Банкеръ Weekly

Съдби

ЧАСТЕН ФЕСТИВАЛ С ДЪЖДОВЕН ФОН

Международният фестивал Bluezz , открит на 1 юли в Русе от посланика на Великобритания Н.П. Джеръми Хил, е първият изцяло частен форум. Неговото първо издание бе през миналата година с финансовата подкрепа на десетина фирми в града. Вторият фестивал прибави и нов донор - Британския съвет, който откликна на инициативата на сдружението Европейски пространства 21. По този път бе събран нужния бюджет от 20-тина хиляди лева. В най-критичния момент, когато излялият се дъжд заплашваше проявата от провал, на помощ се притече и община Русе. Администрацията предостави своята пленарна зала на музиканти и публика. Bluezz представи пред русенци и гости от цялата страна музиканти и състави от Англия, Македония, Румъния, Унгария и България.Русенският фестивал би могъл да се нарече наследник на блус форума в Бургас, който през 1999 г. бе взривен от комерсиалните амбиции на фирмата София мюзик ентърпрайсиз. Но организаторите в Русе се оказаха по-умни от предшествениците си от Бургас. Те са регистрирали фестивално сдружение, което целогодишно работи за привличането на средства и осигуряването на висококачествена художествена програма. В организацията са включени местни бизнесмени, банкери, представители на интелигенцията и музиканти, които гарантират по-широката обществена представителност и деловия подход при решаване на проблемите. Нека припомним, че подобна формация реализира и международния джазов фестивал Варненско лято, партнирайки си плодотворно с общинските власти. Примерът на двата града е нагледно доказателство за прагматичния път, по който трябва да върви съвременния ни културен живот. Русенският Bluezz потвърди - и в доброто, и в лошото - разминаването между периферията и центъра. В чисто художествен план той предложи програмата на десет състава, различни по своята ориентация и предпочитания. Доминираше рок-ориентираният блус, вече откъснал се от първоначалната си легитимност чрез политическите митинги и предизборно-агитационни прояви. Но не са преодоляни комплексите от продължителната ни затвореност, които извеждат на повърхността имитативни практики. В този смисъл се забелязва и завръщане към по-стари общностни настроения и преживявания, напомнени от унгареца Ласло Фьодиш. Той е участник в групата Хобо блус бенд и в знаменития филм от 1981 г. Плешивото куче, за който наистина може да се каже, че е култов за цяло поколение източноевропейци. Но в Русе бе предложена и алтернативата на Бул Мак блус бенд, в който кавалджията Теодоси Спасов бе събрал водещи македонски музиканти с висока международна популярност. Китаристът Тони Китановски и колегите му представиха най-съвременен модел на креативна музика, в която паролата блус е само повод за по-широка интерпретация на импровизационно творчество. Заслужава особено внимание появата на неколцина много млади, русенски инструменталисти, които са добро обещание и в национален мащаб. Ако има кой да ги забележи. Защото и местните медии, и софийските специалисти останаха безучастни към случилото се, сякаш за да потвърдят изричаната с половин уста истина - равнодушието, некомпетентността и егоизмът са взели връх в нашия живот.

Facebook logo
Бъдете с нас и във