Банкеръ Weekly

Съдби

БЪЛГАРИ ПРОБВАТ ДА РЕКЛАМИРАТ В MTV

Защо рекламират на какви ли не езици, само не и на български? Подобен въпрос със сигурност минава през главата на много зрители, които прехвърлят с дистанционното европейските сателитни телевизии от рода на MTV, Дискавъри ченъл, Анимъл пленет и Холмарк, излъчвани по кабелните мрежи в страната. Освен на английски в комерсиалните блокове на най-гледаните канали все по-често звучат клипове на иврид, турски, полски, руски и други. През тази или най-късно през следващата година може би ще най-после ще настъпи моментът в някоя от паневропейските програми да започне да се излъчва рекламен клип на български език. Три рекламни агенции са питали при какви условия могат да купят комерсиално време в музикалния канал MTV и в научнопопулярния Дискавъри ченъл, съобщиха за БАНКЕРЪ от Зоун вижън - представителството на телевизии CNN, MTV, VH-1, Холмарк, Дискавъри ченъл, Анимъл пленет, Романтика и други в страната. Зоун вижън няма право да сключва рекламни договори от името на телевизиите, с които работи - поясни за БАНКЕРЪ Юлия Трайкова, мениджър във фирмата. - Нашите правомощия са насочени единствено към сключване на договори с местните кабелни оператори. Затова препращаме всякакви въпроси за рекламните тарифи към централните офиси на съответните медии. Всяка българска фирма може да се запознае с тези тарифи, като контактува директно с тях, поясни тя. От централата на MTV в Лондон не отговориха на въпроса какви български фирми са проявили интерес към реклама в ефира й и отказаха да съобщят цените за България, преди фирмата да предостави данни за продукта, който смята да рекламира. БАНКЕРЪ научи, че информация за цените в MTV и Дискавъри ченъл са искали рекламни агенции Ес Тийм бейтс, Юро Ар Ес Си Джи и Маккан Ериксон. И от трите фирми отказаха да обявят имената на клиентите, които са се интересували от възможностите за реклама. Единствено от Юро Ар Ес Си Джи съобщиха, че клиентът им е мощна компания, разработваща съвременни комуникационни услуги. От агенцията допълниха още, че цените за реклама на MTV са се оказали много конкурентни спрямо условията за реклама в българските ефирни телевизии. Не е известно Юро Ар Ес Си Джи да има за клиент фирма от телекомуникационния или ИНТЕРНЕТ-пазар, което навежда на мисълта, че вероятно става дума за играч, който тепърва ще представя дейността си. Клиент на Ес тийм бейтс от сферата на комуникациите е наскоро приватизираният телеком БТК, а на Маккан Ериксон - кабелният оператор Кейбъл Тел.Направихме запитване до няколко телевизии, сред които бяха MTV, VH-1 и Дискавъри ченъл - съобщи Татяна Ламбова, директор на отдел Медийно планиране в Ес тийм бейтс. - Интересът на нашия клиент е по-скоро информативен, отколкото конкретен. Искахме също така да сравним цените с тези на българските телевизии. За съжаление липсва изчерпателна информация за покритието на тези телевизии в страната, както и за профила на зрителите им.Засега интересът на българските фирми изглежда насочен единствено към англоезични телевизии. Нито една фирма не е проявявала интерес да рекламира в телевизиите, чиито права се защитават от нашето дружество - поясни за БАНКЕРЪ Иван Димов, управител на ТВ плюс - представител на няколко френскоезични канали, сред които музикалният МСМ, еротичният ХХL, модният fTV, новинарският Euronews и др. - Като търговско представителство ТВ плюс има право да договаря продажбата на рекламно време. Според мен обаче на този етап е нереалистично да се очаква български производител да рекламира в паневропейска телевизия. Не мисля, че който и да роден продукт е достатъчно конкурентоспособен на общия пазар. Според други обаче моментът българска реклама да излезе по сателита вече е назрял. Тяхното мнение е, че подобна кампания ще бъде повече от успешна, дори само защото ще направи впечатление на нашите потребители с това, че е първа по рода си. Според рекламни експерти друга предпоставка за успеха на кампания в чуждестранни телевизии е имиджът, който рекламираният продукт или услуга ще си създаде с появата в телевизия като MTV. Преди време подобен подход използва известно столично заведение, което организира серия прояви под шапката на модния канал fTV. Твърди се, че собствениците на клуба са платили 5000 евро за 30 излъчвания в ефира на телевизията.Според изследване на агенцията за пазарни проучвания Маркет Тест около 30 на сто от пълнолетните българи, живеещи в градовете, предпочитат да гледат чуждестранни телевизии пред български. Най-популярният западен канал е Дискавъри ченъл, който събира вниманието на около 8.5 на сто от градската аудитория. Втори е Холмарк, предпочитан от около 7 процента. Изследването показва още, че хората в големите селища и тези с по-високи доходи по правило са по-запалени по чуждестранните канали. Във възрастовата група между 16 и 24 години интересът към MTV приближава двадесет на сто от общата градска аудитория.

Facebook logo
Бъдете с нас и във