Банкеръ Weekly

Съдби

БЪЛГАРИН ПАК ЩЕ ПОСРЕЩА ЮГОСЛАВСКИТЕ САМОЛЕТИ В СОФИЯ

Надеждите на югославската авиокомпания JAT за успешен бизнес в България винаги са свързвани с името на нашенеца Кирил Динев. Той е посветил на авиационния бизнес живота си, а 22 години от него - на JAT. Динев е свидетел на последното излитане на сръбски самолет от София в началото на 90-те, сега пак той ще посреща първите пасажери от Белград на столичната аерогара. Седемдесет и две годишният Козирог спокойно посреща започналото вчера (4 май) изпитание. Но напрежението очевидно се е повишило, защото през последните два-три месеца не излиза от бюрото на JAT по 10-12 часа. Въпреки това не губи славата си на най-големия бохем сред босовете в туристическия бранш.
От последното приземяване на сръбски Боинг на столичната аерогара изминаха единадесет години. През 1990 г. санкциите на ООН срещу тогавашния президент Слободан Милошевич включваха и прекратяване на полетите и на официалните транспортни връзки между двете страни. Ембаргото застига авиокомпанията на осмо място по обем на превозите на Стария континент и на 32-ро място в света. JAT започва да възстановява позициите си на пазара едва преди година.
Компанията има традиции и скоро ще заеме мястото си, защото в нея винаги се е работило по правилния начин - прогнозира Кирил Динев. - Сърбите са хора със самочувствие и сега са безкрайно амбицирани да успеят въпреки тежкия момент.
Динев завършва Софийска търговска гимназия през 1947 година. Продължава да учи в Икономическия университет. Вече с отлична диплома за висше образование, през 1954 г. се явява и печели конкурс за работа в българо-съветското акционерно дружество ТАБСО (предшественик на авиокомпания Балкан). Преминава през всички стъпала на йерархическата стълбица и стига до поста търговски директор. Напуска ТАБСО през 1968 г. и през следващите 22 години е в представителството на JAT. Проблемът ми в Балкан бе, че растях в службата, а не бях член на БКП - обяснява Динев. - Непрекъснато ми повтаряха, че трябва да подам документи за членство. Издигнах се до търговски директор и знаех, че това ще е последното ми повишение, че няма да ми позволят да стана представител на Балкан в чужбина.
Като търговски директор преживява и най-драматичната случка в живота си. През 1963 г. заедно със сегашния изпълнителен директор на Еър Виа Михаил Донски и тяхна колежка летят за Саудитска Арабия. В град Джеда групата трябва да уточнява подробности по договор, по силата на който Балкан ще започне да превозва ислямски богомолци от Казабланка, Алжир, Триполи и Бенгази до Мека - свещеното място за мюсюлманините. При кацане на летището властите се усъмняват в документите на българите и вместо в първокласен хотел тримата се озовават в затвора. На сутринта идват най-големите шефове от отсрещната страна, за да изгладят гафа. Това бяха едни от най-печелившите полети за Балкан - спомня си Динев. - Всичките бяха нощни заради жегата и историята приличаше на истински екшън за непосветения християнин от Европа.
Самият той не си спомня да е впечатлил с нещо специално сърбите, преди да започне работа в JAT. По-скоро ме харесаха заради стила на работа, който наложих между Балкан и JAT - преценява Динев. - Югославяните също бяха от т.нар. социалистически лагер, но при тях се работеше по западен маниер. Аз предупредих техния представител, че не съм партиен член, а той се засмя и каза, че като компенсация очаква от мен по-добра работа. Още през 60-те години съседите се въоръжили със самолети Метрополитен, Дъглас и Каравел.
След трайното приземяване на JAT през 90-те години Димов създава една от най-успешните туристически агенции Фортуна 7.
След десет години историята се повтаря - новата представителка на JAT в България Споменка Петрович го привлича като консултант за втория старт на авиокомпанията у нас. Той изоставя частния бизнес, за да се включи във възкръсването на старата си любов.
Динев е сигурен, че и този път ще успее, защото стратегията на сърбите е добре планирана. Те започват с полети до София в понеделник и четвъртък - обяснява той. - Самолетите им нощуват в нашата столица, а на следващата сутрин се връщат в Белград. Ранният полет е много удобен за клиентите. В Белград те могат да направят връзка с цяла Европа. Най-много ще се харесат цените на билетите на JAT - те са с 80-100 долара по-евтини от тези, които предлагат останалите компании. Сърбите са измислили и допълнително удобство - няма разлика в тарифите им за индивидуални и групови пътувания, не се интересуват и от продължителността на престоя и от това, дали билетът е купен седем или 12 часа преди полета.
Полетът Белград - София ще обслужват 72-местен А Те Ер-70. До другите европейски градове ще летят Боинг 727 и 737, а за междуконтиненталните полети се готви Дъглас - Ди Си 10. Полетите по дългите дестинации ще бъдат открити до края на годината. Линиите до Париж, Лондон, Берлин, Рим, Франкфурт, Цюрих, Виена и др. вече работят. В началото сме заложили около 50 на сто натовареност на самолетите, но с течение на времето местата във френската машина по линията Белград - София ще се окажат недостатъчни - предрича Динев. - Тогава сме предвидили да я сменим с Боинг, вероятно от типа 737 със 115 места.
Според него сърбите не срещнали никакви административни проблеми при възстановяване на линията до България. Въздухоплавателна спогодба между двете страни, подписана за пръв път през 1954 и изтекла след 1990 г., неотдавна бе възстановена.
Динев припомня, че до началото на ембаргото JAT и Балкан прилагат т.нар. пул, при който приходите и разходите от екплоатацията се делят поравно. Без значение дали по трасето София - Белград и обратно лети JAT или Балкан, всичко са събираше и се делеше на две. Малко страни в Европа се съгласяваха да работят с нас на този принцип, коментира той.
През 80-те години няколко пъти JAT е обявяван за най-добър чуждестранен превозвач в България, според обема на продажбите на билети. По това време югославската авиокомпания единствена в региона лети до близо десет града в Съединените щати и Канада и до австралийските Мелбърн и Сидни. Ако българин успяваше да пробие преградите и да тръгне към Новия свят, се обръщаше за транспорт към югославските авиолинии - спомня си Динев.
Като отглас от добрите отношения, след като през 1990 г. югославските самолети вече са спрени от полети, JAT насочва своя пътнически поток към Балкан. Според Динев сръбските мениджъри съдействат на българските бюра да продават повече билети. Сега, без да иска, Балкан се отблагодарява на JAT, която ще поеме част от българския трафик - усмихва се той. - Истината е, че ние не сме конкуренти. В бизнеса с туристически самолетни превози нещата са така измислени, че различните компании си помагат и заедно обслужват пасажерите, особено при по-дългите дестинации. JAT ще закара определен поток до Франкфурт или Лондон и ще го предаде на Луфтханза и Бритиш еърлайнс, а те пък ще го транспортират до другите континенти. После нещата ще се повторят по обратния път.
Според Динев сривът на Балкан дойде не само заради криминалното отношение на собствениците към придобитото, а и поради грешната им стратегия в дестинациите. С недоумение наблюдавах как израелците закриват дългите линии и обявяват, че ще направят от Балкан регионална европейска авиокомпания - спомня си бившият й търговски директор. - За мен бе ясно, че нямат никаква представа къде са попаднали и каква политика трябва да водят. От анулирането на маршрути като София - Ню Йорк, София - Дубай, София - Йоханесбург, София - Банкок общият трафик по европейските дестинации намаля с пъти. Гад Зееви очевидно не разбра (или не искаше да разбере), че традиционната сила на българската компания е в превоза на пътници от Азия, Африка, Близкия Изток. За да закараш един ливанец до Лондон, трябва да го вземеш от Бейрут, защото в Париж той вече няма да предпочете нашата компания.
От създаването си до днес югославските авиолинии са изцяло държавни, а в момента са акционерно дружество с държавен капитал. В нито един момент от своята история компанията не е била губеща. JAT е член на най-авторитетната европейска организация за въздухоплаване ИАТА от десетилетия. Заедно с чешките и полските авиолинии тя е сред първите социалистически авиокомпании, станали нейни членове, пояснява той. - В ръководството й винаги са участвали специалисти с много добро име в Югославия.
Динев допълва, че още в годините на социализма сръбските самолети получават без затруднения разрешение за излитане и кацане във всяка точка на света. Уж бяхме от една черга, но май не беше съвсем така - смята той. - Западняците по принцип не бяха много склонни да улесняват развитието на компании отвъд желязната завеса. За да получи разрешение за втори полет седмично до Рим, Балкан подписа споразумение за огромно количество пътници, които трябваше да осигури на Ал Италия. Нашите самолети получиха още един полет до Рим, но пасажерите му задължително трябваше да продължат с италианските авиолинии. Подобни истории от онова време са десетки. А за JAT нещата се уреждаха много по-лесно - твърди Динев.
Според българина фалитът на Балкан вече се използва от големите компании, които са удвоили и утроили броя на кацанията си в София. Сред тях са Ер Франс и Малев, които вече имат полети почти всеки ден.
Потомствен софиянец, Динев вече е гражданин на света и го е обиколил почти целия. Най-много му липсват посещенията в Япония. Любимият му град е Осло заради спокойствието и чистия планински въздух. И заради незастроените пространства в норвежката столица. Аз съм човек с определено отношение към добрата кухня - признава той. - Ако слушам стомаха си, ще трябва да се преродя в Китай или в някоя друга източна държава.
Женен е, по собствените му думи от цял един живот и все още е влюбен в съпругата си, която е известна българска художничка. Има голяма дъщеря. Като ученичка тя често ходела до училището си в столичния квартал Красно село, възседнала истински кон, собственост на баща й. Сега е луда по мотоциклетите и сърфа.
Самият Динев обожава плуването, ските и се е заканил да направи тригодишния си внук отличен състезател и в двете дисциплини.
Има и 12-годишна внучка. Според ветерана младото поколение се е откъснало от корените си и е залитнало сериозно към американските ценности. И все пак той се чувства най-добре сред младежи, които му дават от енергията си. Обожава планината, от която черпи жизненост.

Facebook logo
Бъдете с нас и във