Банкеръ Weekly

Съдби

БРОНЗОВИЯТ СВ. ГЕОРГИ СЕ СБОГУВА СЪС СОФИЯ

Измина вече месец, откак неизвестни злосторници изкъртиха скулптурната група Св. Георги от чешмичката в градинката срещу базиликата Св. София. Цели седемдесет години тази бронзова група, поръчана, платена и монтирана като мемориален знак през втората половина на 30-те години, е един от най-характерните символи както на градския дизайн, така и на градския дух и атмосфера. В различни времена, по-стари или по-нови, е бивало цигани да изскубнат копието от ръцете на Свети Георги. Но общината възстановяваше липсата и поддържаше скулптурната група в автентичния й вид. Тя е висока около 50-60 см и по преценката на експерти тежи поне 200 килограма. Голямо усилие е било необходимо, за да се измъкне от гнездото й, да се пренесе и натовари, а цялата операция се развива на петдесетина метра от официалния вход на софийското кметство. Където впрочем денонощно дежури полицай.Кражбата не е единствената и няма да бъде последната, ако допуснем, че в стесняващите се зелени площи на града е останало още нещо за крадене и претопяване. Проблемът за стопанисването на декоративната украса става особено остър и актуален на фона на неконтролируемото обрастване на София със скулптури и паметници. На въпрос на известна изкуствоведка, зададен на предизборна среща през миналата година, защо е позволил вдигането на паметника София без обявяване на конкурс кметът Софиянски отговори, че Георги Чапкънов е намерил парите, а пък статуята му харесва. На него, на кмета. Гражданите никой не ги пита. Впрочем явно кметският вкус не е много разнообразен, защото чешмите с фигури и скулптурни групи на Чапкънов се множат. Злосторниците засега системно крадат старите, но вероятно и на новите ще им дойде редът.А окуражени от кметския пример, и други ведомства започнаха. Без разрешение, без санкция от гражданството, без публично обявяване на намеренията. Първа беше Националната художествена галерия, която закотви монументален каменен лабиринт на Иван Русев току до входа на бившия дворец. Окуражи се и Военното министерство. То от няколко месеца декорира Информационния си център с настръхнала композиция на Любомир Зографов, изработена от дула и патронници на огнестрелни оръжия. И тясната търговска уличка Пиротска се задръсти от скулптурни групи, които в действителност играят ролята на заграждения срещу автомобилната агресия. Иначе любовта към изкуството е похвална. Но мястото на самодейността е в личния двор.Кражбата на групата Св. Георги убива змея поставя и още един въпрос, за който май общинарите се сетиха най-после - отсъствието на главен художник на София, който да бъде отговорен пред гражданството за поддържането на старата и изграждането на новата пространствена украса и дизайна в градските пространства. Особено на общодостъпните, които са собственост на всички, а не само на най-близкото ведомство. В този смисъл добър пример даде Средното музикално училище Любомир Пипков. При откриването на новата концертна зала в двора бе монтирана скулптурна група. В двора, който не е отворено градско пространство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във