Банкеръ Weekly

Съдби

ЦАРСКА БЛАГОДАТ ЗАСИПА БТА

Месец след като Народното събрание свали от директорския стол на БТА бившия главен редактор на вестник Демокрация Панайот Денев и назначи на негово място директора на Радио Варна Стоян Чешмеджиев, телеграфната агенция усети държавното благоволение в цялата му сила и блясък. В проектобюджета за 2003 година държавната субсидия за агенцията е увеличена почти двойно. През 2003-а осведомителната служба ще получи 3 500 000 лв.а от парите на данъкоплатците, което е точно с милион и половина повече, отколкото държавата отпусна на предшественика на Чешмеджиев преди година. Триста хиляди лева от тези пари са предвидени за капиталови разходи.В сряда (6 ноември) експерти на Министерството на финансите съобщиха на депутатите от Комисията по медии сумите, които бюджетът ще отпусне на четирите контролирани от държавата медийни структури - Съвета за електронни медии (СЕМ), двете държавни електронни медии - БНТ и БНР, и осведомителната агенция БТА.Шефът на БТА обаче почти не успя да обясни на депутатите какво ще прави с почти удвоената субсидия. Чешмеджиев повтори единствено обещанието си да прати кореспонденти на агенцията по света. От 52-ма кореспонденти до 1989 г., днес БТА не разполага с нито един - аргументира се той. От финансовото министерство съобщиха на депутатите, че отпуснатите за кореспонденти средства през 2003 г. са 400 000 лева. Чешмеджиев допълнително втрещи народните избраници с признанието, че намира дебата им по бюджета за чиста загуба на време. За мен начинът, по който се извършва тази процедура, не е добър - аргументира се той. - Виждам много сериозен формализъм в днешната среща, не ми е ясно какво точно ще се извърши тук. Според мен политиката в управлението на държавата би трябвало да определя задачите на БНТ, БНР и БТА. На базата на тези регламентирани задачи би следвало да се определят техните бюджети. БТА не е медия, тя е национален официоз. Въртим се в някакъв омагьосан кръг, а според мен медийната комисия е нещо много сериозно и отговорно.Изобилието, заляло БТА, подмина държавната телевизия и радио. Макар и символично, БНТ също получава увеличение. Проектобюджетът предвижда през следващата година на Сан Стефано 29 да бъдат преведени 41 061 000 лв. срещу малко по-малко от 41 милиона в предходната. Финансовото министерство поясни, че отпуска на държавната телевизия с 14 лева повече за производство на всеки час програма - 2511 лева срещу 2497 за 2002 година. Ръководството на БНТ обаче не бе доволно от увеличението. Членът на управителния съвет Бойка Бойнузова съобщи на депутатите, че отпуснатата сума противоречи на Закона за радио и телевизия. Тя обяви, че според лицензията си Канал 1 е длъжен да прави 24-часова програма и че Министерството на финансите отпуска помощ за производството на едва 19 часа. Бойнузова напомни, че от 2003-а регионалните тв центрове на БНТ са длъжни да създават шестчасова програма, а субсидията ще финансира само три часа и 45 минути. При сателитния канал ТВ България отпуснатите пари са за 12-часова програма, въпреки че тя се излъчва 18 часа от денонощието.Депутатът от мнозинството Иван Павлов напомни на ръководството на БНТ, че Законът за радио и телевизия позволява на медията да продава рекламно време, за да попълва дефицита си. Фактическият норматив за производството на един час програма всъщност е още по-голям от изчисленията на Министерството на финансите - възрази Бойнузова. - През 2002 г. БНТ доплащаше около 1000 лв. от собствени приходи за всеки произведен от нея час програма. Финансистката на телевизията съобщи на парламентаристите, че трета поредна година БНТ е оставена без субсидия за капиталови разходи. Разбирам, че държавата има много сериозни проблеми и че финансирането на медиите не е сред тях - обобщи тя. - Време е обаче управляващите да решат искат ли конкурентоспособна държавна телевизия, или не. Имането на БТА подмина и БНР. През 2003 г. то ще получи от финансовото министерство по-малко пари, отколкото през миналата година - 31 836 000 лв. при 32 милиона преди година. Триста хиляди лева от тях са за капиталови разходи срещу 400 000 през 2002 година. Никой от Министерството на финансите не пожела да отговори на въпроса на жълтия депутат Кирил Милчев защо парите за БТА се увеличават почти двойно, при положение че общата тенденция в проектобюджета спрямо двете държавни медии и СЕМ е да се повтарят числата от бюджет 2002. Решението на финансовото министерство е наистина странно, като се има предвид, че БТА има сравнително най-малка конкуренция от частни агенции и реализира добри собствени приходи от абонамента на медии и институции в страната и чужбина. Истина е, че увеличение от милион и половина не е кой знае каква сума на фона на отпуснатите за четирите институции общо приблизително 82 млн. лева. Но пък специалното отношение дава храна на слуховете, че НДСВ наистина е отстъпило на ДПС управлението на държавните медии (Чешмеджиев се смята за избраник на движението) и че сега се стреми да задоволи партньорските претенции по отношение на финансирането им. Ако някой зложелател на НДСВ търси доказателства за брожения и междуличностни конфликти в жълтата парламентарна група, той просто трябва да посети заседание на медийната комисия. В сряда почти всички нейни членове упрекнаха председателя Милена Милотинова в лоша организация на работата, след като получиха документите на финансовото министерство минути преди началото му. Най-острите критици на бившата екранна звезда бяха точно съпартийците й Явор Милушев и Диляна Грозданова, активно подпомагани от депутата от ОДС Благой Димитров. Поради недостатъчно време за запознаване с предложенията на финансовото министерство за медийните пари народните представители отложиха гласуването на бюджетите на СЕМ, БНТ, БНР и БТА за тази сряда (13 ноември).

Facebook logo
Бъдете с нас и във