Банкеръ Weekly

Съдби

ЦЕЛУНАТИЯТ ОТ МУЗИТЕ

Той е издател по призвание, постоянно обменя идеи с интелектуалци от световна величина, създава нови и нови модели за медийния концерн на бъдещето.Ако Хуберт Бурда се беше родил в някое средностатистическо немско семейство, може би щеше да направи научна кариера, да стане философ или да се занимава с история на изкуството. Той несъмнено притежава всички качества за това: с докторската си дисертация за ранната живопис от ХVIII век вече направи първата голяма крачка в тази област.Съдбата обаче му бе отредила друго. Хуберт Бурда израства в едно легендарно издателско семейство. Той е син на Франц и Ене Бурда - и пътят му е предопределен. Роден е през 1940 г. в Хайделберг и е третият, най-малкият син на семейството. След завършване на средното си образование започва да следва и успоредно с това работи в бизнеса на родителите си; към края стажува в Тайм (Time) и в рекламната агенция Янг енд Рубикъм (Young Rubicam) в Ню Йорк.Публично дърпане на уши от властния бащаЗавръща се в Офенбург и поема първата си отговорност в родителската фирма - списанието за радиотелевизионни програми Билд унд функ (Bild und Funk). Концернът Бурда издава още редица заглавия като Бунте, Фройндин, Фрайцайт ревю (Bunte, Freundin, Freizeit Revue). Само за една година под неговото ръководство продаденият тираж на Билд унд функ се покачва с близо 20 процента. Строгият му баща, сенаторът Франц Бурда, е доволен.Той не търпи обаче склонността на своя най-малък син към изкуствата: Хуберт иначе си е умно момче. Само да не дрънкаше толкова купешки приказки, казва старият Бурда. Той обича да дърпа публично ушите на синовете си, дори след като те отдавна са пораснали и са готови да поемат щафетата от него.През 1986 г. властният баща умира. Година по-късно, след като тримата братя са разделили наследството помежду си, Хуберт Бурда поема изцяло издателството. Сега вече е свободен и може да формира концерна съгласно собствените си разбирания и представи. От огромна полза са му неговият стремеж към обновяване на оформлението, набитото му око за тенденциите в издателския бизнес и интелектуалните му заложби. Той назначава за свои помощници двама души, които от този момент насетне се грижат босът да не бъде занимаван с тегобите на всекидневието: Юрген Тоденхьофер и Хелмут Маркворт.Тоденхьофер, заместник-председател на Хуберт Бурда Медиа (Hubert Burda Media), е приятел на Хуберт от ученическите години и бивш политик от ХДС. Той ръководи концерна от името на Бурда. Маркворт (любимата му фраза е: Искам факти, факти, факти) е шеф на списание Фокус (Focus), носи титлата първи журналист в рамките на фирменото ръководство, към него следва да се обръщат всички главни редактори на изданията на Бурда. Междувременно самият Бурда обменя идеи с интелектуалци и хора на изкуството и работи върху проекта за своя медиен концерн на бъдещето.Тримата заедно постигнаха нещо, в което мнозина преди тях са се проваляли: редом до Шпигел (Spiegel) те утвърдиха още едно информационно списание - Фокус (Focus). Триото успя, защото направи удара си не срещу авторитетното хамбургско списание, а успоредно с него. Супер! се провалиБурда бе извадил своите поуки от провала си със Супер! (Super!) - ново издание, което излизаше само в източната част на Германия. Крещящите му заглавия от рода на Лъжовен западняк утрепан с бирена бутилка - цялото градче Бернау се тресе от радост трябваше да откъснат четящата публика от вездесъщия Билд (Bild). Проектът обаче излезе неуспешен.По-рано от конкуренцията си Бурда заложи на ИНТЕРНЕТ. Новата икономика генерира нов вид журналистика, осъзна той. Потребителят се превръща в активен сътрудник, задавайки с щракването на мишката онези теми, които го интересуват. През 1994 г. заедно с други партньори Бурда основа Europe Online, през 2000 г. изкара на борсата Focus Digital, по-късно преименуван на Tomorrow Focus. По онова време еуфорията около ИНТЕРНЕТ вече е леко помрачена. Това обаче не смущава амбициозния Хуберт Бурда, страстен планинар: Винаги съм обичал да покорявам върховете, когато времето е лошо.Немският Плейбой тръгва през 2003 г. от ОфенбургПрез 2002 г. предприемчивият издател основа заедно с T-Online ИНТЕРНЕТ-платформата bunte.t-online.de. Възвишената й цел е да се създаде първият и най-голям адрес в немския ИНТЕРНЕТ за проблемите на хората. Междувременно булевардната преса на Бурда се продава много добре, дори в тежките условия на пазара днес. Списание Бунте, наречено от вестник Тагесшпигел (Tagesspiegel) централен орган на любовта, от 1999 г. отново носи печалби на издателството.Следващият проект е вече на старта: от 2003 г. Бурда ще издава немския вариант на Плейбой (Playboy). В продължение на 30 години мъжкото списание се издаваше от издателство Хайнрих Бауер (Heinrich Bauer Verlag).Интелектуалецът предприемач Хуберт Бурда се представи пред широката общественост в популярното телевизионно предаване Да се хванем ли на бас, че. В него той загуби облога си с един търговец на риба от Кил и обеща, че неговото списание Фокус ще отпечати рибена реклама. Бурда удържа на думата си: Фокус наистина публикува снимката на усмихнато бебе, от чиято уста се подава рибена опашка. Сиреч: Яж риба, за да пораснеш!

Facebook logo
Бъдете с нас и във