Банкеръ Weekly

Съдби

БУНТЪТ НА ПИЛОТИТЕ

В България за пари се спори много. Както впрочем и навсякъде по света, където хората са разделени на работници и работодатели. В този смисъл пламналият през седмицата конфликт между ръководството на държавната авиокомпания България Ер и нейните пилоти можеше да мине и напълно незабелязан за обществото. Ако не бяха станали известни сумите, за които се спори.А те са следните: сега пилотите на компанията получават съвкупно възнаграждение от около 3500-3800 лева. Мениджмънтът предлага увеличение, което ще докара доходите им до към 4200-4800 лв. месечно. Пилотите искат 6000. Много или малко пари са четири-пет хиляди лева на месец в България е безпредметен спор. Толкова е средната годишна заплата в страната. Много или малко за те като възнаграждение за пилот на Боинг 737 - така както бе поставен въпросът от пилотите - е направо некоректно питане. Защото работата не е в самолета, на който летят те, а в компанията, в която работят. Нашите герои летят на самолети, взети на лизинг от една малка и бедна компания, която още получава дотации от държавния бюджет. Сиреч от данъците на тия, на които презираното от летците месечно възнаграждение им е годишно. С такива - бюджетни пари тази компания бе и създадена преди малко повече от две години. За тези две години впрочем заплатите на пилотите са нарастнали с 245%, на стюардесите с 318, на техническия персонал - с 204 на сто.Не е съвсем доказано и твърдението на бившия председател на Съюза на летците от гражданската авиация Пламен Кънев, който пред столичен всекидневник обяви, че заплатите им са най-малките в света. Една малка справка на в. БАНКЕРЪ показа, че пилотите на Аерофлот например получават месечно около 1500 долара, а не, както г-н Кънев твърди, 3500 евро. Що да му вярваме и за другите числа?Но работата не е и там. Хайде, да кажем това, дето всички старателно го премълчават: България Ер в момента разполага с 5 (пет) самолета и 58 (петдесет и осем) щатни пилоти. Сиреч, един самолет го карат 11 души. Това е. И двайсет и четири часа в денонощието да лети машината, и по четирима летци да има в екипажа - множко са. И накрая ще кажем - да си гражданин на бедна страна не е за гордост. Съдба е, и то нерадостна, но я споделя много, ама много голяма част от населяващите я седем милиона. Тази съдба, заедно с флага, нарисуван на опашката на самолета, носят и пилотите от България Ер. А ако не я искат - да сменят самолета. Така е по-честно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във