Банкеръ Weekly

Съдби

БЪЛГАРИН ЧАКА ВЕСТИ ОТ НОВОЗЕЛАНДСКИТЕ ПИСТИ

Лъчезар Главинов в никакъв случай не е човек с дълга биография - едва към трийсетина годишен е. Въпреки това му може спокойно да говори за успеха и за пътя до него. Още като студент първокурсник Лъчо се захваща да помага на родителите си в правенето на ски-екипировка. Оттогава - вече дванадесет години, продължава да помага. Макар че цялото семейство Главинови вече може да си позволи да отдъхне и да се пооткъсне от машините. Днес в България зимните дрехи с марката Диел нямат нужда от много дълго представяне. Знаят ги и в двадесетина други държави. С експедицията на проф. Христо Пимпирев екипировката стигна и до Антарктида. С тях се топлят и докерите от пристанището в Ротердам, кипрят се полицаи във Франция. Неотдавна и Българският олимпийски комитет, който нае фирмата за официален доставчик на облекла за националните отбори на зимните игри през 1998-а, 2000 и 2002 г., удължи договора за лятната Олимпиада в Атина и за състезанията чак до зимните игри в Торино през 2006 година.Чак е чудно, че човек с такива постижения може да бъде повече от скромен, дори плах. Лъчезар обаче е точно такъв. Към ден-днешен около 70% от продукцията ни се изнася, но допреди години ситуацията беше по-различна- разказва той. - Името България не беше добра реклама, за да се продава ски-екипировка. Къде ли не сме показвали моделите - затваряха ни вратите, понеже сме българи. Казваха ни направо в очите, че нямат доверие на стока, произведена тук. Първият пробив стана през 1996-а година на договаряне в Мюнхен с партньори от Словения, с които работим и досега. Това беше преломният момент. Сега някои търговци, с които правим нови договори, признават, че са ни търсили заради добри препоръки от техни колеги.В България също се случва и запалени скиори да не вярват, че Диел е българска фирма, която проектира собствени модели и успешно ги продава. А след като се убедят, започват да се чудят как се удържа на конкуренцията на имена като Росиньол, Нордика Норд фейс и още поне десет известни табели. Според Главинов Диел е уцелила правилната вакса колко да произвежда за вътрешния пазар, за да не го пренасити, и същевременно да не оставя ниша за друг местен играч. Най-много ми харесва състезанието с хората от Росиньол - признава главният технолог. - Не защото сме съседи (офисите на двете фирми и по един от магазините им са през няколкостотин метра по столичния булевард Черни връх- б.а), а защото е приятно да си на пистата до толкова известно име. Не се чувстваме заплашени от големия концерн, те имат своите цени, ние - нашите. Всеки е намерил нишата, клиентите и държи солидно юздите на бизнеса.Диел е създадена от майката и бащата на Лъчезар - Диана и Лазар. В началото на 90-те двамата напускат топлите си шефски места в държавните предприятия, тя - на заместник-директор в Института за внедряване на новите технологии към ДСО Младост, той - на директор на обувния завод Девети септември (сега Кавалер), за да работят за себе си. Ските са спортът с главно С в нашата фамилия - пояснява Лъчезар.- С брат ми и с нашите съм от пистите от дете. Точно това взе превес, когато се решаваше с какъв бизнес да се захванем след Десети ноември.Главинови събират всички налични пари, купуват пет машини и наемат пет шивачки. Днес компанията притежава собствена фабрика в родопското село Чепинци, в която работят 150 души. Както може и да се очаква, десни ръце на родителите стават собствените им деца. Братът на Лъчезар Павел, който е 25-годишен, отговаря за износа. Дните, в които Диел трудно прекрачва държавните граници, са далеч назад - ски-екипите пътуват редовно до 18 страни по света. Сега разработваме стратегия за стъпване на североамериканския пазар - издава Лъчезар.- А отскоро сме дори в Нова Зеландия, закъдето в момента завършваме първа поръчка. Екипите ще заминат до няколко дни, за да са навреме за тамошния зимен сезон, който съвпада с българското лято. Бях шокиран, когато видях заявката от този край на света. Бях чувал, че почти през цялата година в Австралия и Нова Зеландия е горещо и че там на почит е преди всичко сърфът. Оказа се, че си има и зима, и зимни курорти. Не крия, че сега с вълнение очаквам отзивите.Лъчезар е главен технолог и отговаря за качеството на моделите. В първите години при започване на бизнеса дипломата му за машинен инженер не му носи много полза в Диел. Както сами се сещате, отначало материите бяха тера инкогнита за мен - спомня си той. - Мисля обаче, че именно любовта към техниката и умението да работя с машини ми помогнаха да овладея технологичните тънкости. Най-сериозно заявявам, че нашите продукти, ако не превъзхождат останалите известни световни имена, с нищо не им и отстъпват.Съпругата му Ана отговаря за маркетинга на компанията. Освен скиори двамата са и запалени къмпингари. През зимата семейната каравана е в Боровец, а през лятото - на плажа в Градина. Не че не обичам по-луксозните места, хотелите с басейни и т.н., но все пак нищо не може да ми даде близостта с морето, която може да се получи само на къмпинга - допълва Лъчезар. - В ските почти няма тайни за мен, но в сърфа съм начинаещ.Преди пет години идва и критичният момент за Диел- бащата Лазар загива при автомобилна катастрофа. Фамилията запомня, че успешният старт се дължи на неговия опит, размах и контакти, но удържането на каруцата ще бъде тяхна мисия. Според Лъчезар днес отговорността е разделена между всички. Не чакаме някой да вземе окончателното решение, всеки трябва да е добър в своята си област - разказва той. - Няма специален ден, в който заседаваме. Дори вечер на масата се говори за работа. Както можете да се досетите, това е и добре, и лошо. Лъчезар се радва за бума на българските ски-центрове, макар че не вижда пряка връзка между него и развитието на собствената му фирма. Доволен е главно от това, че хората ще имат по-добри условия да карат ски. Радвам се за Боровец и Банско, сега с интерес очаквам отговорът на Пампорово - казва той. - Условията там също са прекрасни, може би дори са най-добри. По някакви причини обаче водещите фигури в курорта все още не се обединяват да работят за общия интерес. Надявам се, че скоро нещата ще потръгнат и там. По думите му бъдещето на Диел е отвъд Океана. Знае, че за пробив на американския пазар ще е необходими много добра стратегия и много сериозен маркетинг. Ако преценим, може и да потърсим някоя звезда от световните купи по ски за нашата реклама - обмисля той. - Макар че рекламните бюджети в Белия керван все още са високи за нас. Но всичко е въпрос на стратегия. Главинов признава, че Диел се е опитала да стане отличник и при сноуборд- екипите, но засега усилията им са се оказали безрезултатни. Според него от по-новата зимна мода все още се увличат главно хора, за които появата на пистата е въпрос и на престиж, което включва в себе си и скъпия екип от рекламирана по MTV фирма. Затова засега не виждаме смисъл да се обръщаме пак към сноуборда - пояснява той. - Поддържаме добри отношения с хората от федерацията, следим настроенията. При първа възможност може би ще опитаме пак.

Facebook logo
Бъдете с нас и във