерес, както и миналата година. Но има и забележими отличия, потвърждаващи макар и бавния процес на развитие на частното галерийно дело у нас.Преди всичко прави впечатление по-нататъшната тясна специализация по посока на естетическите предпочитания и пазарните тактики. Подходите са много разнообразни, но се очертава тенденцията за предлагане на съвременни художници. Вълната на медийната истерия по т.нар. стари майстори значително е утихнала и вече не ражда сензации, а по-скоро предразполага към размисъл, съпоставки и оценки за тяхното място в културния ни живот. В общи линии се очертават и пазарните тактики в различните градове на страната, през които, в по-голяма или по-малка степен, минават туристическите потоци. Галериите в София, Пловдив и Варна са някак по-спокойни и по-достолепни, докато във Велико Търново например са по-податливи към масовия вкус и с акцент върху местния колорит. Крида арт възпроизвежда в миниатюр неотдавнашната изложба на Долорес Дилова, Арт 36, както казахме, участва в инициативата някак по-дистанцирано, докато Класика не пропуска да изведе пред скоби картини от своя неприкосновен фонд. Като рисунката на Паскин, която е част от по-стар, пръснат по целия свят цикъл.Ценовата политика на галериите също е престанала да ражда сензации. Най-високи са цените на пластиките, значителни като количество в петия Салон. При това в този художествен раздел откриваме имената на големи майстори, между които и Любомир Далчев. По принцип обаче ценовата ножица е широко отворена и видимо визира най-широк потребителски кръг. Очевидно тази тенденция ще се развива по посока на хората с по-ниски доходи, което е окуражителен знак за процесите в артпазара. Долната граница на цените в Салона е около 150-180 лв. за рисунка или графичен лист, а таванът опира в подножието на първата петцифрена сума - основно за скулптурата и платната на наистина големи български майстори със свое място (признато или още оспорвано!) в историята на изобразителното ни изкуство.За изкушения от художествения и пазарния ни живот през последните 14 години човек е забавна историята на някои от показаните картини, които вече неколкократно са минали през тръжни или обменни процедури. Отбелязваме това не заради сензацията, а заради движенето на цените през споменатия вече период и стереотипите на ценообразуването. Така например Пейзаж от Александър Петров, предложен от галерия Арте за 3200 лв., е картината, която на втория търг на г-н Пампулов от зората на деветото десетилетие на миналия век бе продадена като втора позиция за 22 хил. тогавашни лева. Първа на същия търг бе картината на Владимир Димитров-Майстора, купена за 50 хил. лв. - неочакван ценови рекорд за твърде смутните и направо гладни години. Справката с курса на щатския долар показва, че днес този Пейзаж на Александър Петров е понижил цената си, но пък е по-близо до реалните стойности. Което подсказва, че е започнало овладяването и успокояването на пазарните спекулации, развити основно в сенчестата половина (половина ли?) на това пространство. Също добър знак!

Facebook logo
Бъдете с нас и във