Банкеръ Weekly

Съдби

БРИДЖИТ ДЖОУНС ВЕЧЕ НЕ Е НА МОДА

СЛЕД ТРИУМФА НА КОМПЛЕКСИРАНАТА СИ ГЕРОИНЯ ХЕЛЪН ФИЙЛДИНГ СЕ НАСОЧВА КЪМ ШПИОНСКИТЕ РОМАНИПо всичко личи, че срокът на годност на Бриджит Джоунс вече изтича. Самотната лондончанка с наднормено тегло се превърна в най-доходната героиня в историята на литературата, като донесе на авторката си Хелън Фийлдинг състояние от стотина милиона долара плюс благородническа титла в добавка. Екранизацията по романа, с участието на Рене Зелуегър и Хю Грант, още в първата седмица счупи всички рекорди по касови приходи в Обединеното кралство. Прочутият Дневник на Бриджит дори постави началото на изцяло нов жанр в масовата литература. И все пак бившата журналистка Хелън Фийлдинг не се задоволява да почива върху лаврите си. След като разтърси пазара на романтична литература, тя се насочва към не по-малко амбициозен сектор - този на шпионските романи. Всеки момент по книжарниците на Острова ще се появи новата й книга, която предварително е сочена като бестселър номер 1 за годината. Новата героиня на Фийлдинг, наречена Оливия Джулс, няма нищо общо с пухкавата си предшественичка. Тя е толкова оправна във всяко отношение (от прелъстяване на изтупани мъже през безупречно владеене на арабски език до дълбоководно гмуркане), че вероятно би изплашила до смърт неуверената Бриджит Джоунс. Книгата е преди всичко един забавен и весел коледен подарък, обяснява авторката. Но също така е и отговор срещу онези критици, които обвиняваха Фийлдинг, че с образа на Бриджит е забавила процеса на еманципация на жените. Вероятно тези обвинения са навели Хелън на идеята да се завърти на 180 градуса и да създаде независимата и непоколебима Оливия. Драматичните й преживявания са я накарали да реши, че повече няма да й пука за нищо. С течение на времето тя старателно е изтрила всички женски импулси да подлага на съмнение своя външен вид, ролята си в живота или влиянието си върху хората, уточнява писателката. Думите й са обещание за положителна промяна, след като в продължение на няколко години публиката беше буквално удавена от Бриджит Джоунс и безбройните нейни имитацииОливия спада към съвсем друга група героини - като Лара Крофт, момичетата на Джеймс Бонд или Ангелите на Чарли.Макар и лишени от оригиналност, този тип романи са доказали, че се продават по-добре от всички други. Според някои критици образът на жената тип амазонка стимулира читателките, докато героиня като уязвимата и объркана Бриджит ги потиска и обезсърчава. Други обаче възразяват, че именно комичните героини, подчертано чужди на феминизма, са имали най-голямо въздействие върху аудиторията. Смехът също може да ни направи по-силни, съгласява се и авторката. Досегашното й творчество е недвусмислено доказателство. Но сега Хелън Фийлдинг гледа в съвсем друга посока.

Facebook logo
Бъдете с нас и във