Банкеръ Weekly

Съдби

ЧАПА ЗАВИВА ОТ МАКСИ КЪМ МИНИ

Георги Чапкънов, или Чапа, както той самият предпочита да го наричат, подреди малка, почти интимна самостоятелна изложба в софийската галерия Ракурси на ул. Хан Крум 4-а. Известният скулптор не бе правил това почти две десетилетия, зает да струпва паметници в историческия център на столицата. И успя да постигне рекорд, какъвто не се е удал и на доказания монументалист Далчев: бюста на оперния артист Борис Христов, гимнастичката във фонтаните пред Народния театър, чешмичките в градинките пред храма Св. Седмочисленици и на площад Такев, статуята до БУЛБАНК с името София (единствената в света със златен педикюр), Аполон Медикус на площад Бански, паметника на баща и син Славейкови, скулптурата в парка Оборище и др.Всички, които отблизо следят художествения живот в столицата, добре знаят, че Чапа е майстор на миниатюрата, в която най-добре изпъкват професионалните му качества и критерий. Дори много голям майстор! Докато се изкуши от мини да премине към макси, окуражен от успеха на работата си в Япония. На практика той размножи в градските пространства свои миниатюри, които послужиха като изходен материал за монументите му. Но всички добре знаят, или поне се досещат, че механичното увеличаване на едно миниатюрно копие води до промяна на пропорциите и внушението. И трябва голям опит, за да се преодолее разликата в оптичния ефект между двете произведения.И ето че Чапа отново се завръща към миниатюрата. В изложбата са показани точно такива негови работи, в прибавка на рисунки и картини - малко позната, но много стойностна страна на неговото творчество. Като част от особения хумор на Чапа, в експозицията е подредена и голяма картина диптих с названия Кучешки рай и Нещата от живота. Тя се вписва в тенденцията, прокарана от някои известни художнически имена, да се извежда публицистичен патос на платното, който би трябвало да приемем като израз на тяхното гражданско мислене. Чапа смекчава тази стерилна претенция с хумор и дори самоирония, нанасяйки голямата си фигура в композицията.Все пак най-сериозни са постиженията му в малката пластика, които след почти две десетилетия ни връщат към най-значимата страна на таланта му. И е хубаво, че Чапа ни го припомня в тази изложба.Но съществува и една логична конструкция, широко обсъждана напоследък в професионалните среди. Според нея Чапа отчита присъствието на големия белгийски колекционер Вутен в България, който притежава и продължава да събира богата колекция от български скулптури, експонирани в естествената среда на голям и много добре поддържан парк. След германския шоколадов крал Лудвиг това е вторият голям европейски колекционер, който струпва сбирка от български произведения. И е естествен стремежът на нашите художници и скулптори да попаднат в колекцията на г-н Вутен. Чапа все още го няма там. Пък и политическият му покровител - софийският кмет - който подмени обществената поръчка със своя лична, има известни проблеми напоследък. Което пък подсказва търсене на други възможности за изява. Изложбата в галерия Ракурси сякаш е най-вярната от тях за Чапа. Но дали ще му бъде достатъчна?

Facebook logo
Бъдете с нас и във